Page 195 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 195
- 1 8 2 —
— Hazırlayıcı iş dersiade işlenmesi HELVETİUS (1715 - 1771) —
kolay malzemenin seçilmesine dik- Fransız ansiklopedicilerinden, sensU-
kal etmek lâzımdır. Ayrıca çocukla alizim mesleğini pedagojinin temeli
yapmak isteyen, duyuları insanın
rı basit malzeme kullandıkları za
man bile temiz, güzel işleı meyda her şeyi olarak kabul eden bir filo
na çıkarmaya alıştırmak gerektir. zof. O, aynı zamanda «Traile de,
I'home» acili eseriyle pedagoji tari
HLCKER, J. i. (1707 - 1768) — hinde iz bırakan bir fikir adamıdır.
«heker ok.* Ünlü eğitken Franche’- Holvetius’a göre eğitim her şeye muk
nin talebesi, II. inci Friedrich’in ilk tedirdir; İnsan ne iyidir, ne fena,
öğretim müşaviri ve « Genel Köy İnsanı iyi veya fena yapan eğitim
Okulları Tüzüğü» nün meydana gel dir. Eğitimin zararları hükümetle ki
mesinde çalışmış olan, Berlin’de «e- lise denilen iki kuvvetin çarpışma
konomi ve matematiğe» . dayanan sından ileri gelmektedir. Hükümet
Realsehule denilen liseyi ilk defa milletin aydın, mert ve hüner sahi
(1777) kuran, 1748 de bunun bir ko bi olmasını; kilise ise halktan kö
lu şeklinde öğretmen okulu açan ve rü körüne itaat etmesini, sonsuz bir
bu suretle iş eğitimine temel hazırla safderunluk göstermesini istemekte
yan bir eğitken. dir. Helvctius’un «I>e l’osprit» adlı
eseri 1759 da resmen yakılmıştır.
HEGEL, G. W. F. (1770 - 1831)
Bib: 363, 425.
— Lise müdürlüğü, Heidelberg ve
Berlin üniversitelerinde profesörlük
HERBART, JOH. FRIELD. (1776-
yapmış olan bir filozof. O, «idéa
1 S4 İ) — Yeni bilimsel pedagojinin
lisme objectif» adı verilen ülkücü,
kurucusu olan bir metafizikçi, psiko
dinicktik felsefe sisteminin yaratıcı
log ve eğitken. Yüksek tahsilini Ye-
sıdır. Pedagojk’e yeni hümanism ha ua’da Rcinhold ve Fichte’nin yanın
reketine bağlı olan Hegel, eğitimi da öğrenci olarak yapmış, 1797 den
zihnî normlardan doğma bir işlev ve itibaren İsviçre’de Bern şehrinde va
«çocuktan hareket etme» ilkesinin
li M. de Steiger ailesine öğretmenlik
tam zıddı olan mutlak otoritenin et
etmiş; Pestalozzi ile tanışmış; 1802
kisi olarak kabul eder. Onun görü de Gottingen’e dönerek doktora te
şüne bağlı olan (Thiulow, Rosenk- zini vererek tahsilini bitirmiş; 1809
ranz, Kapp gibi) taraflıları Hegel*- da Königsberg’te* Kant’ın yerine pro
in yeni hümanism görüşünün bir sen fesör tayin edilmiş ve 1833 yılına
tezini yaparak gimnazlarla ilgili pe kadar burada çaılşmış, ondan s^'n-
dagojiye tatbik etmiye çalışmışlar ra tekrar Göttingen’e gelerek ö'ün-
dır. Hegel eserleriyle Alman fikir ceye kadar orada profesörlük yap
âleminde kuvvetli iz bırakan bilim maya devam etmiştir. — Onun fel
adamlarındandır. Bib: 363, 292. sefe ve pedagojisi birbirinden ayrıl