Page 24 - Toplu Tedris Nazariyat ve Tatbikat
P. 24
müddet okutmaktır. Ratke işte bu prensibe te-
beiyetle dersleri sınıflara taksim etmişti. Meselâ
ilkmektebin birinci sınıfında alfabe, ikinci sını
fında kıraat, iiçiincüde sarf., öğretiliyordu. Rat-
ke’nin bu devre tedrisatı (Epochaler Unterricht)
asrımızın terbiyecileri tarafından “Esasından
hatalı,, diye reddedilmiştir. Bununla beraber
Ratke’nin usulü tedrisi ber asırda hiç değilse
bir kere ihya edilerek tatbikine çalışılmıştır.
Meselâ on sekizinci asırda Saksonyalı rahip
Braun, zamanında bu fikri kurcalamış; bir asır
sonra da Faul de Lagarde gene bu fikre av
det etmiştir. Zamanımızda ise Stuttgart’ta Dr.
Fudolf Sfe 'mer tarafından tesis olunan ^Valnorf-
schule ile Charlottenburg’lu Dr tasav
vur ettiği tedris tarzında hep aynı prensipler
hakimdir. Steiner’in mektebinde bir derse dört
ilâ altı hafta tahsis olunduğu halde Dr. Ohms
buna bir sene tahsis etmektedir. Bu cümleden
olmak üzere beşinci senede ‘‘^Vakıalar bilgisi«
(Tatsachenkunde) ile yurt harsinin tabiî esasları;
altıncı sınıfta “Hadisat, harekât ve ef’ali beşe
riye,, ile insanın menşe, mukadderat ve harsi;
yediiıcide “İktisatla teknik hayatı arasındaki mü-
nasebetler^p namındaki ders ile beşerin, Kürrei
Arzın sahibi sıfatile arz ve tabiat kuvvetlerinden
şekli istifadesi tetkik olunuyor. Sekizinci sınıf ta
“İnsaniyetin manevî faziletleri,, dersi ile çocuğa
şahsî ve maşerî bir terbiye vermeyi gaye edini
23

