Page 491 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 491

478 —
                                   kendini  gösterir.  Çocuk,  taklit  yo­
    nalara  gckn,  eğitim  ve  öğretim  Uüz-
                                   luyla  ana  dilim  öğrenir,  oyun  oynar
    ^Icıinin  tabiaU   uy maşım  isteyen
                                       yetişkinlerin  yaptıkları  bir  çok
    bir  pedagoji  görü§iL  1 abiat denilince
                                   işleri  vc>!i  onlarrn  meslekî  etkinlik­
    genel, olarak  gerçekten  mevcut  olan
    şeylerin  toplamı,  yaratıklar,  kainat,   lerini: taklit ccer. Ana -  baba  vc  aile
                                   fertlerinden  diğer  yetişkin  insanların
     bir  yaratığın  doğuştun  gelen  beliıli
     vasıfları,  tiynet,  mizaç,  tabiî  olun  -   hareketleri  çocuğun  gözünden  hiÇ
     Hinî  olmayan  şey  anlaşılır.  Burada   kaçmaz.  Büyüklerin  konuşma  turzla-
                                    r^  birbir'.erine  karşı  davranışları,
     tabiat  kelimesinden  anlaşılan  peda­
                                    yürüyüşbıi,  giyinişleri...  çocuklar  I-
     gojik  manâlar  şunlardır;  1.  Meselâ
                                    çin  taklit  konularıdır.  Kısacası  tak­
     Comenius'a  göre  tabiat  olayınm  dış
                                    lit  güdür.ü  çocukların  hayatında  pek
     görünüşü;  2.  dünyanın  akla  göre  ku­
     ruluşu  (bu  sebepten  aydınlanma  dev­  önemli  rol oynar.  Onlar  t>’i veya  kö­
                                    tü  olduğum  bikmaksızın  her  şey»
     ri  pcdagokları  için  akla  göre  eğitim­
                                    taklide  koyulurlar.  Eğiticiler  bu  ger­
     le  tabiata  göre  terbiye  aynı  mânaya
                                    çeği  gözönünde  tutmadan  hareket  c-
     gcMr;  3,  RoiMseau’ya  göre  esas  iti-
                                    docek olurlaras, çocuğun  taklit  yoluy
     barilc  çocuğun  yaşlarının  özelliği;  4.
                                    la  fena  alışkanlıklar  kaz^mmasına
     Pröbere  nazaran eğitsel
     Hamak  basamak  ilerletilmesi:  5.  P«**   veyu  uygunsuz  yollara   sapmasına
     talozii'ye  göre  de  insan  mahiyetinin,   sebep  olurlar.  Onun  için  eğiUcilerm
     ahlâksal  hallerin  özel durumuna buğ-   çocuklara  iv*‘  örnekler  göstermc'en
     h oluşu.  —-  Modern  pedagojinin  «ço   lâzımdır.  Çocuğu,  ondaki  taklit  h<^
                                    verinden  lay— amrak  eğitmenin  b *
     cuktan hareket etme ilkesi»  Kousse-ıo
     ve  F»öbeTin  görüşlerine  bağlı  olmak   rinci  şartı,  nasinai  vc  boşsö/öülük^
                                     (Bmh.l  değil.  İyi  örneklerle  kılavuz­
      la  beraber  yeni  gençlik  bilgisinin  so­
      nuçlarını  da  gözönünde  tutar  ve  o-   luktur.  "laklit  VJbıy^a  çocukluk  Ç»*
      nun  yardımından  faydalanmak  ister.  ğında  kuziftilan  alışkanlıkların  o»*
       TAKİİT  —  Bir  şeyin  veya  hare­  dan  MMiıakl  hayat  için  pek  önem *
      ketin  benzerini  yapmak.  —  Taklidin   esaslar  teşkil  ot:eceğinl  de  eğiticilcnn
      lalanda  doğumla  gelen  bir  yeti oklu­  hatırdan  çıkarmamaları   gerektir.*
      ğunu  Aristo  bile  açıklamıştır.  Ha-   [Alm:  Nachahmııng.  Fn  tmitatloo.
      kikatan  insanoğlu,  geleneği,  modayı,   Ing:  İmtltatlıml-  Blb;  36!,  670.
      efkârı  umumiyeyi  taklit eder ve  bun­
                                       TAKRİR  —  Oenol  anlamda  söV'
      ların  tesirleri  allıntlo  kalarak  yaşar.
                                     leyiş,  anlatış.  Pedagojide:
      Hele  küçük  çocukların  iınbetU  ve
                                     oaki  okullarda  çok  başvurulan
      doğru  hüküm  vermcKten  aciz  bir  dıı
      rumda  ohmınun  sebebi,  yetişkinleri   öğretim  metodu.  Bu  metodu  uyg^
                                     layan  öğretmen,  takrir  vH.sılasiylc
      taklit  hevesine  kapılmalarından  baş­
                                     rcncılerc  silsile halinde vc
      ka  nc  olabilir.  Bu  takhı  hevesi  ço-
      cukkuda  daha  kuvvetli  bir  şekilde  şekilde  bilgi  sunmak  amacını  gö
   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496