Page 88 - İçtimai Mektep
P. 88

8 0
                varlıktır;  büyük  adamlarda  görülen  inzibat»
                vazife,  feragat  tabiatini  henüz  almamıştır.  İpti­
                dai  adam  ise  muayyen  dinî  vazifeler  dışında
                ferdiyetini  uzviyetin  iptidai  rehberliğine,  dağı­
                nık,  serseri  intizamsız  infilâklarına  terkeden
                bir  adamdır.  Şüphesiz ki  en  iptidai  bir  kabile
                ferdinde  de  izafi  bir  şahsiyet  vardır.  Fakat  bu
                şahsiyet  bizim  muasır  şahsiyetlerimize  nispetle
                pek  rüşeymidir.  Filvaki  medeninin  her  dakika,
                her  lâhza  kullandığı  batini  zabite  bu  orman
                adamında ve totemik medeniyetin mümessilinde
                yoktur.  Hiddet  ve  şiddet  hâline  gelince,  bu  da
                tabii  engeller  gibi  içtimai  engeller  mevcut
                olduğunu  tanımıyan varlıkların vasfıdır.  Çocuk
                ile  vahşi  her  defa  mâşerî  âmirlerin  kontrolü
                altında  nefsini  zapta  muktedir olan  aynı  içtimai­
                leşme  yahut gevşek  içtimaileşme  neticesi olarak
                iptidai  ile  vahşi  biribirine  benzemektedir.
                Çocuktaki  muhafazakârlık  içtimaileşme  ola­
                yının  güç  ve  elim  bir  tecrübe  mahiyetini
                muhafaza  etmesindedir.  Çocuk  cemiyet  tepe­
                sine  tırmanan  bir  adamdır.  Her  merhalede
                soluk  almak  için  durmaktadır.  İptidai  adam­
                daki  bu  muhafazakârlığın  menşei  ise  bün­
                yesi,  iş  bölümü  ve tekniği  itibariyle  iptidai olan
                cemiyetinin  hayatındaki  durgunluktan  başka
                bir  şey  değildir.  İptidai  adamın  muhafazakâr
                olması  kadar  tabii  bir  şey  yoktur.  Çünkü  onun
                mürebbisi  olan  cemiyetin  kendisi  de  muhafa-
                kârdır.  Cemiyette yenileşme  yoktur ki  adamın­
                da  da  teşebbüs  olsun!  Muhafazakârlığın  zıddı
                olan  yenilikçilik  bizzat  içtimai  hayatın  ferdî
                ruhlarda aksettirdiği müessesevi  bir  psikolojiden
                başka  bir  şey  değildir,  işte  haricî  şartlar  neti-
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93