Page 213 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 213
— 200
noktalar, meydana getirilecek işin gösterilme tarzı çocuklara nerede
temiz, itinalı, sade, güzel bir şekil ve nasıl iş yaptırılacağını, ‘nerede
de yapılmasıdır. — El etkinliğinden buna lüzum kalmıyucağını tâyin
yukarda belirtilen faydaların soğla- eder.— öğretim programında iş der
nabilmesi için öğretmenlerin bu sine ayrılan ayrı saatler, öğrencilere
maksada göre yetiştirilmeleri Ifızım- daha çok iş çeşitlerinin gösterilme
dır. Bib: 216, 309, 318, 345, 349, sine yardım eder, özel iş dersi saat
450, 662, 701, 776. lerinin bulunuşu muhtelif derslerde
çocuklara iş yaptiamamaya bir vesi
İLKOKUL ÖĞRETİMİNDE lî;^
le teşkil etmemelidir. En basit ve
DERSİ — öğretim sırasında el etkin
müşkül şartlar içinde bulunan köy
liğinden istifade etmeye ilk dersten
okullarında bile herhangi bir sebep
itibaren başlanabilir, ince çubukları
le işin öğretici ve eğitici rolünden
yanyana dizmek, modelâj, basit ve
çocukları mahrum bırakmak yolu
kolay yapılabilen eşya ve oyuncak
na asla sapılmamalıdır. — İlkokulda
lar yapmak gibi. Bu suretle öğren öğrencilere gösterilecek işlerin hep
ciler iş yaparak ders görmeye alıştı sini ilkokul öğretmenleri başarılı
rıldıktan sonra mesafeleri ve çeşitli şekilde gösterebilmelidirler. Her o-
eşyayı ölçmek, haritalar üzerinde kulda normal derslikten başka bir
çalıştrrmak (Bmb.), kolay işlenebi de işlik bulunması modern pedago
len malzemeden geometri modelleri jinin ülküsüdür. Buna kavuşamıyan
meydana getirmek, kumdan coğrafya okullarda dersliği işliğe çevirerek on
modelleri yapmak, eşya veya fizik dan her iki maksat için faydalan
derslerinde kullanılan araçlar yap malıdır. Bib: 216, 309, 318, 345,
mak gibi çeşitli işlere sevkedilerek 349, 450, 662, 701, 776.
türlü derslerin öğretiminde bu ne İLKOKUL ÖĞRETMENLERİ
vi çalışmalardan faydalanma yolu SAĞLIK VE SOSYAL YARDIM
tutulur. — Her ne şekilde olursa .SANDIĞI — Merkezi Ankarada bu
olsun el etkinliğine dayanan çalış lunan bu sandık 4357 .sayılı ka
malar çocuklara gözlem yapmak fır nunun 1 1 inci maddesine göre ku
satını \t intli, nazarî mahivetteki rulmuş. tüzel kişiliği haiz bir kurum
konunlaıın işe, misale çevrilmesine dur. Maaşlı öğretmenler, yar'öğret
yarumalı, öğrcneilerin deneyim - menler ve stajiycrlcr sandığın üye
1 er ytıpmularma imkânlar sağ leridir. Yardrm sandığının amacı :
lamalıdır. Bu sırada çocukla - Üyelerine doğum, evlenme, ölüm,
rın kolay tedarik edebilecek - hastalık gibi hallerde karşılıksız yar
İcri teknikler uygulanmalıdır. Mak dımlarda bulunmak, çocuklarını o
sada, çocuğun seviyesine uygun kutacak üyelere pek az bir faizle
olmıyan işler tatbikat alanına asla ödünç para vermek, üyeleri için din
geçirilmemelidir. Derslerin mahiyeti. lenme yurtları açmaktır. — Sandık