Page 571 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 571

558-   .
     «Türk  tarihini  tetkik  vc  ekle  c<lilen   ketimizi  o  zaman  Millî  Eğitim  Ba>
     neticeleri neşir ve temin etmek»  ama-   kanı  olan  Haşan  Âli  Yücel  temsil
     ciyle  1931 de Atatürk (Bmb.) ve arka­  etmiştir.  B.  Millet  Meclisimiz Unesco
     daşları  tarafından  kurulan   «Türk   sözleşmesini  20  mayıs  1946  da  ka­
     Tarihi  Tetkik  Cemiyeti»  nin  adı.  —   bul  ve  tasdik  etmiştir.  —  Bu  teşek­
     Türk  Tarih  Kurumu  maksadına  er­  külün  merkezi  Paristedir.  —  Unes-
     mek  için  aşağıdaki  vasıtaları  kulla­  eo’nun  amacı  «Birleşmiş   Milletler
     nır:  a)  Toplanıp  İlmî  müzakerelerde   Anayasasının  ırk, cins, dil ve  din far­
     buhınmak;b)  Türk  tarihi  membaları­  kı  gözetmeksizin  bütün  milletlere ta­
     nı  araştırıp  bastırmak;  c)  Türk  tari­  nıdığı  adalete,  kanuna,  insan  hak­
     hini  aydmlatmıya  yanyacak  vesaik   larına  vc  herkes  için  ana  hürriyet­
     ve  malzemeyi  elde  etmek  için  icap   lere  cihanşümul  hürmeti  sağlanjak
     eden  yerlere  taharri,  hafir  ve  keşif   amaciyle  eğitim,  bilim  ve  kültür  ile
     heyetleri  göndermek;  d)  Türk  Tarih   milletler  arasında  işbirliğini  kuvvet­
     Kurumu  mesaisinin  semerelerini  her   lendirerek  barış  ve  güvenliğin  deva­
     türlü  yollarla  neşre  çalışmak.  — Ça­  mına  yardım  etmektir».  —  Bu  teşek­
     lışmalarını  yukarda  açıklanan  esas­  külün  görevleri  şu  şekilde  özetlene­
     lara  göre  düzenlemiş  olan  bu  ku  -   bilir:  1.  Milletler  arasında  karşılıklı
     rum,  bilimsel  etkinliklerinin yani  sıra   tanışıklığı  vc  anlaşmayı  kolaylaştır­
     ilk  ve  orta  dereceli  okulların  tarih   mak.  2.  Halkın  eğitilmesi  vc  kültü­
     öğretiminde  yeni  bir  çığırın  açılma­  rünün  yayılması  için  hızla  çalışmak.
     sına,  millî  tarihin  ön  pls'ında  yer  al­  3.  Kazanılmış  bilgilerin  devamına,
     masına  önderlik  etmiştir.  —  Bu  ku­  ilerletilmesine  ve   yayılmasına  yar­
     rumun  etkisi  altında  tertiplenmiş  o-   dım etmek. — Uncsco, çalışma hedef­
     lan  okullara  ait  tarih   kitaplarının   lerinin  gerçekleştirilmesi  için,  dev  *
     pedagoji  prensiplerine  uygun  bir  şe­  letlerin kendi hâkimiyeti çerçevesi  içi­
     kilde  İslaha  muhtaç  bulunduklarını   ne giren meselelere  müdahale  etmez.
     ilgililer  açıklamaktadırlar.  Bib:  94.  — Birleşmiş Milletler tc.şkilâtının  bü­
       UNESCO  —  «Unesko  Ok.»  Bir­  tün üye devletleri Uneseo’ya katılmak
     leşmiş  Milletler  teşkilâtının  eğitim,   hakkına  sahiptirler.  1  Mart  1950  ta­
     bilim  vc  kültür  kurulu;  «United  Na-   rihinde  bu  teşekküle  üve  olan  dev­
     tions  Educations,  Scientific  and  Cul-   letlerin sayısı  5.1  ü  bulmuştu.  —  U-
     tural  Organisation»  kelimelerinin  ilk   ye  devletlerin  her  birisinin  beş  tem­
     harflerinden  mevdana  getirilen  kı­  silcisinden  meydana  gelen  genel  kon­
     saltılmış  adı.  - -   İngiltere  Eğitim  Ba­  ferans,  Unesco’mın  yıllık  çalışmala­
     kanlığı,  Birleşmiş  Milletler  Eğitim   rının yönünü tâyin eder. Bu konferans
     Bakanlarını  1945  yılı  kasım  ayı  için­  üç  yıl  için  edebiyat,  bilim,  eğitim  vc
     de  l.ondrada  toplantıya  çağırarak,   fikrin  yayılması  alanında  hizmeti  be­
     UnesceVu  kurmak  işini  konuştur  -   lirmiş  kişiler  arasından  seçilmiş  on
     du.  Bil  toplantıya  katılan  44  devlet   sekiz  üvesi  bulunan  bir  İcra  Konsey*
     arasında  Türkiye  de  vardı.  Memlc'  meydana  getirir.  Altı  yıllık  bir devre
   566   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576