Page 539 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 539

5 2 6  —
        prensip  ayrılığı  görür  ve  zoru  eğiti   lerde  itirazla  karşılandı,  teşebbüsle­
        min  vasıflarından  biri olarak  sayar   ri  verimli  sonuçlarla  bezenmedi.  Fa
        O.  eğitimde  zor  kullanıldığını  belli   kat bütün bunlara rağmen o, Yasnaya
        bir  örneğe  göre  bilinçli  olarak  ve   Polyaria’ya  çekilerek  açtığı  deney  o-
        kuvvetle  öğrenciye  damga  basılmak   kulu  ile  kimsenin  göze alamadığı  ce­
        istenildiğini,  bu  yönden  eğitimin  yo­  saretle  büyük  bir  işe  girişti.  Bu  ha­
        ğurumdan  mâna  itibariyle  ayrıldığı­  reketiyle  de  insanlığa,  gidilecek  yol­
        nı tahlil eder.  Buna kargılık yoğurum   ların  ışığını  tuttu.  —  Tolstoy  öğre­
        sırasında,  ona  konu  olan   insanın   tim  sırasında  deney  u.sullerine  uya­
        zorlanmadığını,  bireyin   öğreneceği   rak  yeni  okulunda  ilk  dersleri  tama­
        şeyleri  Uıtiyacına  göre  serbest  olarak   men  tesadüflere  ve  araştırnu'l tra
        seçtiğini,  gerçek  yoğurumun  zor  ta­  bırakıyordu,  öğretmen  öğrencilerini
        nımadığını  söyler.  Tolstoy’un  kana­  takip  ediyor,  öğreten  ve  öğrenen  bir
        atine göre  eğitkenler  öğrenciyi  ken  -   insan  durumunda   kalıyordu.  Ona
        dileri  gibi  bir  insan  yapmak  ister-ı   göre,  öğretim  usulü  deneyden  doğar,
        ler  ve  bunun  için  uğraşırlar.  Bu  se­  her  usul  iki  insan  kümesi  veya  ili»
        bepten  onlar  birer  müstebittirler.  O,   şahıs arasında öğrenim  gayesiyle ’.'azı
        bundan  dolayı  eğitim  alanındaki  en   münasebetlerin  kuruluşundan  başka
        büyük  problem,  okulları  eğitim  ku­  bir  şey  değildir,  öğretim  usulleri,  öğ
        rumlan değil, birer yoğurum kurumu   retmenlerin  hoşlarına  gidip  gitme­
        haline  getirmektir,  der.  Bu  ana  fikir   diklerine  göre  değil,  çocukların  ®
        lere  bağlı  olduğu  için  Tolstoy,  Yas-   usulleri  istekle  kabul  edip  etmedik­
        naya  Polyana’da  açtığı  ve  idare  et­  lerine  göre  seçilmelidir.  —  Her  öğ­
        tiği  okulda  disipline,  okul  disiplini   renci  ve  her  ders  için  ayrı  bir  usuI
        kavramından  o  zamanlarda  anlaşılan   kabulünün  zorluğundan  bahsedenle­
        mânada  yer  vermemiştir.  O  burada   re Tolstoy, bu telâkkinin  okulda hür­
        içinde  ceza  uygulanmayan,  hayata   riyetin  ne  demek  olduğunu  anlaşiF
        sıkı  sıkıya  bağlı  bir  okul  ülküsünü   mayınca,  onunla  ülfet  edilmeyiuce,
         gerçekleştirmek  için  çalıştı.  Okulu   her  öğrencinin  bir  kişiliği  bulunduğa
        hayatın  içine  gömmek,  burayı  ser­  kabul  etlilmeyincc  öğretmen  taraf»»»
        best  yaşama  alanı  haline  getirmek   dan  benimsencmcycceğini  ve  uyg»»
        fikri  Tolstoy’un  eğitbilim  çalışmala-   Ltnamıyacağını   açıkça  söyler,  her
        n   arasına  soktuğu  münakaşa  götür­  şeyden  önce   zihniyetin  değişme»»»
        mez  hizmctlcrindcndir.  —  Onun  ha­  gerektiğini  belirtir.  —  Tolstoy’»"'
        tası, hürriyet ve  zorlama kavramaları   hayatına  dair  bir etüd  yayınlayan
        na  verdiği  pek  müfrit  (uç  =   cxte-   Carnett,  onun  eğitim  hakkındaki
        rem)  mânaları  üzerinde  toplanır.  Bu   şUncelerini özünü şu  cümlesiyle  ıf»»»^®
        yüzden  aslında  çok  kuvvetli  ve  çeki­  eder:  «Cemiyet  ferde  cebren  hiç
        ci  olun  eğitim  telâkkisi  bir  çok  yer­  jey  yaptırmamalıdır.»  Yasnaya
   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544