Page 130 - Mevlana'nın Eğitim Görüşleri
P. 130

Allah her şeye belli bir özellik vermiştir ve bu değişmez. Zorunlucuların
                        (Cebiriler)  bu  görüşleri  belli  ölçüde  doğrudur;  Allah  öyle  huylar
                        yaratmıştır ki, değişmez. Bazılarında da değişme yeteneği vardır. Taştan
                        altın  çıkmaz  ama  bakırdan  çıkar;  kum  çamur  olmaz  ama  toprak  olur.
                                                                              1
                        Đnsanlarda da sözle, göstermeyle değişecek huylar vardır .

                               Bazı  huylar  insan  bedenine,  annesinden  emdiği  sütle  birlikte
                                                                                   2
                        yerleşir; bunun daha sonra insanlardan çıkarılması çok zordur . Mevlâna,
                        bu değişmeyen huyları "güzelin boynunda hurma lifinden örülmüş ip"e
                                3
                        benzetir;   bu  tür  huylar  insanların  içinde  bir  âfet  gibidir.  Meselâ,  çoğu
                        insanlar "maymun huylu"durlar, hep diğer insanları taklit eder, sonra da
                        sanır ki bunları kendi  yapmaktadır. Oysa bir şeyin aslı ile taklit olarak
                                                                 4
                        yapılması arasında dağlar kadar fark vardır .

                               Allah,  insanlara  hangi  huyları  verdi  ise,  varlıklar  o  olurlar,  iki
                        şeyin  aynı  cinsten  olması,  içindeki  huyun,  gizli  bakış-görüşün  aynı
                        olmasındandır.  Çünkü  bedenleri  şöyle  veya  böyle  hareket  ettirenler,
                        görüşler ve huylardır. Meselâ bir erkekte kadın veya kadında erkek huyu
                        oldu  mu,  bedensel  özellikleri  bir  yana,  onlar  huylarının  gereği  "sapık"
                        davranışlar gösterirler. Her canlı sadece bedensel özellikleri bakımından
                        değil huy bakımından da kendi sıfatlarına sahip olmalıdır. Yoksa bütün
                        varlıklar  topraktan  geldiği  halde,  onları  değişik  şekil  ve  davranışlara
                                                              5
                        sürükleyen gönüller, canlar ve huylardır .

                               Đnsanda iyi huylar da vardır, kötü huylar da. Bir müslümanın ana
                        özelliklerinden  biri  sabır  ve  tahammüldür.  Diğer  insanları,  huyu  kötü,
                                                                           6
                        tabiatı pis diye şikayet etmek, aslında kötü bir huydur .

                                              "Ben, bu arayış dünyasında iyi huyludan daha iyi
                                              bir ehliyet görmedim gitti.

                                              Üstünlüğü, mahareti, hüneri bir yana bırak.. Bu
                                                                                     7
                                              yolda hizmettir, iyi huydur işe yarayan."

                               Kötü  huyların  en  kötüsü  hasettir.  Şeytan,  insana  hasedinden
                        şeytan olarak cezalandırıldı. Ebu'l-Hakem, Hz. Muhammed'e hasedinden
                                                                                              8
                        Ebu Cehil oldu. "Nice ehliyetli kişiler, haset yüzünden ehliyetsiz oldu."
                        Đnsanın  yaratılışında  apaçık  var  olan  haset,  insanı  kötü  zanlara,
                        vesveselere  sürükler.  Yusuf'un  kardeşleri,  onu  haset  yüzünden  kuyuya
                        atmışlardı. Her insanın içindeki haset kurtları, dışarıdakilerden çok çok
                                  9
                        tehlikelidir .


                        1
                         Mesnevi. 3/2901-2917
                        2
                         Mesnevi. 2/2632
                        3
                         Kur'ân-ı Kerim. 111/5
                        4
                         Mesnevi. 1/280-285
                        5
                         Mesnevi. 6/3000-3020
                        6
                         Mesnevi. 4/771-774
                        7
                         Mesnevi, 2/811-812
                        8
                         Mesnevi, 2/810
                        9
                         Mesnevi, 2/231-233, 1408-1415
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135