Page 275 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 275

CUMHURİYET DÖNEMİ                      247


          Bu  katkılar,  az da olsa, daha sonraları  diğer eğitim kurumlannda da
      uygunlanır hale gelmiştir.

          Bunlardan ayrı olarak, köy enstitülerinin halka yaklaşımı, o yıllarda,
      diğer  okul  ve  kuruluşlara  da  örnek  olmuş,  hatta  üniversitelilerin.  Hal­
      kevleri yoluyla, köylü ile temas kurmaları sağlanmıştır.
          Yine,  ayrıca,  bu  hareket,  I942’de  “İlköğretim  Seferberiiği”ne  dö­
      nüştü.  Devlet  Başkam  İnönü  başta  olmak  üzere,  valiler,  kaymakamlar,
      bucak müdürleri ve muhtarlar bu işte görev aldılar.
          Kapatılmalarının üzerinden 40 yıl gibi bir zaman geçtiği halde, hak­
      kında  süreli  yayınlarda  pek  çok  yazılar çıkmaktadır.  I993’te  Dikili  Be­
      lediyesi,  açtığı  bir  yarışma  sonunda  kazanan  beş  eseri  yayamlamıştır.
      [Bu konuda daha fazla bilgi için bakılabilir:  Binbaşioğlu, Cavit.  Çağdaş
      Eğitim  ve  Köy  Enstitüleri  (Tarihsel  Bir  Çerçeve),  İzmir:  Etki  Ofset,
      1993. Dikili Belediyesi Yayınları.]


          KÖY  ÖĞRETMEN O KULLARININ  VE
          KÖY  ENSTİTÜLERİNİN  KURUCULARI
         Saffet Arıkan (1888-1947):
         Erzincan’da  doğdu,  1910  yılında  Harp  Akademisinden  kurmay
     yüzbaşı  olarak  mezun  oldu.  Çeşitli  muharebe  ve  askerî  hizmette  bu­
      lunduktan  sonra,  I926’da emekli  oldu.  3-8. dönemlerde milletvekili  se­
     çilmiş  ve  1935-38  yıllarında  Millî  Eğitim  Bakanlığı  yapmıştır.  Ba-
     kanlığı  sırasında  eğitim  sorununa  pratik  bir  yaklaşım  getirmiştir.
     Özellikle  ilköğretimde  öğretmen  ve  program  ihtîyacı  üzerinde  dur-
    . ‘Tiuştur.  Eğitmen  Kursları  ve  Köy  Öğretmen  Okulları  onun  zamanında
     uçılmıştır.  Buralarda  yetişecek  gençlerin,  Atatürkçü,  yurtsever,  ulusal
     düşünceye  sahip  ve  ekonomik  bir  öğe  olarak  yetiştirilmesi  amaç-
     lunmıştı“Köy  Öğretmen  Okulları’’  daha  sonra  ‘‘Köy  Enstitüsü’’  adım
     ulnıış  ve  çoğaltılmıştır.  O,  bu  okulların  yalnız  öğretmen  yetiştirmek
     •Çuı  açılmadığını  ifade ederek,  İkinci  Cihan  Savaşı  sırasında,  eğitimci
     ^•Kaşit Öymen’e:
         ‘Hele  şu  harp  bitsin,  o  zaman,  işi  elbette  ki,  bir  daha  gözden  ge­
     çireceğiz’’  demiş  ve  eklemişti:  “Köy  çocuğu,  gerekirse  Sorbon’a  kadar
     8itmelidir.’’(’<*)


     (76) ilk ögreüm. Cilt:  13. Sayı: 243-244. s. 3162.  1  Ocak —  15 Mart.  1948.
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280