Page 468 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 468

440               TÜRKİYE’DE EĞİTİM BİLİMLERİ TARİHİ

              8 - Nazım Coker’in önerisi,
              9 - Zerrin Tüzün’ün önerisi,

              10 - Remzi Önciil’ün önerisi,
              11  - Cavit Binbaşıoğlu’nun birinci komisyonda yaptığı öneri.
              Bu  öneriler,  öğretmen  yetiştirme  ile  ilgili  birçok  görüşleri  içer­
          mektedir.  Bakanlık,  bunları  ayrı  ayrı  değerlendirmek  ve  uygun  olanları
          uygulamak durumunda bırakılmıştır.


              TÜSİAD’IN “TÜRKİYE”DE EĞ İTİM ” RAPORUNUN
              YAYIM LANM ASI
              1990 yılında Türk  Sanayicileri  vö İşadamları  Derneği .(TÜSÎAD)ın
          hazırladığı  “Türkiye’de  Eğitim”  adlı  bir  araştırma  rapom  ya­
          yımlanmıştır.  Rapor,  eski  Talim  ve  Terbiye  Kurulu  Başkanlarmdan
          Zekâi  Baloğlu’nun  sorumluluğunda  hazırlanmıştır.  Zekâi  Baloğlu,  ay­
          rıca, bir ara Spor ve Gençlik  Bakanlığı  da  yapmıştır.  Araştırmaya göre,
          Türkiye’de  eğitimi  etkileyen  en  önemli  etken  nüfusla  ilgilidir.  Yer­
          leşimde dağınlık,  küçük  birimlerin  sayısı  çoktur.  Nüfus;  hızla artmakta,
          kentlere yoğun göç  ve gecekondulaşma olanca hızıyla sürmekte, Türkçe
          bilmeyen  nüfus  çoğalmakta,  büyük  kentleri  çevreleyen  dış  mahallelerde
          ve  bölgeler  arasında  okullaşma  oranlarındaki  ara  açılmakta;  okul  dı­
          şında  kalan  okul  çağı  nüfusu  artmakta;  istihdam  sektörel  dağılımında
          çok  sınırlı  bir  gelişme  kaydedilmekte;  eğitim  düzeyi  göstergeleri  ba­
          kımından,  Türkiye,  dünyada  alt  orta  gelir  grubu  ülkeler  arasında  gö­
          rülmektedir. (Rapor, s.  171).
              Bu  dımımda,  araştırmada,  okullaşma  hedefi,  birinci  derecede önem
          taşıyan  konu  olmuştur.  Bu  nedenle,  her şeyden önce,  okullaşma hedefi
          belirlenmiş; sonra hedefe ulaşmayı engelleyen  ve önceki bölümlerde ay­
          rıntılı  olarak  incelenen darboğazlar özetlenmiş  ve çözüm  önerilerine ge­
          çilmiştir.  Rapor, eski Talim ve Terbiye kurulu başkanlarmdan Zekâi  Ba-
          laoğlu’nun  koordinatörlüğünde  oluşturulan  bilim  kurulu  tarafından
          hazırlanmıştır.
              Yayımlandığı  tarihte  basında  çeşitli  eleştirilere  ve  yankılara  neden
          olan raporun “Öğretmen Yetiştirilmesi”ile ilgili kısmında şu öneriler yer
          almıştır:
   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473