Page 353 - Dünya Eğitimine Yön Verenler - II
P. 353

geçerli çözümler ortaya koyamayız. Endişelerinin ilaçları olarak şunları açıkça
               ifade etti:

                  Toplumsal varlığının gelişmesinde her şey birbiriyle ilişkilidir ve buna
               göre radikal bir değişim meydana getirmek üzere, diğer toplumsal güçlerin
               devre dışı kalması ya da aykırı bir yönde çalışırken belirli bir yönde çabaya
               girmelerinin yeterli olduğunu varsaymak bir yanılsamadır. Bunun farkında
               olarak yaygın eğitime atfederek bir hata yapmayacaksınız, rahipler tarafın-
               dan verildiği bilinen dinî inanç niteliğindeki bu gizemli güç bir eğitim faturası
               için hâlâ yetersizdir.

                  Genel prensipler bakımından, o dikkatini yerel ve devlet eylemlerine
               çevirdi. O, yönetimin merkezîleşmesi ve eşit çözümlerin dayatılmasını cid-
               di hatalar olan somut durumlarla başa çıkmak için düşündü. “Demokratik
               unsurlar, insanlar... eğitim yönetiminde hiçbir rol oynamaz. Dolayısıyla in-
               sanlar devlet eğitimini kendi işleri olarak görmezler.” İyi bir eğitim sistemi
               insanların aktif ve kararlı katılımı ile devlet tarafından eylemleri bir araya
               getirmelidir. Ancak devlet faaliyeti halk eylemini belirli bir partiye bağlama
               ile karıştırılmamalıdır. Aksine kamu hizmetinden geri kalan eğitim için devlet
               otoritesinin bağımsızlığı, bir olmazsa olmazdır. “Bunlar olmadan insanların
               eğitimi siyasi sıkıntıların cilvelerine tabi tutulacaktır ve düzensiz, zayıf ve
               sağlıksız bir varlığa sahip olacaktır.”

                  Varela, partilerin izlediği genel çizgilerden ziyade genel bir devlet politi-
               kası önermektedir. Uruguay tarihi partizan gücün kötüye kullanımının ka-
               nıtıdır. “Sonuç olarak her zaman kamu yönetimi sadece kısmen insanların
               özlemlerini yansıtır ve bu sadece halkı hiziplere ayırmaya dayanır. Aslında
               bütün toplumu asla temsil etmez.”

                  Millî eğitim sistemini aşamalı olarak planladı.
                  Kreşler. Bunlar, kendi yaş grubu ve ilgi alanlarına uygun oyun ve iş faali-
               yetleri içeriğiyle 3 ve 6 yaş arasındaki çocuklar içindi. Bu tür okullar çocukla-
               rın hareket ihtiyacını karşılamalıdır “içinde koşacak, dolaşacak, oynayacak ve
               her şeyden önce temiz hava teneffüs edecek.”
                  İlköğretim. Bu 5 ila 15 yaş arası çocuklar için zorunlu olacaktır. Bu rasyonel
               olarak düzenlenmeli ve her çocuğun öğrenme yeteneği dikkate alınmalıdır.
               Onun amacı, bilgi ve dil kullanımı kazanılması ve çeşitli beceri ve yetenekle-
               rini egzersiz ile geliştirme ve çocuğun düşüncesini geliştirecek olan bu bilgi
               ve fikir formlarının edinimi olmalıdır. Tüm zihinsel yetenekleri nasıl kullana-


               764 • DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER                                                                                                  DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER • 765
   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358