Page 537 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 537
524
lan bunların pek. çok çeşitlerini dün düşüncelerini yavaş yavaş tetkik et
ya pazarlarına sürmektedirler. Ço mek istiyen Icnfaviler (flegmatique).
cuklar yapıcılık malzemesi kutusu — Yeni laıhbilimciler de bu esas
sayesinde, ellerini işe kolayca tiplere dayanarak yeni araştırmalara
alıştırmak, imgelemi işletmek, yara girişmiş ve buluşlaryile bu tiplerin
tıcılık gücünü arttırmak imkânlarına belirli vasıflarını çoğaltmışlardır.
kavuşurlar. Bazı psikologlar bu mesele için ye
ni temeller aramak yolunu tutmuş
YARADILIŞ (Mizaç) — Bir lardır: Kretsehmer’in (Bmb.) yaptığı
ferdin özgcnscl (uzvi) yetilerinin gihi. — Mizaç tiplerine ait yukarıya
hepsi; duyguların gerek nitelikleri, sıralanan vasrfların bazıları biıbi
gerek şiddet ve devam edişleri bakı rine karışırliU'. Onun için filân kişi
mından bir insanda mevcut olan va şu veya bu mizaç tipine mensuptur
sıflar. İçinde yaşanılan sosyal hayat demek biraz zordur. Bir kimsenin
şartlarının, alınan terbiyenin tesiri mizacı hakkında onda galip olan va
olmakla beraber bir insanın mizacı sıflara göre hüküm vermek lâzım
daha çok onun yaradılışına bağlıdır. dır. Eğitim ve öğretim sırasında ço
Bu sebepten mizaç demek yaradılış cuğun mizacını gözönünde tutarak
demektir. İnsanlar arasında beden hareket etmek öğretmenin işini ko
yapısı itibariyle sonsuz farklar oldu laylaştırdığı gibi eğitim çalışmaları
ğu gibi mizaç bakımından da son sırasında karşılaşılan çatışmaları da
suz ayrılıklar vardır. Hipokrat (1- önlemeye yarar, (eskt: Mizaç. Alm.î
sanın doğumundan takriben 400 yıl
Temperamente. Fr.t Tempérantonl.
önce) insan mizacını dört esas tipe tng.: Tempérament.) Bib: 251, 361»
ayırmıştır. 1 - Çabuk ve kolay he- 670.
yecanlanabilcn, şen tabiatlı ve çok
sathî görüşlü denebilenler (sangium); YARDIM OKULU — Zekâ vc
2 - Ciddî, sakin, çoğu zaman kederli, kabiliyet bakımından normal durum
bedbin, başkalarına ve kendilerine da olmayan, fakat mecburî öğretim
güvensiz, hodbin melankolikler (mé çağına erişmiş olun çocuklar >-
lancoliques); 3 - Sıcak kanlı, ateşli çin açılan okul. Bu çeşit okul
cessur, engellerden yılmayan, tayin larda öğrencilerin özel dunımları gÖ*
ettiği amaca crişinceye kadar çalış zönünde tutularak gereken tedbirler
maktan geri durmayan, her zaman alınır, geri rocukları ilerletmeve el
ve her yerde baş olmak istiyen saf- verişli öğretim ve- eğitim usulleri uy
ravilcr (bilieux rr eholeriker); 4 -Se gulanır. — Türk iyede böyle okulla
rin kanlı, etrafında olup biten şeyle rın veya sınıfların açılmasiD*
re oldukça lâkayit, çabuk kızıp ateş henüz başlanmamıştır.
lenmeyen, öfkelenince kin ve garazı YARDIMA MUHTAÇ ÇOCCK'
uzun süren, her şeyi ağırdan alan. LARIN EOITIMI — Normal usul-