Page 357 - Dünya Eğitimine Yön Verenler - II
P. 357
geleneğin hendeklerinde boğulma ya mahkûm edilen reformlar. Eski okulu
öldürme çağrısında bulunan yeni okul, silah olarak yöntemi kullandı yani
eski okulun tasfiye edilmesi gerekiyordu, eski bina yıkıldı, eski organizasyon
silindi. Bir cümle içinde, geleneği yok etmek için geçici kaos üretilmesi gere-
kiyordu.”
1878 yılına kadar, iki yıllık boşlukta, durum değişmişti. Ocak 1879 başla-
rında, öğrenciler göreceli ilerlemeyi değerlendirmek üzere on dört gün bo-
yunca öğretmenleri ile bir araya geldi. Yaptığı açılış konuşmasında Varela,
teorik düzeyde şüphe ve tartışma odası da olduğunu söyledi.
Görülen davaların açısına bağlı olarak. (...). Yeryüzüne inildiğinde her şey
farklı görünüyor, gerçekler tartışılmaz belagat ile konuşuluyor. Ondan hoşla-
nılır ya da hoşlanılmaz, onlar orada görülebilir ve kaydedilebilir bizim görüş-
lerimizle çatışsa ve saçma görünse de. Her hâlükârda, biz eminiz ki gerçekler
ve pratik deneyimler konuşuldu ve eğitim reformu lehine ikna edici biçimde
karar verdik.
Kamusal değerlendirme oturumundan sonra Varela burada yeni yöntem-
leri güne taşıyan okullarla, henüz lehine bir şey bulamadıkları okulların per-
formanslarını karşılaştırmıştır: “Eski ve yeni sistem arasındaki radikal farklı-
lıklar belirgin hâle geliyor; eski okulun tipik özellikleri pasiflik, can sıkıntısı,
çalışmaktan ve öğretmenden bıkkınlık, entelektüel ve ahlaki felç, uyaran hırs
ve zevkin toplam eksikliği iken yeni okul; hayatın, aksiyonun, hareketin, ne-
şenin, coşkunun ve öykünmenin yeridir.”
Varela’nın eserlerinde sık işlediği bir tema olan yöntemin sorusu, şimdi
büyük bir netlik ve vurgu ile ortaya çıkıyor. Reform kökleşmiş ve bir gerçek
hâline gelmişti. Devlet okullarının durumu, kullanılan yöntemler, müfredat
geliştirme ve çocuklara verilen bireysel öğretimin niteliğinin yeni sistemler
ve yöntemlerle eskisini yıktığının aslında kanıtıydı. Varela, ödül töreni için
hazırladığı konuşmasında eğitim devriminde reformdan daha önemli bir araç
olarak yöntem fikrini öne sürmüştür. Daha sonra:
“Genel eğitim sisteminin gelişmesiyle içinde yaşadığımız toplum ve za-
manımızın talepleri doğrultusunda yeni müfredat programının yaygınlaştı-
rılması, eski okulların, fosilleşmiş ders kitaplarını tutmak yerine yaşamı yeni
bir şekilde tasvir eden ders kitaplarını benimsemek ve alanındaki bilgileri
koymak için prosedürleri değiştirmek kesinlikle büyük önem taşır. Bu okul ve
toplulukların sadece dış görünüşünü değiştirdiğinden göreceli olarak ikincil
768 • DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER • 769