Page 498 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 498

— 485

      huriyet  devrinde  Ankara’da  açılmış   TEK  OKUL  SİSTEMİ  —  Bu
      lurdır.  —  İki  Teknik  Öğretmen  O -   fikri  ilk  defa  Comenius  (Bmb.X  o-
      kuhımuz  vardır.  I)  K u  Meslek  üğ-   kul  sistemini dört  basamağa  ayırmak
      »x;tmcn  Okulu,  2)  Erkek  Teknik  öğ*   suretiyle  vc  «herkese  her  şeyi  öğret­
      Wmen  Okulu.  Bu  kurumlara  para-   melidir.»  formülü  ile  ortaya  atmış­
        yatılı,  paralı  yatılı  ve  göndlizlü   tır.  Ayni  fikri  eğitken  Süvem  (Bmb.)
     öğrenciler  müsabaka  imtihanına  tû-   dc  «milli  eğitim  kurumu  =   nationa­
     öi  tutularak  alınırlar.  —  Mazi.<d  pek   le  Erzichungsıuıstalt»  tabiri  ile  eği­
         olan  iki  teknik  öğretmen  okulu   tim  teşkilâtına  ait  kanun  teklifinde
     ^   gcliçme  çağında  olup  sonyıllarda   ileri  sürmüştür.  Böylocc  tek  okul  sis­
     pek  ağır  basan  öğretmen  ihtiyacını   temi  mcsele.si  Avrupa'da   19  uncu
     iittrşılamağa  çalışmaktadırlar. —  Re-   yüzyılın  sonuna  doğru  üzerinde  çok
     Söd  Şemseddin  Sirer’in  Bakanlığı  za-   dundan  ve  İsrarla  işlcnilmcğc  başla­
     nıanında  kapatılan  Hasanoğlan  Yük,   nılan  bir problem  haline geldi  ve  Al­
     ®ok  Köy  Enstitüsü  (Bmb.)  öğrenicile-   manya’da  şu  şekli  aldı  ;  1.  Lise  öğ­
     rinden bir kısmı bu okullara nakledil-   retmenler  demeği  bütün  ilseler  için
        ve  Köy  Enstitüleri  için öğretmen   ayni  şekilde  hazırlayıcı  okulların
     yetiştirmek görevi de teknik öğretmen   kurulmasını  isledi;  2.  ilkokul  öğret­
     okullarına  verilmiş;  fakat  bu  teşeb­  menleri de  ayni tarzda yetiştirilen öğ­
     büsten  müsbet  sonuçlar  alınamamış-   retmenler  tarafından  idare  edilen,
        (bk.:  Yüksek  Köy Enstitüsü)  Blb:   öğrendleri  sosyal  durumları  vc  mez­
     78.                            hep farkları  gözeterek kısrmlara ayır­
                                    mağı  kabul  etmiyen,  organik  bakım­
       t e k n ik   r e sim  — Yapılacak ve-
                                    dan  .farklılaşmıya  müsamaha  edilen
     y®  yîipılmış  bir  şeyin  belli  bir  birim
                                    müh  tek  okul  sisteminin  kabul  edil­
      Içü.vüne  göre  kroki,  plûn  şekhndc
                                    mesini  ileriye  sürdüler.  (Kersehen-
     ^»kîn  kesit  ve  açılışını,  türlü cepbe-
                                    steinerk  Sonra  bu  isteklere  .sosyal
     erden  görünüşünü  anlatan  resim.  Bu
                                    politika  ile  uğraşanların  şu  dilekleri
         resimleri  bdü  bir  ölçüye  göre
                                    dc  katıklı  :  Her  sınıftan  halkın  ço­
     yapılacak  eşyanın  cnini,  boyunu,  in-   cukları  için  onların  oldukça   uzun
     ^  ik  ve  kalınlığını,  yüksekliğini,  kar-   mikidet  bir  arada  öğrenim  görmele­
     ^   “n  veya  yandan  görünüşünü, oyu-   rine  elverişli  ve  her  çocuğa  i.stidadı-
         veya  delinecek  kısımları  varsa   na  uygun  tahsil  imkânını  sağlayacak
     j  ®*®rın  yerlerini  ve  biçimlerini  an-   tek  okul  sisteminin  gerçekleştirilme­
     ®örlhr.  Onların  basitlerine  If  resmi   si.   Müfrit  eğitim  politikacılarının
      nir.   öğrencileri, teknik rcsimleir   temsil  ettikleri  tek  okul  .sistemi  haki­
     ^  ^muya,  bu  resimleri  çizmeye  ve   ki  müstaitlcrin  bu  sistem  içinde  isa­
      ® >ıra  göre  iş  yapmaya  alıştırmak   betli  şekiklc  ayrılmalarını  imkânsız
       ücrsinin  umaçlarından  birini  teş-   kılıyordu.  Çünkü  öğrenim  için  ge­
       eder. Bib r  70l.
                                   reken istUladı  sadece dış görünüşe  ba
   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503