Page 273 - İçtimai Mektep
P. 273
2 6 5
bir hayatın merkezi etrafında billurlaşmış ve
örgünleşmiş olarak öğrenecektir. İki sistemin
farkı şudur: Eski sistemde öğrenim dağınıktı,
yalnızdı; yeni sistemde öğrenim toplu tedris ve
faaliyetçilik sistemlerinde olduğu gibi yalnız
öğrenim ve faal değil, teşkilâtlı ve örgündür.
Bence bu noktanın gayet iyi anlaşılması lâzım
dır, Dağınıklık her zaman cansızlık olmadığı
gibi, topluluk da her vakit canlılık olamaz. Can
lıyı cansızdan ayıran «intizam» fikri değil,
«fonksiyon» fikridir. Riyazi akıl ve mantık kar
şısında hayvan vücudundan daha garip hangi
şey vardır ? Halbuki aynı hayvan vücudu canlı
vazifeler gören bir uzviyet gibi anlaşıldığı da
kikada dünyanın en makul bir mevzuu oluyor.
Makine ve hendese fikirleri en pedagoji zıttı
fikirlerdir.
a h l â k ! h a r s MESELESİ
Bu teşkilât telâkkisinden maarif işleriyle uğ
raşan ve görüşleri* pek dikkate değer bir zata,
muhterem hocam Lütfü Beye[*j bahsettiğim za
man bana samimiyetle şu soruyu sormuştu;
«Fakat ahlâkî hars ne olacak? Buna nerede yer
veriyorsunuz ?» demişti. Fikrimi şöyle izah
ettim; Ahlâkî hars şahsiyet teşkilâtında vardır.
Hem de bütün sistemlerden daha kuvvetli ola
rak. Çünkü şahsiyet pedagojisi doğrudan doğ
ruya zümre, içtima, işbölümü, mihaniki ve uzvi
(*] 13u zat Vefa İdadisi k'ransızca muallimliği, İstan
bul Sultanisi Müdürlüğü, İstanbul Maarif Müdürlüğü,
Maarif Nezareti Müfettişi Umumiliği eden Emiroğulla-
rmdan merhum Lütfü Beydir.

