Page 118 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 118

103


       tahta  ve  resim  asacak  levhalarla  ka­  ayrılmış  ,fakat  her  sınıfa  bir  öğret­
       patılmış  bulunması;  6.  dersliğin  güzel   men  veya  derslik .verilemeyen  ilko­
       fesim,  kabartma,  heykel,  çiçek  gibi   kullarda  haftalık  ders  çizelgesini  ya­
       vasıtalarla  güzelleştirilmiş  olması.—   rım  gün esasına  göre  düzenlemek­
       Öğretmenin  görevi,  dersliği  sevimli   ten  başka  çare  yoktur.  Bib:  50,  98,
          çalışma  yeri  haline  getirmektir   99,  105,  224,  418,  51*.
       (bk.:  Okul  yapımı) Bib:  58.
                                        DERS SAATLERİ —  Bir öğretme­
         ÖERS  ÇİZELGESİ  —  Derslerii   nin  bir  hafta  içinde  göstermeye  mec­
       hangi  saatlerde  hangi  sınıfların  öğ   bur  olduğu  ders  saatlerinin   tümü.
       fencilerine  verileceğini,  ders  aralık   Bu  saatlerin  toplamı  okulların  dere­
       iarının  ne  kadar  süreceğini,  günlere   celerine  göre  değişir.  Meselâ  ilkokul
       ve  haftalara  göre  bir  arada  gösteren   öğretmenleri bir hafta içinde program
       ÇİMlge.  Bu  çizelgeler  iki  türlüdür   da  saptanan  bütün  saatlerde  ders  o-
       ®iri  yalnız  bir  sınıfın  öğretmen  v   kutmaya  mecbur  olduğu  jıalde,  orta
       öğrencilerini  ilgilendiren,  ötekisi  de   öğretim  kurumlarında  çalışan  öğret­
       okulun  bütün  öğretmen  ve  öğrenci­  menler haftada  15-25  saat ders gös­
       lerinin  ders  durumunu  bir  arada  gös-   terirler.  Köy  enstütülerinde  çalışan
       teren  çizelgedir.—  Okulun  içyapısına   öğretmenler  de  pazartesi  sabahından
       Köre  ders  çizelgesinin  mahiyeti  degi   cumartesi  günü  saat  13  e  kadar  ida­
       6*r»  Meselâ  toplu  öğretim  ilkesi  uy   renin  göstereceği  işleri  görmekle  mü­
       sulanan bir okulda dersler günün bel­  kelleftirler.  Bib  :  50,  98,  105,  418,
       li  saatlerine  göre  çeşitlendirilcmez.   518.
       *Iıpkı  bunun  gibi  derslerin  iş  içinde
                                        DERS  YILI  —  Ders  yılının  kaç
       *5  vasıtasiyle  gösteVildiği  okullarda
                                      hafta  süreceği  kanun,  tüzük  ve  yö­
       öers  çizelgesi  günlük  ,haftalık  ve  ay-
                                      netmeliklerle tayin ve tesbit edilmiştir.
       l*k  olarak  çocuklara  yaptırılacak  işle-
                                      Ders  yılı  süresi  muhtelif  dereceli  o-
         Köre  saptanır.— Ders  çizelgesi  ha
        ^■'rlanırken  gözönünde  tutulacak  ö-   kullara  göre  değişir.
       ocmli  noktalardan  biri  ders  araların   .  DERS  PLANI  —  Çocuklara  ders­
       öaki  teneffüs  ve  dinlenmeler  için  ye   te  öğretilmesi  istenilen  bilgileri  be­
       *®f  derecede  zaman  ayırma  meselesi   nimsetmek,  maletmek  için  öğretme­
       öif.  Aynı  grupa  giren  derslerin  haf-   nin  eğitsel  değeri  olan  bir  metoda  u-
       l^nın  muhtelif  günlerine  nasıl  dağıtı­  yarak  önceden  hazırladığı  plân;  bilgi­
        lmağı  meselesi  üzerinde  uzun  boylu   lerin ne  şekilde  ve  hangi  tertibe  göre
       *®rtışrn^lar  olmaktadır.  Bu  problem   çocukların  önüne  serileceğini,  çalış­
        *sin  olarak  çözülememiştir.  Yanlış   maların  nasıl  yürütüleceğini  ve  idare
          *^“*'*‘‘‘*6  uyarak cimnastik,  resim,   edileceğini  göstermek  üzere  dersten
       *uuzık  gibi  dersler  çoğu  zaman  son   önce  hazırlanan  tasarının  yazılı  şek­
       *uatlcre  getirilir.  Müteaddit  sınıflara  li.  Çocuklara bilgi  öğretmek  işi böyle
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123