Page 53 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitimi Kuruluşlar ve Tarihçeler
P. 53
lum vardı. Bu toplumu, Beyerkliler idare ediyordu. Hükü
met, Beyerkli bir Cumhuriyet şeklindeydi. Bu Cumhuriye
tin bir danışma Meclisi de vardı. Mekkenin başlıca boyu
Kureyşti. Bu boy halkı ticaretle geçinirlerdi. Suriye ve Ye
men arasındaki ticaret onların elindeydi. Medinede Yemen
den göçen Us ve Hazreç boyları yaşıyor ve ziraatle geçi
niyorlardı. Burada. Palastinden gelerek yerleşmiş birkaç
Yahudi boyu da bulunuyordu. Bunlar araplaşmış görün
mekle beraber araplardan ayrı yaşıyorlar, ticaretle ve ku
yumculukla uğraşıyorlardı- Bundan başka Araplara faizle
para veriyor ve onları sömürüyorlardı.
Peygamber, Mekkeden Medineye göçtükten sonra İslâm
Cemaati daha çok gelişmeye ve güclenmiye başladı. Bu
cemaat, gitgide bir devlet halini aldı ve Mekke kent’ini de
zapt etti. Peygamberin hayatında hemen hemen bütün Ara
bistan yarımadası, İslâm Devletinin egemenliği altına geçmiş
bulunuyordu. Bu devletin Başkenti Medineydi. Bu yeni Devlet
hayatının sağladığı birlik, Arapların tutumsal durumlarını
da geliştirmişti. Ancak Devlet işlerinin başında bulunan
Peygamber ve arkadaşları, yalın ve gösterişsiz yaşamakta
devam ettiler.
B) Yasama:
Peygamber, Mekke’de bulunduğu sürece daha çok
inanla ve'töre ile ilgili hükümleri bildirmişti. Bunlar, İslâm
dininin ve hukukunun ilkeleriydi. İslâm cemaati Medine’de
Devlet haline geldikten sonra, Peygamber, ümmetine bu yeni
durumla ilgili ve doğrudan doğruya kılgın hükümleri de öğ
retmeye başladı. O bu hükümleri, çokluk İslâm toplumundaki
olaylar, bazan da ortaya konan sorular dolayısiyle bildiriyordu.
Doğrudan doğruya bildirdiği hükümler azdır. Peygamberin
Tanrı adına bildirdiği hükümlerin birleşmiş ve toplanmış
şekline (Kuran) yahut yalınca (Kitap) denir. Kuran hükümle
rinin bildirimi, yirmi iki yıl, iki ay, yirmi iki gün sürmüştü.
Kuran’ın başlıca üç konusu vardır: 1) İnan, 2) Vicdanla
ilgili edimler, 3) Hukukla ilgili edimler. Böylece Kurap’da
iki türlü hüküm toplanmış bulunuyor: 1) İnan hükümleri,
2) Edim (kılgı) hükümleri.
Edim hükümleri de tekrar ikiye bölünür: 1) İbadet hüküm
leri, 2) Hukuk hükümleri. İbadet (kulluk) hükümleri, Tanrıyla
insanlar arasındaki bağlılaşmayı düzenler. Hukuk hükümleri