Page 53 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitimi Kuruluşlar ve Tarihçeler
P. 53

lum  vardı.  Bu  toplumu,  Beyerkliler  idare  ediyordu.  Hükü­
             met,  Beyerkli  bir  Cumhuriyet  şeklindeydi.  Bu  Cumhuriye­
             tin  bir  danışma  Meclisi  de  vardı.  Mekkenin  başlıca  boyu
             Kureyşti.  Bu  boy  halkı  ticaretle  geçinirlerdi.  Suriye  ve  Ye­
             men  arasındaki  ticaret  onların  elindeydi.  Medinede  Yemen­
             den  göçen  Us  ve  Hazreç  boyları  yaşıyor  ve  ziraatle  geçi­
             niyorlardı.  Burada.  Palastinden  gelerek  yerleşmiş  birkaç
             Yahudi  boyu  da  bulunuyordu.  Bunlar  araplaşmış  görün­
             mekle  beraber  araplardan  ayrı  yaşıyorlar,  ticaretle  ve  ku­
             yumculukla  uğraşıyorlardı-  Bundan  başka  Araplara  faizle
             para  veriyor  ve  onları  sömürüyorlardı.
                 Peygamber,  Mekkeden  Medineye  göçtükten  sonra  İslâm
             Cemaati  daha  çok  gelişmeye  ve  güclenmiye  başladı.  Bu
             cemaat,  gitgide  bir  devlet  halini  aldı  ve  Mekke  kent’ini  de
             zapt  etti.  Peygamberin  hayatında  hemen  hemen  bütün  Ara­
             bistan  yarımadası,  İslâm  Devletinin  egemenliği  altına  geçmiş
             bulunuyordu.  Bu  devletin  Başkenti Medineydi. Bu  yeni  Devlet
             hayatının  sağladığı  birlik,  Arapların  tutumsal  durumlarını
             da  geliştirmişti.  Ancak  Devlet  işlerinin  başında  bulunan
             Peygamber  ve  arkadaşları,  yalın  ve  gösterişsiz  yaşamakta
             devam  ettiler.
                 B)  Yasama:
                 Peygamber,  Mekke’de         bulunduğu  sürece  daha  çok
             inanla  ve'töre  ile  ilgili  hükümleri  bildirmişti.  Bunlar,  İslâm
             dininin  ve  hukukunun  ilkeleriydi.  İslâm  cemaati  Medine’de
             Devlet  haline  geldikten  sonra,  Peygamber,  ümmetine bu yeni
             durumla  ilgili  ve  doğrudan  doğruya  kılgın  hükümleri  de  öğ­
             retmeye başladı.  O  bu hükümleri,  çokluk  İslâm  toplumundaki
             olaylar, bazan da ortaya konan sorular  dolayısiyle bildiriyordu.
             Doğrudan  doğruya  bildirdiği  hükümler  azdır.  Peygamberin
             Tanrı  adına  bildirdiği  hükümlerin  birleşmiş  ve  toplanmış
             şekline  (Kuran) yahut  yalınca  (Kitap)  denir.  Kuran  hükümle­
             rinin  bildirimi,  yirmi  iki  yıl,  iki  ay,  yirmi  iki  gün  sürmüştü.
                 Kuran’ın  başlıca  üç  konusu  vardır:  1)  İnan,  2) Vicdanla
             ilgili  edimler,  3)  Hukukla  ilgili  edimler.  Böylece  Kurap’da
             iki  türlü  hüküm  toplanmış  bulunuyor:       1)  İnan  hükümleri,
             2)  Edim  (kılgı)  hükümleri.
                 Edim hükümleri de tekrar ikiye bölünür:  1) İbadet hüküm­
             leri,  2)  Hukuk  hükümleri.  İbadet (kulluk) hükümleri, Tanrıyla
             insanlar arasındaki  bağlılaşmayı düzenler.  Hukuk  hükümleri
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58