Page 110 - İçtimai Mektep
P. 110

1  0 2
              mevzuudur.  Sitenin  tasavvur  ettiği  insaniyet»
              Rönesans  insaniyatçılarının  insaniyeti  olmadığı
              gibi,  Sitenin  insaniyeti  muassır  telâkkilerimizin
              zenginliğini  tanımıyan  bir  insaniyetti  [*].
                  İnsan  fikri  zaman  ve  mekânda  hududunu,
              vasıflarını  değiştiren  hakikî  bir  mevcudun  fik­
              ridir.  Şüphesiz  ki  terbiyecilerin  hepsi  teşekkü­
              lünü  istedikleri  insan  enmuzecinin  ismini  tak­
              mamışlar  ve  terbiyenin  gayesini «insan yetiştir­
              mek»  diye  tesbit  etmişlerdir.  Fakat  bu  insan
              Fransız müellifinin  anladığı  umumî  ve mücerret
              insan  değil,  devrinin  insanıdır.  Montaigne  ve
              Rabelais’nin  istediği  ve  beğendiği  insan  Orta-
             zaman  değerlerine  karşı  aksülâmel  yapan
              Rönesans  enmuzeci  bir  insandır.  Bu  insan  .ke­
             malini  Honnête-homme  tipinde  buldu.  Rous­
             seau  ise  romantik  insan  nümunesini  tesis
             etti.  Locke’un  gayesi  muasır  Gentleman’in  ifa­
             desiydi.  Şimdi  yeni  zaman  mütefekkirleri  mu­
             asır  adamın  simasını  çizmeğe  çalışıyorlar  [* **].
             Mürebbi  gibi  bir  iş  adamına  lâzım  olan  model
             bu  gerçek  tiplerdir.  Muasır  adam,  kendisine
             mahsus  tipleri  ve  tekniği  olan  bir  medeniyet
             içinde  yaşıyor.  Bu  medeniyet  müşahhas  ilim­
             den,  müşahhas  ahlâktan,  müşahhas  zevkten»
             müşahhas  devletten  teşekkül ediyor. Mürebbiye
             lâzım  olan  bu  müşahhas ve gerçek mevcutların
             müşahhas  ve  gerçek  vasıflarıdır.  Başka  türlüsü
             ne  terbiyeciyi  ne  de  mürebbiyi alâkadar etmez.
             Mürebbiyi  alâkadar  eden  terbiye,  hüküm,  mu­
             hakeme,  zevk...  terbiyesi  değil,  ilim, sanat, spor,

                 |*J  L.  Lévy  Bruhl, La  Morale et la science  des moeurs.
                 [•*)  C.  Bouglé,  Le Citoyen  Moderne  (du  Sage antique
            au  Citoyen  moderne).
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115