Page 92 - İçtimai Mektep
P. 92

84
                Henri  Bergson*un yaratıcı  tekâm ül  teorisi.— Tedricî
            ve  âni  tekâmül  teorilerini  hep  birden  tenkit
            eden  filozof  Henri  Bergson  bunlara  karşı  ve
            bunları  da  câmi  olmak  üzere “yaratıcı tekâmül»
            adını  verdiği  yeni  tekâmül  nazariyesini  vücu­
            da  getirmiş  ve  Evolution  Créatrice  adlı  eserinde
            teşhir  etmiştir.  Bu  filozofa  göre  tekâmülün
            eseri,  intizam,  tedriç  ve  mantık  değildir;  ye­
            niliktir.  Bu  yenilik  yaratıcılık  suretiyle  olur.
            Birçok  metafizikçilerin  hatası  şu  noktadadır.
            Bâtın  âleminin  varlıklarını  hariç  âleminin
            mevzularına  göre  mütalâa  etmek,  seyir  ve
            tekevvün  âlemine  mahsus olan olguları madde
            ve  sükûn  âlemine  mahsus  olan  klişelerle anlat-
            mıya  çabalamak,  nihayet  aniatamamak,  metafi­
            ziğin  mevzuu  olan  tekâmül  olgusunun nev’inde
            münferit,  seyyal  ve  orijinal  bir olgu olduğunu
            öncesinden  kavrıyamamak,  duygu  ve  kalb  dili
            olan  teşbih,  mecaz  ve  istiare  yerine  akıl  dili
            olan  ilmi  ve mefhumlarını  kullanmak,  bu suret­
            le canlıyı,  seyrini,  söyliyememek...  Bergson’un
            tekâmül  teorisi  felsefesinin  tatbikatından  biri­
            dir.  Bu  filozofa  göre  kâinatta  iki  gerçek
            vardır.  Biri  madde,  diğeri  hayat.  Bu  iki  gerçek
            tabiat  itibariyle  biribirinden  ayrılır.  Bu  ayrı  iki
            tabiatı  mütalâa  için  de  ayrı  iki  noktaı  nazar,
            metot  ve  meleke  lâzımdır.  Maddeyi  mütalâa
            eden  zihin  akıldır;  eseri  ilimdir.  Mânayı  yan
            hayatı  mütalâa  eden  zihin,  sanat  yahut  metafi
            ziktir.  Sanat  aynı  mütalâanın  sırf  duygulu  şek
            lidir;  onun  için  hayal  merhalesinde  kalır.  Me
            tafizik  ise  aynı  hayatın  fikre  kadar çıkan  müta
            lâasıdır,  mefhumlara  varır.  Ancak  bu  metafizi
            ğin  mefhumları  ilmin  mefhumları  gibi  statik
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97