Page 21 - Toplu Tedris Nazariyat ve Tatbikat
P. 21
I I I
TemorkilzUu tarihçesi
1. Yeni zaıııaııııı ba^^ıua kadar uııuııın bir bakı^
Bazılarına nazaran toplu tedris, Harhlumumi-
den sonra doğmuş, binaenaleyh hiç mazisi ol-
mıyan yepyeni bir sistemdir. Belki cihan harbi
neticesinde tehaddüs eden siyasî, İktisadî., va-
ziyetlerin bu şekilde bir sistemi tatbik hususun
da daha müsait bir zemin ihzar etmiş olması
mümkündür. Fakat toplu tedrisin ait olduğu
“Temerküz,, fikrinin çok eski bir mazisi vardır.
Netekim biz bunu, meselenin esası ile meşgul
olan zevatın sözlerinden anlıyoruz:
, “Temerküz fikrinin tarihi, terbiye ve tedrisat
tarihi kadar kadimdir,, (12) “Ta eskidenberi, ted-
risî mevzuların, kendileri için değil, belki daha
yüksek bir gayeyi temin için nazarı itibare alın
maları lâzım geldiği malûmdu. Bu telâkkiye
nazaran tedrisat, talebenin ruhen teşekkül ve
inkişafına hizmet etmeli ve bu suretle umumî
terbiyenin bir hadimi olmalı idi. Binaenaleyh
mevzular da insanın ruhen inkişafına matuf
20

