Page 185 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 185
— 172 —
olarak, duyuların eğitimine çalışıl şit karnelerden meslek psikolojisine
makta idi, 1880 den sonra meydana yardım ve mUstait çocukları ayırma
gelen çocuk edebiyatı (Heyin ma- bakımlarından faydalanmak yolu da
ulları) yeni çalışmalara sebep oldu tutulmaktadır.
ve 1900 dan sonra, yine o devrin î-
radeci Psikolojisine uygun olarak, iş GUIZOT, FR. (1787 - 1874) —
prensibine dayanan öğretim başladı. «gizo ok.* Fransız tarih bilgini ve
Bu öğretim, çocuğun hiç bir etkinlik devlet adamı. Nazırlıklarda, elçilik
lerde ve bu arada Eğitim Bakanlı -
göstermeden sadece gözlem yapma
sının yerine öğrencinin, zatî yaratı ğında (1832 - 37) bulunmuştur. Si
cı çalışmasını geçirmeye koyuldu. — yasî hayatı pek başarılı sayılmaz,
Bizde İkinci Meşrutiyetten sonra bilhassa 1848 ihtilâline sebep olmak
la suçlandırılır. Netekim bu yüzden
gözlem derslerine önem ve değer ve
rilmeye başlandı ve bu 1926 ilkokul tngiltereye kaçmak zorunda kalmış
programı çıkıncaya kadar devam et tır. Tarihçi olmak bakımından de
ti. Ondan sonra iş ilkesine dayanan ğeri pek yüksektir. «İngiltere İnkılâ
öğretim ön plânda yer alınca, ço bı turihi», «Medeniyet tarihi», Fran
cuğu yaratıcı etkinliğe sevketmek su sız Parlamento Tarihi* gibi eserleri
retiyle gözlem yapmaya teşvik et - sağlam belgelere ve uzun araştırma
mek, ona bu bakımdan imkânlar lara dayanılarak yazılmıştır. Bun
sağlamak yolu tutuldu. Bib: 145, lar tarih öğretimi bakımından önem
182, 224, 308, 309, 337, 400, 530, li eserlerdir.
642.
GUTS - MUTIIS, J. CHR. hH.
GÖZLEM KARNESİ — Okullar (1859 - 1839) — «guts - muts ok.*
da çocuğun bireyliğiyle (Bmb.) ilgi Ünlü eğitken Salzmann’ın (Bmb.)
li hususları gözleyip kaydetmek ü- çalışma arkadaşı; Almanyada beden
zere kullanılan karne. Bu karneye eğitimi teşkilâtını Aydınlanma ve
öğrencinin bedenî ve zihnî belirli Filûntropizim ccryanlarına göre kur
muş olan bir eğitken.
vasıfları, sağlık durumu, ailesi, evi
ve çevresi hakkında lüzumlu bilgi GÜZEL SANATLAR AKADE-
ler; karakteri ve çalışmasiylc ilgili — 1877 tarihine kadar Türki-
hususlar yazılır. Çocuğun devamlı o- yede resim ve mimarî,öğretimi uygu
larak gözleme tabi tutulması ve bun lanan okullar yalnız Mühendishane,
dan elde edilen sonuçların vakit ge Harbiye ve Askerî Rüştiyelerdi. Di -
çirmeden karneye geçirilmesi karne ğer okullarda resim öğretilmediği gi
nin değerini daha çok arttırır. Bu bi onu yapmak bile yasaktı. 1877 de
yapılmayacak olursa gözlem karnesi Maarif Nazırı olan Rnif Paşanın tc-
göstermelik bir eşya gibi dosya dola şebbiksiylc güzel sanatlara mahsus
bında kalır. — Son yıllarda bu çe - bir okulun açılması için ilk adım a*-