Page 425 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitimi Kuruluşlar ve Tarihçeler
P. 425

3 9 3

       allimatına yer verilmiştir.Meşrutiyet devrinin  Maarif  alanında
       en  önemli  eseri  olan,  fakat  bütünüyle  kanun  hâline  getirile­
       memiş  bulunan  bu tasarı  üzerinde •  öğretim  tarihçelerimiz
       sona  ererken  -  biraz  durmalıyız:
           1325  (1909)  Maarifi  Umumiye  kanun  tasarısı,  üç  fasla
       ayrılmıştır  ve  2 2 0   maddeden bileşiktir.  Baş tarafında “Esbabı
       mucibe  mazbatası,,  da  vardır.  Bu  mazbataya  başlanılırken
       “26   cümadelulâ  sene  1286  tarihinde  Avrupada  olvakıt  cari
       olan  esaslara  ve  bilhassa  Fransanın  usuli  maarifine  tatbikan
       bittanzim  neşr  ve  ilân  edilmiş olan  Maarifi  Umumiye  Nizam­
       namesi,, nin  “kırk  sene  evel*  yapılmış olduğuna  göre  “İhtiya-
       cati  hazirai  memlekete  ve  o  zamandan beri  müessesati  maa­
       rifçe  vukubulan  terekiyat  ve  tekemmülâtın  ilcaatına  ademi
       mutabakatı«  düşüncesine  dayanılmakta  ve  tasarı  ile  teklif
       olunan  hükümlerin  esas  konuları  üzerinde gerekçeler ileriye
       sürülmektedir.
           Tasarının  Birinci  faslı  üç  kısma  ayrılmıştır.  Birinci kısım­
       da Nezaretin  İdarei  merkeziyesi  gösterilmektedir.  Bu  kısma
       Nezaretin  görevini  saptamakla  başlanmıştır.  (M.  I.).  Bu  mad­
       deye göre,  “Maarifi  Umumiye  Nezareti,  Memaliki Osmaniyede
       ulumu  fünunun  neşrü  tamimini  teşvik  ve  bilcümle  efradı         O '
       osmaniyenin  talimü  terbiyelerini  temin  vazifesiyle  mükellef­
      tir».  öteki  maddelerden.  Nezaretin  “idarei  merkeziyesi„nin,
      bir Nazır, bir Müsteşar  ile, bir  Heyeti İlmiye  ve  bir  Heyeti İda­
      reden,  müfettişi  umumi  ile  müfettişlerden,  altı umumum  mü­
      dürlükten, dört  müdürlükten, kalem memurlarıyla müteferrik
      bazı  memurlardan  bileşik  olacağı anlaşılmaktadır.  Altı  Umum
      Müdürlükten  dördü  Tedrisati  aliye,  tedrisatı  taliye,  iptidaiye
      ve  tedrisati  hususiye  U.  Müdürlükleridir.  İkisi Muhasebat  ve
      Tahrirat  U.  Müdürlükleridir. Müdürlükler  de şunlardır:  Sicil­
      li  ahval,  İstatistik,  Levazım,  Evrak.  İkinci  kısımda  Devair
      mülhaka«  başlığı  altında  (Osmanlı Müzesi,  Matbaai  Amire  ve
      Rasathane)den  bahsedilmektedir.  Üçüncü  kışımın  konuları,
      Maarif  müdürlükleri  Maarif       komisyonları,  bu  komisyon
      azasının    seçilişleri   ve   toplanma  zamanlarıdır.       Maarif
      Müdürlerine  “merci«  olarak  Maarif  Nezareti  gösterilmekte
      ve  bunlara,  bir  kaç  ayrıklıkla  memur  intihap  ve  tâyini  hak­
      kı  da  verilmek  istenmektedir.
          İkinci  faslın  dört  kısmı  vardır:  Birinci kısmın  ilk madde­
      sinde  “Memaliki  osmaniyede  emri  talim  ve  tedris  serbesttir.
   420   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430