Page 539 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 539
5 2 6 —
prensip ayrılığı görür ve zoru eğiti lerde itirazla karşılandı, teşebbüsle
min vasıflarından biri olarak sayar ri verimli sonuçlarla bezenmedi. Fa
O. eğitimde zor kullanıldığını belli kat bütün bunlara rağmen o, Yasnaya
bir örneğe göre bilinçli olarak ve Polyaria’ya çekilerek açtığı deney o-
kuvvetle öğrenciye damga basılmak kulu ile kimsenin göze alamadığı ce
istenildiğini, bu yönden eğitimin yo saretle büyük bir işe girişti. Bu ha
ğurumdan mâna itibariyle ayrıldığı reketiyle de insanlığa, gidilecek yol
nı tahlil eder. Buna kargılık yoğurum ların ışığını tuttu. — Tolstoy öğre
sırasında, ona konu olan insanın tim sırasında deney u.sullerine uya
zorlanmadığını, bireyin öğreneceği rak yeni okulunda ilk dersleri tama
şeyleri Uıtiyacına göre serbest olarak men tesadüflere ve araştırnu'l tra
seçtiğini, gerçek yoğurumun zor ta bırakıyordu, öğretmen öğrencilerini
nımadığını söyler. Tolstoy’un kana takip ediyor, öğreten ve öğrenen bir
atine göre eğitkenler öğrenciyi ken - insan durumunda kalıyordu. Ona
dileri gibi bir insan yapmak ister-ı göre, öğretim usulü deneyden doğar,
ler ve bunun için uğraşırlar. Bu se her usul iki insan kümesi veya ili»
bepten onlar birer müstebittirler. O, şahıs arasında öğrenim gayesiyle ’.'azı
bundan dolayı eğitim alanındaki en münasebetlerin kuruluşundan başka
büyük problem, okulları eğitim ku bir şey değildir, öğretim usulleri, öğ
rumlan değil, birer yoğurum kurumu retmenlerin hoşlarına gidip gitme
haline getirmektir, der. Bu ana fikir diklerine göre değil, çocukların ®
lere bağlı olduğu için Tolstoy, Yas- usulleri istekle kabul edip etmedik
naya Polyana’da açtığı ve idare et lerine göre seçilmelidir. — Her öğ
tiği okulda disipline, okul disiplini renci ve her ders için ayrı bir usuI
kavramından o zamanlarda anlaşılan kabulünün zorluğundan bahsedenle
mânada yer vermemiştir. O burada re Tolstoy, bu telâkkinin okulda hür
içinde ceza uygulanmayan, hayata riyetin ne demek olduğunu anlaşiF
sıkı sıkıya bağlı bir okul ülküsünü mayınca, onunla ülfet edilmeyiuce,
gerçekleştirmek için çalıştı. Okulu her öğrencinin bir kişiliği bulunduğa
hayatın içine gömmek, burayı ser kabul etlilmeyincc öğretmen taraf»»»
best yaşama alanı haline getirmek dan benimsencmcycceğini ve uyg»»
fikri Tolstoy’un eğitbilim çalışmala- Ltnamıyacağını açıkça söyler, her
n arasına soktuğu münakaşa götür şeyden önce zihniyetin değişme»»»
mez hizmctlcrindcndir. — Onun ha gerektiğini belirtir. — Tolstoy’»"'
tası, hürriyet ve zorlama kavramaları hayatına dair bir etüd yayınlayan
na verdiği pek müfrit (uç = cxte- Carnett, onun eğitim hakkındaki
rem) mânaları üzerinde toplanır. Bu şUncelerini özünü şu cümlesiyle ıf»»»^®
yüzden aslında çok kuvvetli ve çeki eder: «Cemiyet ferde cebren hiç
ci olun eğitim telâkkisi bir çok yer jey yaptırmamalıdır.» Yasnaya