Page 199 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 199
— 186 —
saslara göre kurulmasına önemli hiz- me, koleksiyon yapma, kuşçuluk, sa
mctıerue bulunmuş olan bir eğitken. atçilik ve bunlara benzeyen başka iş
'— Heusinger'in kanaatma göre ■İn ler gibi, ünemli eseri şudur: Über
san arattırıp soruşturmak için değil, die Benutzung des bey Kindern so -
İS gUımeK için yaratılmıştır», «in thâtigen Triebs, beschäftigt zu seyru
san tabiatınuaki is yapma güdüsü bü ReutUngen, Macken, 1797. Bib: 186.
tün güdülerin en kuvvetlisi ve dur
HEVESLİ İŞİ — Dışardan gelen
durulması mümkün olmayanıdır»,
bir tesirle, emiıle değil de insanın
Hcusinger diyor ki; «çocukların bu
kendiliğinden hevesiencıek yupiığı
güdülen her zaman vclıleıin ve eğit-
iş. ^eeslâ fotoğraf çekmek, bahçe
kenlerin canlarını şıkmış, bu yüzden
bellemek, kümes hayvanı yetiştir -
onlar taralından iyi karşılanmamış -
mek, koleksiyonculuk yapmak, bir
tır. Ben onuan faydalanmak, onu
müzik âleti çalmak,, gibi. Hçvçşli iji
eğitim plânında hesaba Ra^niak isti
bireyin eâas mesleğine ait iş zaman
yorum. Çocuğu öyle tesirli bir çev
larmış dışında vakti iyi ve neşeli
renin içine sokmak istiyorum ki, o
geçirmek için yapılır ve belli bir sı
burada hem iş görsün, hem de ya
nırın dışına taşmaz. Hevesle yapılan
ratıcılığa yönelsin. Ben ona çalış -
işlerin eğitsel değeri, bunları ya -
mak imkânı hazırlayacağım. O bu
panlann işe kendilerini vereıek, bık
sayede kendi yaptıklarına karşı sev-
kınlık göstermiyerek yapmalarında-
£İ duysun. Bu takdirde o zorlukla
dır. Böyle olduğu için girişilen ış se
ra katlanabilir. Bilginin bu şekilde
vilir; böylcce meslek hayatının do
kazanılmasına ve iş yaparken edinil
ğurduğu tek cihetlilikten gelme sı -
mesine taraftarım. Eğer o, bedenle
kıntı giderilmiş, hayatta değişiklik
çalışacak olursa aynı zamanda bilgi
yapılmış olur. Yapılan iş eğer onu
kazanmanın yolunu da bulmuş o-
yapanın esas mesleğine yakın bir
lur.» — Onun düşüncesine göre na
meşguliyet ise bireyin mesleğinde ih
zarî derslerle değil, pratik işlerle ça
tisas kazanmasına da yardım eder,
lışmalara başlanmalı, nazarî dersler
(bk.: Boş vakit eğitimi.).
öğleden sonra verilmelidir. Ak
şam santiarı oyunlara tahsis edilme HEYECAN — Birdenbire meyda
lidir. Yakın çevre ve onun kültürü na gelen şiddetli ve geçici bir duygu
bilginin kaynağını teşkil etmelidir. hali; çok şiduet kesbetmiş olan çoş-
Köyle, evle, İşlikle ilgili her şey pra kun duyguların doğurduğu hal; duy
tik ve teorik bilgiler için değerlidir. gusal hayatın karmaşık ve örgcnleş-
— O, kızlara ve erkek çocuklara miş olan bütün görünüşelri. (/ok ye
mahsus çok çeşitli işlere okulda yer ğinleşmiş, hâkim bir hale gelmiş en
verir: Kâğıt, mukavva, maden işle had derecesiyle bilince yegâne hük -
ri, modcInj, dikiş, örgü, mutfak, ta meden, belirli bedensel görünüşlere
rım işleri, kümes hayvanları besle - sebep olan (terleme, nefes darlığu