Page 571 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 571
558- .
«Türk tarihini tetkik vc ekle c<lilen ketimizi o zaman Millî Eğitim Ba>
neticeleri neşir ve temin etmek» ama- kanı olan Haşan Âli Yücel temsil
ciyle 1931 de Atatürk (Bmb.) ve arka etmiştir. B. Millet Meclisimiz Unesco
daşları tarafından kurulan «Türk sözleşmesini 20 mayıs 1946 da ka
Tarihi Tetkik Cemiyeti» nin adı. — bul ve tasdik etmiştir. — Bu teşek
Türk Tarih Kurumu maksadına er külün merkezi Paristedir. — Unes-
mek için aşağıdaki vasıtaları kulla eo’nun amacı «Birleşmiş Milletler
nır: a) Toplanıp İlmî müzakerelerde Anayasasının ırk, cins, dil ve din far
buhınmak;b) Türk tarihi membaları kı gözetmeksizin bütün milletlere ta
nı araştırıp bastırmak; c) Türk tari nıdığı adalete, kanuna, insan hak
hini aydmlatmıya yanyacak vesaik larına vc herkes için ana hürriyet
ve malzemeyi elde etmek için icap lere cihanşümul hürmeti sağlanjak
eden yerlere taharri, hafir ve keşif amaciyle eğitim, bilim ve kültür ile
heyetleri göndermek; d) Türk Tarih milletler arasında işbirliğini kuvvet
Kurumu mesaisinin semerelerini her lendirerek barış ve güvenliğin deva
türlü yollarla neşre çalışmak. — Ça mına yardım etmektir». — Bu teşek
lışmalarını yukarda açıklanan esas külün görevleri şu şekilde özetlene
lara göre düzenlemiş olan bu ku - bilir: 1. Milletler arasında karşılıklı
rum, bilimsel etkinliklerinin yani sıra tanışıklığı vc anlaşmayı kolaylaştır
ilk ve orta dereceli okulların tarih mak. 2. Halkın eğitilmesi vc kültü
öğretiminde yeni bir çığırın açılma rünün yayılması için hızla çalışmak.
sına, millî tarihin ön pls'ında yer al 3. Kazanılmış bilgilerin devamına,
masına önderlik etmiştir. — Bu ku ilerletilmesine ve yayılmasına yar
rumun etkisi altında tertiplenmiş o- dım etmek. — Uncsco, çalışma hedef
lan okullara ait tarih kitaplarının lerinin gerçekleştirilmesi için, dev *
pedagoji prensiplerine uygun bir şe letlerin kendi hâkimiyeti çerçevesi içi
kilde İslaha muhtaç bulunduklarını ne giren meselelere müdahale etmez.
ilgililer açıklamaktadırlar. Bib: 94. — Birleşmiş Milletler tc.şkilâtının bü
UNESCO — «Unesko Ok.» Bir tün üye devletleri Uneseo’ya katılmak
leşmiş Milletler teşkilâtının eğitim, hakkına sahiptirler. 1 Mart 1950 ta
bilim vc kültür kurulu; «United Na- rihinde bu teşekküle üve olan dev
tions Educations, Scientific and Cul- letlerin sayısı 5.1 ü bulmuştu. — U-
tural Organisation» kelimelerinin ilk ye devletlerin her birisinin beş tem
harflerinden mevdana getirilen kı silcisinden meydana gelen genel kon
saltılmış adı. - - İngiltere Eğitim Ba ferans, Unesco’mın yıllık çalışmala
kanlığı, Birleşmiş Milletler Eğitim rının yönünü tâyin eder. Bu konferans
Bakanlarını 1945 yılı kasım ayı için üç yıl için edebiyat, bilim, eğitim vc
de l.ondrada toplantıya çağırarak, fikrin yayılması alanında hizmeti be
UnesceVu kurmak işini konuştur - lirmiş kişiler arasından seçilmiş on
du. Bil toplantıya katılan 44 devlet sekiz üvesi bulunan bir İcra Konsey*
arasında Türkiye de vardı. Memlc' meydana getirir. Altı yıllık bir devre