Page 80 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitimi Kuruluşlar ve Tarihçeler
P. 80

6ü
                Bütün  bunlardan,  ilk  Medreselerin  Arap  olmıyan  Devlet
           adamları  tarafından  kurulduğu  anlaşılıyor.  Halife Me’munun
           Horasan’da  valilikte  bulunduğu  sırada orada  veya  Nişabur’da
           bir  Medrese  yaptırdığından  da  bahsoiunmuştur.  Ancak  bu
           doğru  sayılsa  bile o  Medresede  Arap  memleketlerinin  dışında
           ve  Araplardan  başkası  için  yapılmış  demektir.  Bir  de  Halife
           olduktan  sonra  bilim  işlerine  o  kadar  önem  veren  ve  Arap-
           çaya  yabancı  dillerden  birçok  kitaplar  çevirten  Me’mun  gibi
           aydın  bir  hükümdarın  Bağdat’ta  niçin  bir  medrese  yaptır­
           madığını  düşünmek  gerektir.
               Doğunun  Medreselerine  karşı  Fatımiye  Devletinin  eğe-
           menliği altındaki  memleketlerde de  «Dar ül  ilim»  denilen  ku­
           rumlar  vardı.  Bunlar,  Şiilik  için  birer  propaganda  merkezi
           olarak  da  kullanılıyordu.
               Selçuk  idaresinde  de  Arapça  bilim  dili  olarak  kaldı.
           Ancak  konuşma        dili  Türkçeydi.      Bundan      başka    S^l-
           çukler    zamanında      Türkçeye      bütün    İslâm  dünyasında
           büyük     bir   önem     verilmekteydi.     Kâşgarlı    Mahmudun
           (1074)  te  Bağdat’ta  yazdığı  «Divanü  Lûgat-it-Türk»  adlı  kita­
           bıyla,  müslümanlar  arasında  Türkçenin  yayılması  ereği  gü-
           dülmüştü.  Harzemşahlar  Devleti  devrinde  de  Türkçe,  bilim
           ve   edebiyat  yönünden  önem           kazanmakta  devam  etti.
           Türkçe  öğrenimini  kolayiâştırmak  ve  yaymak  için  ayrı  ayrı
           tarihlerde (Kitabü Cevahir-ün-nahv fi lûgat-it-Türk), (El idrâk bi
           lisan  il-Etrâk),  (Hilyet-üMisan  ve  hilbet-ül-beyan),  (Elkavanin-
           ül-Külliyye)..  gibi  birçok  eserler  daha  yazılmıştır.
               Cengiz  istilâsı,  ilkin  bilim  ve  sanat  hayatını  ezmişti.  An­
           cak  istilâ  ve  savaş  devri  geçtikten  sonra  Türk-M oğol  hü­
           kümdarları  içinde  bilime  ilgi  gösterenler  belirmeye  başladı.
           Meraga  rasathanesi  bunun  bir  örneğidir.  Türk-Moğol  İmpa*
           ratorluğu  içinde  İslâm  dini  yayılıp  yerleşince  hükümdarlar,
           büyük  Medreseler  yaptırdılar.  (Cami - üt-Tevarih)  adlı  ünlü
           tarih  kitabı  yazdırıldı.  Çince’den  eserler  çevrildi.  Budacılık
           ve  İslâm  uygarlıkları  arasında  bir  dokunuşma  oldu.  Türk
           edebiyatı  gelişmekte  devam  etti.
               Eyyubi  ve  Memlûkler  Devletlerinde  de  Maarif  işleri,
           uygarsal  gelişmelere  göre  toplum  içinde  yine  yer  almıştı.
               Anadolu  Selçukileri  zamanında  da,  özel  olarak  on  ikinci
           yüzyılın  ikinci  yarısından  başlıyarak  her  tarafta  Medreseler
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85