Page 498 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 498
— 485
huriyet devrinde Ankara’da açılmış TEK OKUL SİSTEMİ — Bu
lurdır. — İki Teknik Öğretmen O - fikri ilk defa Comenius (Bmb.X o-
kuhımuz vardır. I) K u Meslek üğ- kul sistemini dört basamağa ayırmak
»x;tmcn Okulu, 2) Erkek Teknik öğ* suretiyle vc «herkese her şeyi öğret
Wmen Okulu. Bu kurumlara para- melidir.» formülü ile ortaya atmış
yatılı, paralı yatılı ve göndlizlü tır. Ayni fikri eğitken Süvem (Bmb.)
öğrenciler müsabaka imtihanına tû- dc «milli eğitim kurumu = nationa
öi tutularak alınırlar. — Mazi.<d pek le Erzichungsıuıstalt» tabiri ile eği
olan iki teknik öğretmen okulu tim teşkilâtına ait kanun teklifinde
^ gcliçme çağında olup sonyıllarda ileri sürmüştür. Böylocc tek okul sis
pek ağır basan öğretmen ihtiyacını temi mcsele.si Avrupa'da 19 uncu
iittrşılamağa çalışmaktadırlar. — Re- yüzyılın sonuna doğru üzerinde çok
Söd Şemseddin Sirer’in Bakanlığı za- dundan ve İsrarla işlcnilmcğc başla
nıanında kapatılan Hasanoğlan Yük, nılan bir problem haline geldi ve Al
®ok Köy Enstitüsü (Bmb.) öğrenicile- manya’da şu şekli aldı ; 1. Lise öğ
rinden bir kısmı bu okullara nakledil- retmenler demeği bütün ilseler için
ve Köy Enstitüleri için öğretmen ayni şekilde hazırlayıcı okulların
yetiştirmek görevi de teknik öğretmen kurulmasını isledi; 2. ilkokul öğret
okullarına verilmiş; fakat bu teşeb menleri de ayni tarzda yetiştirilen öğ
büsten müsbet sonuçlar alınamamış- retmenler tarafından idare edilen,
(bk.: Yüksek Köy Enstitüsü) Blb: öğrendleri sosyal durumları vc mez
78. hep farkları gözeterek kısrmlara ayır
mağı kabul etmiyen, organik bakım
t e k n ik r e sim — Yapılacak ve-
dan .farklılaşmıya müsamaha edilen
y® yîipılmış bir şeyin belli bir birim
müh tek okul sisteminin kabul edil
Içü.vüne göre kroki, plûn şekhndc
mesini ileriye sürdüler. (Kersehen-
^»kîn kesit ve açılışını, türlü cepbe-
steinerk Sonra bu isteklere .sosyal
erden görünüşünü anlatan resim. Bu
politika ile uğraşanların şu dilekleri
resimleri bdü bir ölçüye göre
dc katıklı : Her sınıftan halkın ço
yapılacak eşyanın cnini, boyunu, in- cukları için onların oldukça uzun
^ ik ve kalınlığını, yüksekliğini, kar- mikidet bir arada öğrenim görmele
^ “n veya yandan görünüşünü, oyu- rine elverişli ve her çocuğa i.stidadı-
veya delinecek kısımları varsa na uygun tahsil imkânını sağlayacak
j ®*®rın yerlerini ve biçimlerini an- tek okul sisteminin gerçekleştirilme
®örlhr. Onların basitlerine If resmi si. Müfrit eğitim politikacılarının
nir. öğrencileri, teknik rcsimleir temsil ettikleri tek okul .sistemi haki
^ ^muya, bu resimleri çizmeye ve ki müstaitlcrin bu sistem içinde isa
® >ıra göre iş yapmaya alıştırmak betli şekiklc ayrılmalarını imkânsız
ücrsinin umaçlarından birini teş- kılıyordu. Çünkü öğrenim için ge
eder. Bib r 70l.
reken istUladı sadece dış görünüşe ba