Mülteci ve sığınmacı olgusu giderek dünyanın en önemli sorunları arasında sayılmaya başlamıştır. Savaşlar, doğal afetler, ekonomik sorunlar, otokratik yönetimler sığınmacılığın yoğunlaşarak gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler için önemli bir sorun olmasına sebep olmaktadır.
Ülkemiz, son zamanlarda bölgemizdeki yeni gelişmeler ve son yıllarda gösterdiği sosyal ve ekonomik gelişimler nedeniyle hem göç alan hem de göçmenlere geçiş alanı oluşturan bir ülke konumuna gelmiştir. Bu durum Ülkemizin giderek daha çok uluslararası mülteci ve sığınmacı meselesiyle karşı karşıya kalacağını göstermektedir.
Altı yılı aşkın bir süredir devam eden Suriye’deki savaş, günümüzde karşı karşıya olduğumuz enbüyük insani krizin oluşmasına sebep olmuştur. Bu kriz sebebiyle Türkiye üç milyona yakın Suriyeli sığınmacıya ev sahipliği yapmaktadır. Ülkemizde bulunan Suriyelilerin yarısından fazlasını eğitimlerini yarıda bırakmış ve eğitime ihtiyacı olan çocuklar oluşturmaktadır. Bakanlığımız, geçici koruma altında bulunan eğitim öğretim çağındaki bu çocukların nitelikli bir eğitim öğretim hizmetinden faydalanarak hızla toplumsallaşabilmelerini sağlayabilmek için özel çalışmalar başlatmıştır. Bakanlığımızca, yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla bir gelecek planlaması yapılmıştır. Bu plan, öncelikle dil öğretimi, öğrencilerin okula entegrasyonu, okul yapımı ve öğretmen yeterliliklerinin düzenlenmesi konularını içermektedir. Öncelikle örgün eğitim kapsamında Türk öğrencilerin eğitim gördüğü okullara kayıt edilmiş Suriyeli öğrencilerin nitelikli eğitim alabilmeleri ve uyumda güçlük yaşamamaları için bu okullarda görev yapan öğretmenlerimizin çok kültürlü eğitim ilkelerini de içeren “Kapsayıcı Eğitim” sistemi hakkında bilgi ve becerilerinin geliştirilmesi planlanmıştır.
Bu kapsamda, Bakanlığımız ve UNICEF işbirliğiyle“Kaliteli Kapsayıcı Eğitim” başlığı altında “Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Eğitimi” başlıklı bir proje yürütülmüştür. Böylece çok kültürlü eğitim kapsamında, sınıfında yabancı uyruklu öğrenci bulunan öğretmenlerimizin, yabancı uyruklu öğrencilere sunulan eğitim öğretim hizmetlerine ilişkin pedagojik bilgi ve becerileri geliştirilerek yabancı uyruklu öğrencilerin Türk Eğitim Sistemine uyumları kolaylaştırılmaya çalışılmıştır. Söz konusu proje kapsamında Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü tarafından, uygulama çalışmaları ve kapsayıcı eğitim yöntemlerine dayalı olarak tüm paydaşların bu alandaki becerilerine katkı sağlamak üzere “Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Öğretmenler İçin El Kitabı” başlığıyla bir kitap yayınlandı. Kitabı PDF formatında aşağıdaki linkten ücretsiz olarak indirebilirsiniz.
Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Öğretmenler İçin El Kitabı