Page 537 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 537

524

        lan  bunların  pek.  çok  çeşitlerini  dün   düşüncelerini  yavaş  yavaş  tetkik  et­
        ya  pazarlarına  sürmektedirler.  Ço­  mek  istiyen  Icnfaviler  (flegmatique).
        cuklar  yapıcılık   malzemesi  kutusu   —  Yeni  laıhbilimciler  de  bu  esas
        sayesinde,  ellerini   işe   kolayca   tiplere  dayanarak  yeni  araştırmalara
        alıştırmak,  imgelemi  işletmek,  yara­  girişmiş  ve  buluşlaryile  bu  tiplerin
        tıcılık  gücünü  arttırmak  imkânlarına   belirli  vasıflarını   çoğaltmışlardır.
        kavuşurlar.                    Bazı  psikologlar  bu  mesele  için  ye­
                                       ni  temeller  aramak  yolunu  tutmuş­
          YARADILIŞ  (Mizaç)  —  Bir   lardır:  Kretsehmer’in  (Bmb.)  yaptığı
        ferdin  özgcnscl  (uzvi)  yetilerinin   gihi.  —  Mizaç  tiplerine  ait  yukarıya
        hepsi;  duyguların  gerek  nitelikleri,   sıralanan  vasrfların  bazıları  biıbi­
        gerek  şiddet  ve  devam  edişleri  bakı­  rine  karışırliU'.  Onun  için  filân  kişi
        mından  bir  insanda  mevcut  olan  va­  şu  veya  bu  mizaç  tipine  mensuptur
        sıflar.  İçinde  yaşanılan  sosyal  hayat   demek  biraz  zordur.  Bir  kimsenin
        şartlarının,  alınan  terbiyenin  tesiri   mizacı  hakkında  onda  galip  olan  va­
        olmakla  beraber  bir  insanın  mizacı   sıflara  göre  hüküm  vermek  lâzım­
        daha  çok  onun  yaradılışına  bağlıdır.   dır.  Eğitim  ve  öğretim  sırasında  ço­
        Bu  sebepten  mizaç  demek  yaradılış   cuğun  mizacını  gözönünde  tutarak
        demektir.  İnsanlar  arasında   beden   hareket  etmek  öğretmenin  işini  ko­
        yapısı  itibariyle  sonsuz  farklar  oldu­  laylaştırdığı  gibi  eğitim  çalışmaları
        ğu  gibi  mizaç  bakımından  da  son­  sırasında  karşılaşılan  çatışmaları  da
        suz  ayrılıklar  vardır.  Hipokrat  (1-   önlemeye  yarar,  (eskt:  Mizaç.  Alm.î
        sanın  doğumundan  takriben  400  yıl
                                      Temperamente.  Fr.t  Tempérantonl.
        önce)  insan  mizacını  dört  esas  tipe   tng.:  Tempérament.)  Bib:  251,  361»
        ayırmıştır.  1  -  Çabuk  ve  kolay  he-   670.
        yecanlanabilcn,  şen  tabiatlı  ve  çok
        sathî  görüşlü  denebilenler  (sangium);   YARDIM  OKULU  —  Zekâ  vc
        2  - Ciddî,  sakin, çoğu  zaman  kederli,   kabiliyet  bakımından  normal  durum­
        bedbin,  başkalarına  ve  kendilerine   da  olmayan,  fakat  mecburî  öğretim
        güvensiz,  hodbin  melankolikler  (mé­  çağına   erişmiş   olun  çocuklar  >-
        lancoliques);  3  -  Sıcak  kanlı,  ateşli   çin  açılan  okul.  Bu  çeşit  okul
        cessur,  engellerden  yılmayan,  tayin   larda öğrencilerin özel  dunımları  gÖ*
        ettiği  amaca  crişinceye  kadar  çalış­  zönünde  tutularak  gereken  tedbirler
        maktan  geri  durmayan,  her  zaman   alınır,  geri  rocukları  ilerletmeve  el­
        ve  her  yerde  baş  olmak  istiyen  saf-   verişli  öğretim  ve- eğitim  usulleri  uy­
        ravilcr  (bilieux  rr  eholeriker);  4  -Se­  gulanır.  —  Türk iyede  böyle  okulla­
        rin  kanlı,  etrafında  olup  biten  şeyle­  rın   veya   sınıfların  açılmasiD*
        re  oldukça  lâkayit,  çabuk  kızıp  ateş­  henüz  başlanmamıştır.
        lenmeyen,  öfkelenince  kin  ve  garazı   YARDIMA  MUHTAÇ  ÇOCCK'
        uzun  süren,  her  şeyi  ağırdan  alan.  LARIN  EOITIMI  —  Normal  usul-
   532   533   534   535   536   537   538   539   540   541   542