Page 550 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitimi Kuruluşlar ve Tarihçeler
P. 550
5 1 8
6 — Başka ülkelerde anıtlar nasıl korunuyor? Kanun
ve teşkilât.
7 — Bizde Anıtların korunması.
8 — Anıtlarımızın mülkiyet ve yönetim bakımından par
çalanması, hayatları için zararlıdır.
9 — Anıtlarımızın kurtarılması için gerekli ödenek:
A. Listesi, B. Listesi, C. Listesi.
“Anıtlarımızın mülkiyet ve yönetim bakımından parçrlan-
ması hayatları için zararlıdır» başlıklı kesimde şöyle denil
mektedir:
“Anıtlarımızdan çoğunun, bugün, iyi denemiyecek du
rumda bulunmalarının esaslı sebepleri vardır:
1 — Bir manzume teşkil eden anıtlarımız bile yürürlükte
olan kanunlar dolayısiyle bölünmüş ve bunların bakım, ona
rım sorumluluğu dağıtılmıştır.
3/Mart/1340 (1924) tarih ve 4 3 0 sayılı “Tevhidi Ted
risat kanunu» nun 2 inci maddesi gereğince Şer’iye ve Ev
kaf ve Hususî Vakıflar tarafından idare edilen bütün Medrese
ve mektepler Millî Eğitim Bakanlığına;
Vakıflar Umum Müdürlüğünün 7 /N isan/1341 (1925) ta
rih ve 6 0 5 sayılı bütçe kanunu ile, içinde öğrelim ve eği
tim vapılan veyahut geliri öğretim ve eğitim işlerine harcanan
yapılarla vakıf arsalarının yönetim ve denetlenmesi Millî
Eğitim Bakanlığına ve özel İdarelere;
3/Eylûl/1341 tarihli «Tekâya ve Zevaya» hakkındaki
kararnamenin 5. maddesiyle sanat değeri olan türbelerin
idare ve korunması Millî Eğitim Bakanlığına, geri kalanı
Vakıflar İdaresine;
3/Nisan/1930 tarih ve 1 5 8 0 sayılı Belediye Kanunu
nun 159. Maddesiyle terk edilmiş kale ve kule arsalarının
ve yıkıntılarının mülkiyeti, yönetimi ve denetlenmesi Beledi
yelere (sağlam olan kalelere kimse sahip çıkmamaktadır);
28/Nisan/1926 tarih ve 831 sayılı kanunun 2. Madde
siyle bunu tamamlıyan ve açıklıyan 12/ağustos/l9 2 8 tarihli
tüzüğün 7. Maddesi hükmüne göre anıt sayılan sebil, çeşme