Page 199 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 199

—  186 —

        saslara göre  kurulmasına önemli hiz-   me,  koleksiyon  yapma,  kuşçuluk,  sa­
        mctıerue  bulunmuş  olan  bir  eğitken.  atçilik  ve bunlara benzeyen  başka iş­
        '—  Heusinger'in  kanaatma  göre  ■İn­  ler  gibi,  ünemli  eseri  şudur:  Über
        san  arattırıp  soruşturmak  için  değil,   die  Benutzung  des  bey  Kindern  so -
         İS  gUımeK  için  yaratılmıştır»,  «in­  thâtigen Triebs,  beschäftigt zu  seyru
         san tabiatınuaki is yapma güdüsü  bü­  ReutUngen,  Macken,  1797.  Bib:  186.
         tün  güdülerin  en  kuvvetlisi  ve  dur­
                                         HEVESLİ  İŞİ  —  Dışardan  gelen
         durulması  mümkün  olmayanıdır»,
                                       bir  tesirle,  emiıle  değil  de  insanın
         Hcusinger  diyor  ki;  «çocukların  bu
                                       kendiliğinden  hevesiencıek  yupiığı
         güdülen  her  zaman  vclıleıin  ve  eğit-
                                       iş.  ^eeslâ  fotoğraf  çekmek,  bahçe
         kenlerin  canlarını  şıkmış,  bu  yüzden
                                       bellemek,  kümes  hayvanı  yetiştir  -
         onlar  taralından  iyi  karşılanmamış -
                                       mek,  koleksiyonculuk  yapmak,  bir
         tır.  Ben  onuan  faydalanmak,  onu
                                       müzik  âleti  çalmak,,  gibi.  Hçvçşli  iji
         eğitim  plânında  hesaba  Ra^niak  isti­
                                       bireyin  eâas  mesleğine  ait  iş  zaman­
        yorum.  Çocuğu  öyle  tesirli  bir  çev­
                                       larmış  dışında  vakti  iyi  ve  neşeli
         renin  içine  sokmak  istiyorum  ki,  o
                                       geçirmek  için  yapılır  ve  belli  bir  sı­
         burada  hem  iş  görsün,  hem  de  ya­
                                       nırın  dışına  taşmaz.  Hevesle  yapılan
         ratıcılığa  yönelsin.  Ben  ona  çalış  -
                                       işlerin  eğitsel  değeri,  bunları  ya  -
         mak  imkânı  hazırlayacağım.  O  bu
                                       panlann  işe  kendilerini  vereıek,  bık­
         sayede  kendi  yaptıklarına  karşı  sev-
                                       kınlık  göstermiyerek  yapmalarında-
        £İ  duysun.  Bu  takdirde  o  zorlukla­
                                       dır.  Böyle  olduğu  için  girişilen  ış  se­
        ra  katlanabilir.  Bilginin  bu  şekilde
                                       vilir;  böylcce  meslek  hayatının  do­
         kazanılmasına  ve  iş  yaparken  edinil­
                                       ğurduğu  tek  cihetlilikten  gelme  sı  -
         mesine  taraftarım.  Eğer  o,  bedenle
                                       kıntı  giderilmiş,  hayatta  değişiklik
         çalışacak  olursa  aynı  zamanda  bilgi
                                       yapılmış  olur.  Yapılan  iş  eğer  onu
         kazanmanın  yolunu  da  bulmuş  o-
                                       yapanın  esas  mesleğine  yakın   bir
         lur.»  —  Onun  düşüncesine  göre  na­
                                       meşguliyet  ise  bireyin  mesleğinde  ih­
         zarî  derslerle  değil,  pratik  işlerle  ça­
                                       tisas  kazanmasına  da  yardım  eder,
         lışmalara  başlanmalı,  nazarî  dersler
                                       (bk.:  Boş  vakit  eğitimi.).
         öğleden  sonra  verilmelidir.  Ak­
        şam  santiarı  oyunlara  tahsis  edilme­  HEYECAN  —  Birdenbire  meyda­
         lidir.  Yakın  çevre  ve  onun  kültürü   na  gelen  şiddetli ve  geçici  bir  duygu
        bilginin  kaynağını  teşkil  etmelidir.   hali;  çok  şiduet  kesbetmiş olan  çoş-
        Köyle,  evle,  İşlikle  ilgili  her şey  pra­  kun  duyguların  doğurduğu  hal;  duy­
        tik  ve  teorik  bilgiler  için  değerlidir.   gusal  hayatın  karmaşık  ve  örgcnleş-
        —  O,  kızlara  ve  erkek  çocuklara   miş  olan  bütün  görünüşelri.  (/ok  ye­
         mahsus  çok  çeşitli  işlere  okulda  yer   ğinleşmiş,  hâkim  bir  hale  gelmiş  en
        verir:  Kâğıt,  mukavva,  maden  işle­  had  derecesiyle  bilince  yegâne  hük -
        ri,  modcInj,  dikiş,  örgü,  mutfak,  ta­  meden,  belirli  bedensel  görünüşlere
        rım  işleri,  kümes  hayvanları  besle -  sebep  olan  (terleme,  nefes  darlığu
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204