Page 118 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 118
103
tahta ve resim asacak levhalarla ka ayrılmış ,fakat her sınıfa bir öğret
patılmış bulunması; 6. dersliğin güzel men veya derslik .verilemeyen ilko
fesim, kabartma, heykel, çiçek gibi kullarda haftalık ders çizelgesini ya
vasıtalarla güzelleştirilmiş olması.— rım gün esasına göre düzenlemek
Öğretmenin görevi, dersliği sevimli ten başka çare yoktur. Bib: 50, 98,
çalışma yeri haline getirmektir 99, 105, 224, 418, 51*.
(bk.: Okul yapımı) Bib: 58.
DERS SAATLERİ — Bir öğretme
ÖERS ÇİZELGESİ — Derslerii nin bir hafta içinde göstermeye mec
hangi saatlerde hangi sınıfların öğ bur olduğu ders saatlerinin tümü.
fencilerine verileceğini, ders aralık Bu saatlerin toplamı okulların dere
iarının ne kadar süreceğini, günlere celerine göre değişir. Meselâ ilkokul
ve haftalara göre bir arada gösteren öğretmenleri bir hafta içinde program
ÇİMlge. Bu çizelgeler iki türlüdür da saptanan bütün saatlerde ders o-
®iri yalnız bir sınıfın öğretmen v kutmaya mecbur olduğu jıalde, orta
öğrencilerini ilgilendiren, ötekisi de öğretim kurumlarında çalışan öğret
okulun bütün öğretmen ve öğrenci menler haftada 15-25 saat ders gös
lerinin ders durumunu bir arada gös- terirler. Köy enstütülerinde çalışan
teren çizelgedir.— Okulun içyapısına öğretmenler de pazartesi sabahından
Köre ders çizelgesinin mahiyeti degi cumartesi günü saat 13 e kadar ida
6*r» Meselâ toplu öğretim ilkesi uy renin göstereceği işleri görmekle mü
sulanan bir okulda dersler günün bel kelleftirler. Bib : 50, 98, 105, 418,
li saatlerine göre çeşitlendirilcmez. 518.
*Iıpkı bunun gibi derslerin iş içinde
DERS YILI — Ders yılının kaç
*5 vasıtasiyle gösteVildiği okullarda
hafta süreceği kanun, tüzük ve yö
öers çizelgesi günlük ,haftalık ve ay-
netmeliklerle tayin ve tesbit edilmiştir.
l*k olarak çocuklara yaptırılacak işle-
Ders yılı süresi muhtelif dereceli o-
Köre saptanır.— Ders çizelgesi ha
^■'rlanırken gözönünde tutulacak ö- kullara göre değişir.
ocmli noktalardan biri ders araların . DERS PLANI — Çocuklara ders
öaki teneffüs ve dinlenmeler için ye te öğretilmesi istenilen bilgileri be
*®f derecede zaman ayırma meselesi nimsetmek, maletmek için öğretme
öif. Aynı grupa giren derslerin haf- nin eğitsel değeri olan bir metoda u-
l^nın muhtelif günlerine nasıl dağıtı yarak önceden hazırladığı plân; bilgi
lmağı meselesi üzerinde uzun boylu lerin ne şekilde ve hangi tertibe göre
*®rtışrn^lar olmaktadır. Bu problem çocukların önüne serileceğini, çalış
*sin olarak çözülememiştir. Yanlış maların nasıl yürütüleceğini ve idare
*^“*'*‘‘‘*6 uyarak cimnastik, resim, edileceğini göstermek üzere dersten
*uuzık gibi dersler çoğu zaman son önce hazırlanan tasarının yazılı şek
*uatlcre getirilir. Müteaddit sınıflara li. Çocuklara bilgi öğretmek işi böyle