Page 197 - Türkiye'de Eğitim Bilimleri Tarihi Üzerinde Bir Araştırma
P. 197

CUMHURİYET DÖNEMİ                       169


           iTlüdiirlüğiine atandı.  Bu  sırada  Yüksek  Köy  Enstitüsü’nün  meslek ders­
           lerine de girmiştir.
               Fevzi Ertem, derslerine çok hazırlıklı girer, plan ve hazırlıklarını öğ­
           rencilere de gösterir, tartışmaya önem verirdi.
               Daha  sonraları. Talim  ve Terbiye  Kurulu  Üyeliği, Öğretmen Okullan
           Genel Müdürlüğü ve Gazi Eğitim Enstitüsü öğretmenliğinde bulunmuştur.
               1953  yılında  Remzi  Öncül  ile  birlikte  H.  Garretten  çevirdiği  “Psi­
           kolojiye  Giriş”  adlı  kitabı,  I950’li  yıllarda,  öğretmen  okulu  prog­
           ramlarının  değiştiği  sırada,  programa  yeni  konan  “Psikolojiye  Giriş”
           dersinin  işlenmesini  kolaylaştırmıştır.  Öğretmen  ve  öğrencilerin  büyük
           bir ihtiyacını  karşılamıştır.

                                          ♦ ♦
               Topluca düşünüldüğü zaman,  1940’lı yıllarda, bu okullarda öğretimin
           güdüleyici,  öğrenci  etkinliğine  ve  öğretmen  rehberliğine  daha çok  yer ve
           önem veren  bir özelliği  vardı.  O yıllarda bu okuldaki  gibi diğer okullarda
           “Proje Yöntemi” ne uygun bir öğretim biçimi pek görülmüyordu. Varsa da,
           bunlar, bazı öğretmenlerin kişisel çabalarıyla sınırlı idi.
               Bundan  başka,  okulun  sosyal  çalışmaları  arasında  öğrenciler,  bir­
           birine, herhangi bir eğitim konusunda konferanslar verirlerdi.(-*)


               III  - M ESLEK  DERSLERİYLE  İLGİLİ
                   UYGULAM A  VE  STAJ  ÇALIŞM ALARI:
               1910’da  başlatılan  ders  uygulamaları,  yerine  ve  zamanına  göre,  az
           çok farklarla bu dönemde de sürmüştür.  Her öğretmen okulunun bir “uy­
           gulama  okulu”  vardı.  Bu  okul,  öğretmen  okuluna  bağlı  idi.  Müdürü  de
           öğretmen  okulu  meslek  dersleri •öğretmenlerinden  biri  idi.  Bu  durum
           1950’lere  kadar  sürdü.  Bu  arada  köy  enstitülerinde  de  öğretmen  ye­
          tiştirilmeye  başlanmıştır.  Köy  Enstitülerinin  de  birer uygulama okulları
          vardı. Öğrenciler, uygulama derslerini buralarda yaparlardı.
              Yüksek  Öğretmen Okulu  öğrencilerinin  stajları  ile  ilgili  yönetmelik,
           12 Şubat  1940 tarihinde 57 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlandı.


          (26)  Ben  de  psikoloji  konularıyla  ilgilendiğim  için,  bir  gün  okulun  genel  toplantı  sa­
              lonunda  arkadaşlarıma  “Adler  Psikolojisi”  üzerinde  bir  konferans  vermiştim.  Bu
              konferansım,  o günlerde  çıkmakta  olan  “İlk  öğretim” dergisinde  yayımlandı.  Aynı
              şekilde sınıf arkadaşım Isa öztürk de “Froydizm”  hakkında bir konferans verdi.  Bu
             da “Köy Enstitüsü Dergisi”nde yayımlandı. (1946-47 yılları)
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202