Page 515 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitimi Kuruluşlar ve Tarihçeler
P. 515
4 8 3
«Vekilliğimiz mensupları (Muallim, memur ve müstah
dem) hakkında tahkikat icrasını ilstilzam eden memnu fiiller
iği büyük zümreye ayrılır:
- 1 — Türk ceza kanununda ve diğer alâkalı hususî kanun
larda sarih olarak suç sayılan hareketler,
2 — Memurirr kanunu ve zeyillerinin mahsus faslında
ve Vekilliğimizi alâkalandıran kanunların muhtelif maddele
rinde zikredilen meslekî memnu fiiller.»
Muhtırada bundan sonra bu iki türlü tahkik konusu
üzerinde tahkikatın nasıl yapılacağı şu şekilde anlatılmakta
dır : «Cürüm ve kabahatlerin tahkikatı, Memurin Muha-
kem at Kanunu ile Ceza Muhakemeleri Usulü kanununa
tevfikan cerayan eder ve neticede tebeyyün eden suç, Türk
Ceza kanununda yazılı hükümlere temas ettirilir. Bu nevi
tahkiklere cezaî veya adlî tahkikat ismi verilir ve neticei
tahkik, memurin Muhakemet kanununun ikinci maddesi
m ucibince bir fezleke ile tesbit olunur. Cezaî veya Adlî
tahkikat esnasında, maznun ve kanunen yemin tevcihi
mümkün olmıyan kimseler hariç, ifadesine müracaat olunu-
lan herkese yemin ettirilebilir.
Meslekî memnu fiillerin tahkikatı ise; şeklen adlî tahki
katın seyrini takip edebilirse de merasim hususunda Memu
rin Muhakemat kanunu ile Ceza Muhakemeleri Usulü kanu
nunda münderiç hükümlere tebaiyet mecburiyeti yoktur.
Bu nevi tahkiklere İdarî tahkikat adı verilir ve neticei tahkik
bir raporla tesbit olunur. İdarî tahkikat esnasında ifadelerine
müracaat olunan hiçbir kimseye yemin ettirilemez».
Muhtırada bu başlangıcın arkasından da «Müfettiş veya
muhakkikin sıfat ve salâhiyeti», «Tahkika» ın safhaları, «Tah
kikatın gayesi ve fezleke tanzimi», «İdarî tahkikat neticesinde
tanzim olunan raporlar» hakkında bilgi verilmektedir. Bu
muhtıranın sonuna Memurin Muhakematı hakkındaki ka
nuni muvakkat (1329 - 1913) ile «Bazı cürümlerden dolayı
memurlar ve şerikleri hakkında takip ve muhakeme usulüne
dair» 1609 sayılı kanun (1930) da eklenmiştir.
2 — Genel Müfettişlikler kadrosundaki M. Eğitim Müşavirleri.
M. Eğitim müşavirliklerinden “Birinci bölüm* de bahset- -
miştik (Say. 117). Burada M. Eğitim Müşavirlerinin teftiş