Page 83 - Dünya Eğitimine Yön Verenler - I
P. 83
1980’lerde enformasyon ve haberleşme teknolojilerinin sunduğu imkân-
lar bir anlamda bu sorun için mucizevi çözümler üretmiştir. Bu çözümlerin
1960’lardaki televizyon ve radyolardaki programlardan temel farkı ise eği-
timsel yazılımların kullanımı ile öğrenim, bilgisayar teknolojisinin sunduğu
fırsatlarla karşılıklı etkileşim ile kişiselleştirilebilir hâle gelmiş ve öğrenimi,
öğrenenin durumuna göre adapte edilebilir hâle getirmiştir. Bilgi teknoloji-
leri, eğitim sistemine, öğretmenin öğretimi yerine öğrencinin öğrenimi mer-
kezli olarak yeniden düzenlenebilmesini sağlayabilecek imkânları vermiştir.
Bu kamu eğitim sisteminde yapılacak eğitim anlayışı değişikliği ve eğitime
harcanacak fonların yönünü değiştirilmesi ile mümkün hâle gelebilir ve eği-
tim sistemini ev tipi işletmeler yerine mesleki bilgi ve uzmanlık üzerine inşa
edilecek olan sermaye yoğun bir sektör hâline getirebilir. 1960’lardan farklı
olarak öğretmenlerin niteliklerini değiştirme ya da onlara verilecek eğitimsel
yardımların üzerinde vakit harcanması yerine, eğitmenlerin uzmanlıklarını
kullanarak önce öğrenim için en ileri düzeyde eğitim materyallerinin hazır-
lanması, sonra da öğrencileri mümkün olacak her yerde öğrenme becerilerini
yönetmenin yöntemleri üzerinde kaynaklar yönlendirilebilir. Beeby’nin en te-
mel anlayışı, iyi eğitim daima niteliksiz eğitimden daha fazlaya mâl olur an-
layışıdır. Eğitimin Kalitesi (The Quality of Education in Developing Countries)
yazmasının üzerinden 30 yıllık bir zaman geçtikten sonra edindiği tecrübeler-
le Beeby eğitim sisteminde bütün öğrencilerin niteliklerinin yükseltilebilmesi
için farklı bir görüş ve daha fazla bir bütçe gerektiğini belirtmiştir.
Eğitimle Yansıtma
Beeby’nin hayatında değişmeyen tek özelliği uygulamalar ve sonuçların
karşılıklı etkileşimleri ile değişmesi, gelişmesidir. 1960, 1970 ve 1980’lerde bir
resmî hükûmet danışmanı ve uluslararası kuruluşların birçok eğitim geliştir-
me projesinde proje danışmanlığı yapması, onu eğitim sisteminde kalitenin
arttırılması konusundaki görüşlerini ve bilgilerini arttırmıştır. Bu çalışmaların
en önemlisi, 1970’lerdeki Endonezya Hükûmetinin ülkenin 2. Beş yıllık eğitim
planındaki çalışmalarıdır. Endonezya Hükûmeti Ford Vakfından, uygulama-
ların dış kaynaklı olarak değerlendirilmesi için talepte bulunmuş ve Beeby bu
planın tasarlanmasında, hazırlanmasında ve gerçekleştirilmesinde öncelikli
bir rol oynamıştır. Bu proje Beeby’nin mesleki becerilerini bu tarz çok önem-
li bir uygulamada, yepyeni bir projede kullanabilmesini sağlamıştır. Kalkın-
makta olan bir ülkenin gösterdiği performansı ölçebilmek için kendisini bir
dış denetime tabii tutması ve bu denetimin verilerinin yayınlanmasına izin
82 • DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER • 83