Page 517 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitimi Kuruluşlar ve Tarihçeler
P. 517
Okullarla meslekî ve teknik tedrisat okullarında yaptırılan
teftişlerin mukayeseli neticeleri hakkında,, yazılan 15/IX/941
tarihli ve 70/171 sayılı “tamim» e şöyle başlanmaktadır:
“1940-1941 ders yılında Lise, öğretm en Okulu ve orta
okullarla meslekî ve teknik tedrisat okullarından mühim
bir kısmı muhtelif bakımlardan tefttiş ettirilerek elde edilen
mukayeseli neticeler aşağıda gösterilmiştir.
Okul teftişlerinin gayesi, Vekilliğin yetiştirici ve irşat
edici rolünü yapabilmesi için okullarımızın iyi ve eksik
taraflarını tesbit etmek, elde edilecek malûmata ve evvelki
yıllarla yapılan mukayeselere göre lüzumlu görülecek ted
birleri almak ve bu suretle okulların tekemmüllerini teşvik
etmektir.
* Teşviklerin bu esas hedefi göz önünde bulundurulunca
okullarımızın iyi ve eksik taraflarını toplu ve mukayeseli
bir şekilde bütün arkadaşların gözleri önüne koymanın lü
zum ve faydası kolaylıkla anlaşılır.
Teftişlerden beklenilen ikinci mühim nokta da işini is
tekle ve muvaffakiyetle yapan arkadaşları, yapmıyanlardan
ayırmak, gayretleri takdire lâyık olanları tanımak ve bu
suretle gittikçe kuvvetlenecek bir meslek havası içinde mes-
Jekdaşların inkişaflarına hizmet etmektir.
Teftişlerin bu gayelerine ulaşılmak için Vekillikçe alınan
tedbirler her yıl arttırılmaktadır. Bundan böyle teftiş netice
leri ders yılları başında Tebliğler Dergisinde neşredilecektir.
1 9 4 0 -1 9 4 1 ders yılı mukayeseli teftiş neticeleriyle, alın
ması faydalı görülen tedbirler şunlardır:»
139 sayılı “Tebliğler Dergisi» ni dolduran bu genelgede
bundan sonra “Teftiş neticeleriyle alınması faydalı görülen
tedbirler» e geçilmektedir.
Tarihçe :
I) Osmaolı Devleti:
A) İkinci meşrutiyetten önce:
Osmanlı Devletinde Batı örneğine göre bir Eğitim sistemi
kurulur ve gelişirken yayımlanan r e s m î belgelerde teftiş hiz
metiyle ilgili üç terim belirmektedir: 1) Muin, 2) Müfettiş, 3)
Muhakkik.