Page 195 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 195

-    1 8 2   —

        —  Hazırlayıcı  iş  dersiade  işlenmesi   HELVETİUS  (1715  -  1771)  —
        kolay  malzemenin  seçilmesine  dik-   Fransız  ansiklopedicilerinden,  sensU-
        kal  etmek  lâzımdır.  Ayrıca  çocukla­  alizim  mesleğini  pedagojinin  temeli
                                       yapmak  isteyen,  duyuları  insanın
        rı  basit  malzeme  kullandıkları  za­
        man  bile  temiz,  güzel  işleı  meyda­  her  şeyi  olarak  kabul  eden  bir  filo­
        na  çıkarmaya  alıştırmak  gerektir.  zof.  O,  aynı  zamanda  «Traile  de,
                                       I'home»  acili  eseriyle  pedagoji  tari­
          HLCKER,  J.  i.  (1707  -  1768)  —   hinde  iz  bırakan  bir  fikir  adamıdır.
        «heker  ok.*  Ünlü  eğitken  Franche’-   Holvetius’a göre eğitim her şeye muk­
        nin  talebesi,  II.  inci  Friedrich’in  ilk­  tedirdir;  İnsan  ne  iyidir,  ne  fena,
        öğretim  müşaviri  ve  «  Genel  Köy   İnsanı  iyi  veya  fena  yapan  eğitim­
        Okulları  Tüzüğü»  nün  meydana  gel­  dir.  Eğitimin  zararları  hükümetle  ki­
        mesinde  çalışmış  olan,  Berlin’de  «e-   lise  denilen  iki  kuvvetin  çarpışma­
        konomi  ve  matematiğe»  . dayanan   sından  ileri  gelmektedir.  Hükümet
        Realsehule  denilen  liseyi  ilk  defa   milletin  aydın,  mert  ve  hüner  sahi­
        (1777)  kuran,  1748  de bunun  bir ko­  bi  olmasını;  kilise  ise  halktan  kö­
        lu  şeklinde  öğretmen  okulu  açan  ve   rü  körüne  itaat  etmesini,  sonsuz  bir
        bu  suretle  iş  eğitimine  temel  hazırla­  safderunluk  göstermesini  istemekte­
        yan  bir  eğitken.             dir.  Helvctius’un  «I>e  l’osprit»  adlı
                                       eseri  1759  da  resmen  yakılmıştır.
          HEGEL,  G.  W.  F.  (1770  -  1831)
                                       Bib:  363,  425.
        —  Lise  müdürlüğü,  Heidelberg  ve
        Berlin  üniversitelerinde  profesörlük
                                         HERBART,  JOH.  FRIELD.  (1776-
        yapmış  olan  bir  filozof.  O,  «idéa­
                                       1 S4 İ)  —  Yeni  bilimsel  pedagojinin
        lisme  objectif»  adı  verilen  ülkücü,
                                       kurucusu  olan  bir  metafizikçi,  psiko­
        dinicktik  felsefe  sisteminin  yaratıcı­
                                       log  ve  eğitken.  Yüksek  tahsilini  Ye-
        sıdır.  Pedagojk’e  yeni  hümanism  ha­  ua’da  Rcinhold  ve  Fichte’nin  yanın­
        reketine  bağlı  olan  Hegel,  eğitimi   da  öğrenci  olarak  yapmış,  1797  den
        zihnî  normlardan  doğma bir  işlev  ve   itibaren  İsviçre’de  Bern  şehrinde  va­
         «çocuktan  hareket  etme»   ilkesinin
                                       li  M.  de  Steiger  ailesine  öğretmenlik
        tam  zıddı  olan  mutlak  otoritenin  et­
                                       etmiş;  Pestalozzi  ile  tanışmış;  1802
        kisi  olarak  kabul  eder.  Onun  görü­  de  Gottingen’e  dönerek  doktora  te­
        şüne  bağlı  olan  (Thiulow,  Rosenk-   zini  vererek  tahsilini  bitirmiş;  1809
        ranz,  Kapp  gibi)  taraflıları  Hegel*-   da  Königsberg’te* Kant’ın  yerine  pro­
        in yeni  hümanism  görüşünün  bir sen­  fesör  tayin  edilmiş  ve  1833  yılına
        tezini  yaparak  gimnazlarla  ilgili  pe­  kadar  burada  çaılşmış,  ondan  s^'n-
        dagojiye  tatbik  etmiye  çalışmışlar­  ra  tekrar  Göttingen’e  gelerek  ö'ün-
         dır.  Hegel  eserleriyle  Alman  fikir   ceye  kadar  orada  profesörlük  yap­
         âleminde  kuvvetli  iz  bırakan  bilim   maya  devam  etmiştir.  —  Onun  fel­
         adamlarındandır.  Bib:  363,  292.  sefe  ve  pedagojisi  birbirinden  ayrıl­
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200