Page 24 - Toplu Tedris Nazariyat ve Tatbikat
P. 24

müddet  okutmaktır.  Ratke  işte  bu  prensibe  te-
     beiyetle  dersleri  sınıflara  taksim  etmişti.  Meselâ
     ilkmektebin  birinci  sınıfında  alfabe,  ikinci  sını­
     fında  kıraat,  iiçiincüde  sarf.,  öğretiliyordu.  Rat-
     ke’nin  bu  devre  tedrisatı  (Epochaler  Unterricht)
     asrımızın    terbiyecileri  tarafından  “Esasından
     hatalı,,  diye  reddedilmiştir.  Bununla  beraber
     Ratke’nin  usulü  tedrisi  ber  asırda  hiç  değilse
      bir  kere  ihya  edilerek  tatbikine  çalışılmıştır.
     Meselâ  on  sekizinci  asırda  Saksonyalı  rahip
      Braun,  zamanında  bu  fikri  kurcalamış;  bir  asır
      sonra  da  Faul  de  Lagarde  gene  bu  fikre  av­
      det  etmiştir.  Zamanımızda  ise  Stuttgart’ta  Dr.
      Fudolf Sfe 'mer  tarafından  tesis olunan  ^Valnorf-
      schule  ile  Charlottenburg’lu Dr             tasav­
      vur  ettiği  tedris  tarzında  hep  aynı  prensipler
      hakimdir.  Steiner’in  mektebinde  bir  derse  dört
      ilâ  altı  hafta  tahsis  olunduğu  halde  Dr.  Ohms
      buna  bir  sene  tahsis  etmektedir.  Bu  cümleden
      olmak  üzere  beşinci  senede  ‘‘^Vakıalar  bilgisi«
      (Tatsachenkunde)  ile  yurt harsinin  tabiî  esasları;
      altıncı  sınıfta  “Hadisat,  harekât  ve  ef’ali  beşe­
      riye,,  ile  insanın  menşe,  mukadderat  ve  harsi;
      yediiıcide  “İktisatla  teknik  hayatı arasındaki  mü-
      nasebetler^p  namındaki  ders  ile  beşerin,  Kürrei
      Arzın  sahibi  sıfatile  arz  ve  tabiat  kuvvetlerinden
      şekli  istifadesi  tetkik  olunuyor.  Sekizinci  sınıf ta
      “İnsaniyetin  manevî  faziletleri,,  dersi  ile  çocuğa
      şahsî  ve  maşerî  bir terbiye  vermeyi  gaye  edini­

                                                         23
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29