Page 468 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 468
440 TÜRKİYE’DE EĞİTİM BİLİMLERİ TARİHİ
8 - Nazım Coker’in önerisi,
9 - Zerrin Tüzün’ün önerisi,
10 - Remzi Önciil’ün önerisi,
11 - Cavit Binbaşıoğlu’nun birinci komisyonda yaptığı öneri.
Bu öneriler, öğretmen yetiştirme ile ilgili birçok görüşleri içer
mektedir. Bakanlık, bunları ayrı ayrı değerlendirmek ve uygun olanları
uygulamak durumunda bırakılmıştır.
TÜSİAD’IN “TÜRKİYE”DE EĞ İTİM ” RAPORUNUN
YAYIM LANM ASI
1990 yılında Türk Sanayicileri vö İşadamları Derneği .(TÜSÎAD)ın
hazırladığı “Türkiye’de Eğitim” adlı bir araştırma rapom ya
yımlanmıştır. Rapor, eski Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlarmdan
Zekâi Baloğlu’nun sorumluluğunda hazırlanmıştır. Zekâi Baloğlu, ay
rıca, bir ara Spor ve Gençlik Bakanlığı da yapmıştır. Araştırmaya göre,
Türkiye’de eğitimi etkileyen en önemli etken nüfusla ilgilidir. Yer
leşimde dağınlık, küçük birimlerin sayısı çoktur. Nüfus; hızla artmakta,
kentlere yoğun göç ve gecekondulaşma olanca hızıyla sürmekte, Türkçe
bilmeyen nüfus çoğalmakta, büyük kentleri çevreleyen dış mahallelerde
ve bölgeler arasında okullaşma oranlarındaki ara açılmakta; okul dı
şında kalan okul çağı nüfusu artmakta; istihdam sektörel dağılımında
çok sınırlı bir gelişme kaydedilmekte; eğitim düzeyi göstergeleri ba
kımından, Türkiye, dünyada alt orta gelir grubu ülkeler arasında gö
rülmektedir. (Rapor, s. 171).
Bu dımımda, araştırmada, okullaşma hedefi, birinci derecede önem
taşıyan konu olmuştur. Bu nedenle, her şeyden önce, okullaşma hedefi
belirlenmiş; sonra hedefe ulaşmayı engelleyen ve önceki bölümlerde ay
rıntılı olarak incelenen darboğazlar özetlenmiş ve çözüm önerilerine ge
çilmiştir. Rapor, eski Talim ve Terbiye kurulu başkanlarmdan Zekâi Ba-
laoğlu’nun koordinatörlüğünde oluşturulan bilim kurulu tarafından
hazırlanmıştır.
Yayımlandığı tarihte basında çeşitli eleştirilere ve yankılara neden
olan raporun “Öğretmen Yetiştirilmesi”ile ilgili kısmında şu öneriler yer
almıştır: