Page 273 - İçtimai Mektep
P. 273

2 6 5
    bir  hayatın  merkezi  etrafında  billurlaşmış  ve
     örgünleşmiş  olarak  öğrenecektir.  İki  sistemin
    farkı  şudur:  Eski  sistemde  öğrenim  dağınıktı,
    yalnızdı;  yeni  sistemde  öğrenim  toplu tedris  ve
    faaliyetçilik  sistemlerinde  olduğu  gibi  yalnız
    öğrenim  ve  faal  değil,  teşkilâtlı  ve  örgündür.
     Bence  bu  noktanın  gayet  iyi  anlaşılması  lâzım­
    dır,  Dağınıklık  her  zaman  cansızlık  olmadığı
    gibi, topluluk  da  her  vakit canlılık olamaz.  Can­
    lıyı  cansızdan  ayıran  «intizam»  fikri  değil,
    «fonksiyon»  fikridir.  Riyazi  akıl  ve  mantık  kar­
    şısında  hayvan  vücudundan  daha  garip  hangi
    şey  vardır ?  Halbuki aynı hayvan vücudu  canlı
    vazifeler  gören  bir  uzviyet  gibi  anlaşıldığı  da­
    kikada  dünyanın  en  makul  bir  mevzuu  oluyor.
    Makine  ve  hendese  fikirleri  en  pedagoji  zıttı
    fikirlerdir.


                a h l â k !  h a r s  MESELESİ

        Bu teşkilât  telâkkisinden  maarif  işleriyle uğ­
    raşan  ve  görüşleri* pek  dikkate  değer  bir  zata,
    muhterem  hocam  Lütfü  Beye[*j  bahsettiğim  za­
    man  bana  samimiyetle  şu  soruyu  sormuştu;
    «Fakat ahlâkî  hars  ne  olacak?  Buna nerede  yer
    veriyorsunuz ?»  demişti.  Fikrimi  şöyle  izah
    ettim;  Ahlâkî  hars  şahsiyet  teşkilâtında  vardır.
    Hem de  bütün  sistemlerden  daha  kuvvetli  ola­
    rak.  Çünkü  şahsiyet  pedagojisi  doğrudan  doğ­
    ruya zümre,  içtima,  işbölümü,  mihaniki ve uzvi
        (*]  13u  zat  Vefa  İdadisi  k'ransızca  muallimliği,  İstan­
    bul  Sultanisi  Müdürlüğü,  İstanbul  Maarif  Müdürlüğü,
    Maarif  Nezareti  Müfettişi  Umumiliği  eden  Emiroğulla-
    rmdan  merhum  Lütfü  Beydir.
   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278