Page 213 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 213

—  200


       noktalar,  meydana   getirilecek  işin   gösterilme  tarzı  çocuklara   nerede
       temiz,  itinalı,  sade,  güzel  bir  şekil­  ve  nasıl  iş  yaptırılacağını,  ‘nerede
       de  yapılmasıdır.  —  El  etkinliğinden   buna  lüzum  kalmıyucağını  tâyin
       yukarda  belirtilen  faydaların  soğla-   eder.—  öğretim  programında iş der­
       nabilmesi  için   öğretmenlerin   bu   sine  ayrılan  ayrı  saatler,  öğrencilere
       maksada  göre  yetiştirilmeleri  Ifızım-   daha  çok  iş  çeşitlerinin  gösterilme­
       dır.  Bib:  216,  309,  318,  345,  349,   sine  yardım  eder,  özel  iş dersi  saat­
       450,  662,  701,  776.         lerinin  bulunuşu  muhtelif  derslerde
                                      çocuklara  iş  yaptiamamaya  bir  vesi­
          İLKOKUL  ÖĞRETİMİNDE  lî;^
                                      le  teşkil  etmemelidir.  En  basit  ve
       DERSİ — öğretim  sırasında el etkin
                                      müşkül  şartlar  içinde  bulunan  köy
       liğinden  istifade  etmeye  ilk  dersten
                                      okullarında  bile  herhangi  bir  sebep­
       itibaren  başlanabilir,  ince  çubukları
                                      le  işin  öğretici  ve  eğitici  rolünden
       yanyana  dizmek,  modelâj,  basit  ve
                                      çocukları  mahrum  bırakmak  yolu­
       kolay  yapılabilen  eşya  ve  oyuncak­
                                      na asla sapılmamalıdır. — İlkokulda
        lar  yapmak  gibi.  Bu  suretle  öğren­  öğrencilere  gösterilecek  işlerin  hep­
       ciler  iş  yaparak  ders  görmeye  alıştı­  sini  ilkokul  öğretmenleri  başarılı
       rıldıktan  sonra  mesafeleri  ve  çeşitli   şekilde  gösterebilmelidirler.  Her  o-
       eşyayı  ölçmek,  haritalar   üzerinde   kulda  normal  derslikten  başka  bir
       çalıştrrmak  (Bmb.),  kolay  işlenebi­  de  işlik  bulunması  modern  pedago­
        len  malzemeden  geometri  modelleri   jinin  ülküsüdür.  Buna  kavuşamıyan
       meydana  getirmek, kumdan coğrafya   okullarda dersliği işliğe  çevirerek on­
        modelleri  yapmak,  eşya  veya  fizik   dan  her  iki  maksat  için  faydalan­
        derslerinde  kullanılan  araçlar  yap­  malıdır.  Bib:  216,  309,  318,  345,
        mak  gibi  çeşitli  işlere  sevkedilerek   349, 450, 662,  701, 776.
        türlü  derslerin  öğretiminde  bu  ne­  İLKOKUL  ÖĞRETMENLERİ
        vi  çalışmalardan  faydalanma  yolu   SAĞLIK  VE  SOSYAL  YARDIM
        tutulur.  —  Her  ne  şekilde  olursa   .SANDIĞI —  Merkezi Ankarada bu­
        olsun  el  etkinliğine  dayanan  çalış­  lunan   bu  sandık  4357  .sayılı  ka­
        malar  çocuklara  gözlem  yapmak  fır­  nunun  1 1   inci  maddesine  göre  ku­
        satını  \t  intli,  nazarî   mahivetteki   rulmuş.  tüzel kişiliği  haiz  bir  kurum­
        konunlaıın  işe,  misale  çevrilmesine   dur.  Maaşlı  öğretmenler,  yar'öğret­
        yarumalı,  öğrcneilerin   deneyim  -   menler  ve  stajiycrlcr  sandığın  üye­
        1 er   ytıpmularma   imkânlar   sağ­  leridir.  Yardrm  sandığının  amacı  :
        lamalıdır.   Bu   sırada   çocukla  -   Üyelerine  doğum,  evlenme,  ölüm,
        rın   kolay   tedarik   edebilecek  -   hastalık  gibi  hallerde  karşılıksız yar­
        İcri  teknikler  uygulanmalıdır.  Mak­  dımlarda  bulunmak,  çocuklarını  o
        sada,  çocuğun   seviyesine  uygun   kutacak  üyelere  pek  az  bir  faizle
        olmıyan  işler  tatbikat  alanına  asla   ödünç  para  vermek,  üyeleri  için  din­
        geçirilmemelidir.  Derslerin  mahiyeti.  lenme  yurtları  açmaktır.  —  Sandık
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218