Page 466 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 466
— 453 - -
soz açıldığım, fakat bunları SEBZE YETtŞTlRVfE (Okulda)
*‘oyiiycnlerin kendi evlerini bile dü- — Okulun uygulama bahçesinde bu
*îne koyamadıklarını açıklar ve söz* nun için yer ayırmak, öğrencileri seb
•erine* 5u sfckildc devam eder; «Oa.uI ze yetiştirmekle ilgili işlere katmak
^feitİDîi, insanları ekonomik hayat iş eğitimin ilkelerinden birini teşkil
•'“•iimından da desteklediği takdirde eder. Yurdumuzun birçok bölge.eri
‘•'Eğerlidir. Bir nehirin üzerinde ulaş- sebze yetiştirmeye elverişli şartlara
•*nna vasıtalarının dolanmasını sağ- malik olduğu halde köylerimizin ço
•’üTiak veya bir tarlayı ürün verecek ğunda bu iş ele alınmadığı için besi
getirmek; teleskopla uzaklar- maddelerinin tedarikinde sıkıntı çe
^aki yıldızları araştırmaktan çok da- kilmektedir. Türkiye çapındaki seb
^ lazlu değerlidir. Onun için insan- ze istihsali nüfusa nisbetlc pek az
•ara faydası dokunmıyan bilgileri bir dır. Onun için toprağı elverişli çev
atın. Eğer el sanatlarına ve relerdeki okullarda sebzeciliğe önem
•'»yata faydalı olurlarsa matematik vermek, tabiat nimo*lcrindcn fayda-
tabiat bilimlerine önem verilme- lanmanm yolunu bilen bir nesil ye-
’*1 ‘loğrudur. Bütün bilimlerin vazife- lîşürmck lâzımdır. — Sebze yetiş -
'bi insanları mükemmel bir hale (irmekle ilgili önemli işler şunlardır:
Kcürccck ve onlara yardımı dokuna- I. .Sebze yetiştirilecek yerin seçiLue-
bir vasıta haline sokmak olma- si ve bahçe plânının hazırlanması;
•'tlır.».
.Sebze bahçesinin yeri seçilirken gü
HRA.S. (IN3M917) — neye bakan, bu mümkün değilse gü
»b ok.» Bohemya'da bilhassa köy ney - doğu veya Güney - Batıya ba
gclcrinde ilk öğretim müfettişliği kan yerler; bu vasıfta yer bulmakta
^»Pmış, j]|( okullara iş dersinin ko- mümkün olmaz.sa düz bir yer ayrı
1^^ »-'t için çok çalışmış bir eğit- lır; fakat bunun Kuzev tarafını du
*'■ O, işliksiz ve bahçesiz okul ola- var veya çitle kapatmak uygun o-
^^•yacagını ileri sürerek bu fikrin lıır. Seçilen yerin kirizma edilmesi
^ 'pekleştirilmesi uğnına çok emek şarttır. — Bahçe plânı şu noktalar
okul bahçesi- gözönündc tutularak hazırlanmalı-
jjç , olarak kümes hayvanları dır: 1 ) Bahçeye ayrılan toprak par
terr »rıcılık yapılmasını. çasının sınırlan ve bUyüklUğU; 2 )
İÎ.Ö ***^^*^ •‘onıirnasını da istiyordu. Burada yetiştirilecek sebzelerin cinsi
''•^"Harında tesis edilecek uygu ve miktarı; 3) Bahçe içinde bırakıla
lanır şehir ve kasaba o. cak yolların genişliği ve istikameti;
karakterde olma- 4) Sn dcptısnnun yeri ve sebzeleri
sulamak irin acıladık arkların geçe
Arbelfvschule nh oıvaniv cekleri yerler; 5) Yetiştirilecek seh
®^t«ndiell den Volksrhule. zclcrtn boyları ve bunlardan seyrek
®lb: 186.
sulanacaklarla sık sık Milanacakların