Page 185 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 185

—  172 —

         olarak,  duyuların  eğitimine  çalışıl­  şit  karnelerden  meslek  psikolojisine
         makta  idi,  1880  den  sonra  meydana   yardım  ve  mUstait  çocukları  ayırma
         gelen  çocuk  edebiyatı  (Heyin  ma-   bakımlarından  faydalanmak  yolu  da
         ulları)  yeni  çalışmalara  sebep  oldu   tutulmaktadır.
         ve  1900  dan  sonra,  yine  o  devrin  î-
         radeci  Psikolojisine  uygun  olarak,  iş   GUIZOT,  FR.  (1787  -  1874)  —
         prensibine  dayanan  öğretim  başladı.   «gizo  ok.*  Fransız  tarih  bilgini  ve
         Bu  öğretim,  çocuğun  hiç  bir etkinlik   devlet  adamı.  Nazırlıklarda,  elçilik­
                                        lerde  ve  bu  arada  Eğitim  Bakanlı  -
         göstermeden  sadece  gözlem  yapma­
         sının  yerine  öğrencinin,  zatî  yaratı­  ğında  (1832  -  37)  bulunmuştur.  Si­
         cı  çalışmasını geçirmeye  koyuldu.  —   yasî  hayatı  pek  başarılı  sayılmaz,
         Bizde  İkinci  Meşrutiyetten   sonra   bilhassa  1848  ihtilâline  sebep  olmak­
                                        la  suçlandırılır.  Netekim  bu  yüzden
         gözlem  derslerine  önem  ve değer ve­
         rilmeye başlandı  ve bu  1926  ilkokul   tngiltereye  kaçmak  zorunda  kalmış­
         programı  çıkıncaya  kadar devam  et­  tır.  Tarihçi  olmak  bakımından  de­
         ti.  Ondan  sonra  iş  ilkesine  dayanan   ğeri  pek  yüksektir.  «İngiltere  İnkılâ­
         öğretim  ön  plânda  yer  alınca,  ço­  bı  turihi»,  «Medeniyet  tarihi»,  Fran­
         cuğu  yaratıcı  etkinliğe sevketmek  su­  sız  Parlamento Tarihi*  gibi  eserleri
         retiyle  gözlem  yapmaya  teşvik  et  -   sağlam  belgelere  ve  uzun  araştırma­
         mek,  ona  bu  bakımdan   imkânlar   lara  dayanılarak  yazılmıştır.  Bun­
         sağlamak  yolu   tutuldu.  Bib:  145,   lar  tarih  öğretimi  bakımından  önem­
         182,  224,  308,  309,  337,  400,  530,   li eserlerdir.
         642.
                                          GUTS  -  MUTIIS,  J.  CHR.  hH.
          GÖZLEM  KARNESİ —  Okullar­  (1859  -  1839) —  «guts  -  muts  ok.*
        da  çocuğun  bireyliğiyle  (Bmb.)  ilgi­  Ünlü  eğitken  Salzmann’ın  (Bmb.)
         li  hususları  gözleyip  kaydetmek  ü-   çalışma  arkadaşı;  Almanyada  beden
        zere  kullanılan  karne.  Bu  karneye   eğitimi  teşkilâtını  Aydınlanma  ve
        öğrencinin  bedenî  ve  zihnî   belirli   Filûntropizim  ccryanlarına  göre  kur­
                                       muş  olan  bir  eğitken.
        vasıfları,  sağlık  durumu,  ailesi,  evi
        ve  çevresi  hakkında  lüzumlu  bilgi­  GÜZEL  SANATLAR  AKADE-
        ler;  karakteri  ve  çalışmasiylc  ilgili   —  1877  tarihine  kadar  Türki-
        hususlar  yazılır. Çocuğun  devamlı  o-   yede resim ve mimarî,öğretimi  uygu­
        larak  gözleme  tabi  tutulması  ve  bun­  lanan  okullar  yalnız  Mühendishane,
        dan  elde  edilen  sonuçların  vakit  ge­  Harbiye  ve  Askerî  Rüştiyelerdi.  Di -
        çirmeden  karneye  geçirilmesi  karne­  ğer  okullarda  resim  öğretilmediği  gi­
        nin  değerini  daha  çok  arttırır.  Bu   bi  onu  yapmak  bile  yasaktı.  1877  de
        yapılmayacak  olursa  gözlem  karnesi   Maarif  Nazırı  olan  Rnif  Paşanın  tc-
        göstermelik  bir eşya  gibi  dosya  dola­  şebbiksiylc  güzel  sanatlara  mahsus
        bında  kalır.  —  Son  yıllarda  bu  çe -  bir okulun  açılması  için  ilk  adım  a*-
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190