Page 491 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 491
478 —
kendini gösterir. Çocuk, taklit yo
nalara gckn, eğitim ve öğretim Uüz-
luyla ana dilim öğrenir, oyun oynar
^Icıinin tabiaU uy maşım isteyen
yetişkinlerin yaptıkları bir çok
bir pedagoji görü§iL 1 abiat denilince
işleri vc>!i onlarrn meslekî etkinlik
genel, olarak gerçekten mevcut olan
şeylerin toplamı, yaratıklar, kainat, lerini: taklit ccer. Ana - baba vc aile
fertlerinden diğer yetişkin insanların
bir yaratığın doğuştun gelen beliıli
vasıfları, tiynet, mizaç, tabiî olun - hareketleri çocuğun gözünden hiÇ
Hinî olmayan şey anlaşılır. Burada kaçmaz. Büyüklerin konuşma turzla-
r^ birbir'.erine karşı davranışları,
tabiat kelimesinden anlaşılan peda
yürüyüşbıi, giyinişleri... çocuklar I-
gojik manâlar şunlardır; 1. Meselâ
çin taklit konularıdır. Kısacası tak
Comenius'a göre tabiat olayınm dış
lit güdür.ü çocukların hayatında pek
görünüşü; 2. dünyanın akla göre ku
ruluşu (bu sebepten aydınlanma dev önemli rol oynar. Onlar t>’i veya kö
tü olduğum bikmaksızın her şey»
ri pcdagokları için akla göre eğitim
taklide koyulurlar. Eğiticiler bu ger
le tabiata göre terbiye aynı mânaya
çeği gözönünde tutmadan hareket c-
gcMr; 3, RoiMseau’ya göre esas iti-
docek olurlaras, çocuğun taklit yoluy
barilc çocuğun yaşlarının özelliği; 4.
la fena alışkanlıklar kaz^mmasına
Pröbere nazaran eğitsel
Hamak basamak ilerletilmesi: 5. P«** veyu uygunsuz yollara sapmasına
talozii'ye göre de insan mahiyetinin, sebep olurlar. Onun için eğiUcilerm
ahlâksal hallerin özel durumuna buğ- çocuklara iv*‘ örnekler göstermc'en
h oluşu. —- Modern pedagojinin «ço lâzımdır. Çocuğu, ondaki taklit h<^
verinden lay— amrak eğitmenin b *
cuktan hareket etme ilkesi» Kousse-ıo
ve F»öbeTin görüşlerine bağlı olmak rinci şartı, nasinai vc boşsö/öülük^
(Bmh.l değil. İyi örneklerle kılavuz
la beraber yeni gençlik bilgisinin so
nuçlarını da gözönünde tutar ve o- luktur. "laklit VJbıy^a çocukluk Ç»*
nun yardımından faydalanmak ister. ğında kuziftilan alışkanlıkların o»*
TAKİİT — Bir şeyin veya hare dan MMiıakl hayat için pek önem *
ketin benzerini yapmak. — Taklidin esaslar teşkil ot:eceğinl de eğiticilcnn
lalanda doğumla gelen bir yeti oklu hatırdan çıkarmamaları gerektir.*
ğunu Aristo bile açıklamıştır. Ha- [Alm: Nachahmııng. Fn tmitatloo.
kikatan insanoğlu, geleneği, modayı, Ing: İmtltatlıml- Blb; 36!, 670.
efkârı umumiyeyi taklit eder ve bun
TAKRİR — Oenol anlamda söV'
ların tesirleri allıntlo kalarak yaşar.
leyiş, anlatış. Pedagojide:
Hele küçük çocukların iınbetU ve
oaki okullarda çok başvurulan
doğru hüküm vermcKten aciz bir dıı
rumda ohmınun sebebi, yetişkinleri öğretim metodu. Bu metodu uyg^
layan öğretmen, takrir vH.sılasiylc
taklit hevesine kapılmalarından baş
rcncılerc silsile halinde vc
ka nc olabilir. Bu takhı hevesi ço-
cukkuda daha kuvvetli bir şekilde şekilde bilgi sunmak amacını gö