Page 156 - Dünya Eğitimine Yön Verenler - II
P. 156

kaybeden biri çıkıp onları arıyorsa neden aynısı iyilik duygusunu kaybedince
               de yapılmasın? Öğrenme, insanların kaybettikleri nitelikleri geri kazanmala-
               rına yardım etmekten başka bir amaç taşımaz. Mensiyus’a göre eğitimin iş-
               levi, kişinin iyi niyetlerini korumak ve geliştirmek ve kaybedildiğinde onları
               geri kazanmaya çalışmak ve doğuştan gelen bu erdemleri sağlamlaştırmaktı.

                  Mensiyus kendini geliştirmeyi ve öz denetimi hep desteklemiştir. Bunun
               yanı sıra, bilgi ve ilimi tehlikeye atacak engellerden korksa da iç faktörlerin
               etkilerini de inkâr etmemiştir. İyi veya kötü sonuçların kişilerin ahlaklarını
               doğrudan etkilediğini belirtmiştir. Çevrenin öğrenme üzerindeki etkisinin de
               farkındaydı. Bizi çevreleyen her şeyin, çevremizi oluşturan her şeyin karak-
               terimiz ve irademiz üzerinde etkili olduğunu fakat ne kadar büyük olursa
               olsun bu gücün karar verici olmadığını belirtmiştir.

                  Kişisel gelişimi vurgularken, Mensiyus bir usta tarafından öğretmenin
               gerçekleştirilmesinin önemine değinmiştir. “Cennetten bahşedilen kabiliyeti
               yaymak” konusunda yoğun istek ve memnuniyet duymasının ve yaşamı bo-
               yunca birçok öğrencisi olmasının yanı sıra amaçlı eğitimin önemini sıklıkla
               vurgulamış ve öğretme ile ahlak eğitimi üzerine sayısız yorum yazmıştır. Er-
               demli davranışların baba ve büyük evlatlarına gerekli olduğuna böylece onla-
               rın da evlatlarının eğitiminin sağlanabileceğine inanmıştır. Kötü davranışları
               olanlara doğru yolun gösterilmesi gerektiğini, bir hüneri olmayanların eğitil-
               mesi gerektiğini vurgulamıştır. Bunun iyi bir babanın kaçınmaması gereken
               bir vazifesi olduğunu ifade etmiştir.

                  Doğuştan Gelen İyilik Teorisi

                  Mensiyus öznel idealizm diye bilinen fikir akımının bir parçası olmuştur.
               İnsan kalbinin, insan doğasının ve “cennet” kavramının birbirinden  ayrıl-
               maz üç unsur olduğunu kabul etmiştir. Eğitim ile ilgili görüşleri “içten gelen
               iyilik öğretisinden (Xingshanlun)” yola çıkmıştır. Savaşan Devletler Dönemi
               boyunca sosyoekonomik gelişmeler ve sınıflar arası çatışmalar, çeşitli akıl
               hareketlerinin üremesine zemin olmuştur. Filozofları, insan doğasını, insan
               doğası ile dış dünya arasındaki ilişkiyi, zamanlarındaki sosyal problemleri
               çözebilmek amacıyla sorgulamak için teşvik etmiştir. İnsan doğasını sorgu-
               lamak rakip okulların temel tartışma ve rekabet konusu olmuştur. Kimileri
               insanoğlunun ne iyi ne de kötü olduğunu, kimileri bireyin yapısal olarak kötü
               olduğunu, kimileri insanoğlunun şeytani olduğunu ve bazıları ise insanoğlu-
               nun iyi olduğunu belirtmiştir. Mensiyus’un görüşü ise şu şekildeydi: İnsan
               iyiliğe karşı eğilimlidir ve eğer biri doğru yoldan gidip de kötü olursa bunun


 566 • DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER                      DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER • 567
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161