Page 222 - Dünya Eğitimine Yön Verenler - I
P. 222

cilerini anlamalarını istedi ve bu çalışmanın “ortaklık”, karşılıklı saygı ve gü-
               ven fikrine dayanması gerektiğine inandı.
                  Bu okul sistemi o zamanın çok ilerisindeydi. Dawid’in okul müfredatının
               aşırı yüklenmesi ve içeriğin birleştirilmesi diye bahsettiği şey bugün bile tam
               olarak gerçekleştirilmiş değildir. Dawid’in duyguları ve istemeyi eğitmek is-
               temesine rağmen okul tüm eforunu entelektüel eğitim üzerine yoğunlaştır-
               maktadır. Bu bağlamda, Dawid’in hümanistik okul modeli -Bugün biz onu
               von Hentig’in yaptığı gibi “insancıl” (eine humane Schule) diye adlandıra-
               biliriz.- hâlâ Polonya eğitiminde yenilikçilerin ilgisini çekmektedir. Örneğin,
               “Polonya Eğitim Sistemi’nin Yeniden Yapılandırılması için Durum ve Yöne-
               limler hakkında Millî Eğitim Uzmanları Komite Raporu”nda etkileri açıkça
               görülebilir.

                  Dawid, modelinin uygulanmasının temel olarak öğretmenlere bağlı oldu-
               ğunun farkındaydı. Öğretmenlerin eğitiminin içeriği ve yöntemleri, sosyal ve
               vatanperver etkinlikleri, davranışları ve kişilikleri onun kaygılarının merke-
               zindeydi.
                  Onun bilimsel etkinliklerinin ilk bölümünde Dawid için bir öğretmenin
               çalışmasının temel faktörü psikolojik ve eğitimsel kuralların bilinmesi ve uy-
               gulanmasıydı. Gördüğümüz gibi, Dawid bir araştırmacı olarak tüm enerjisini
               bu kuralların ve öğretim teorisinin (çoğunlukla “örnek dersler”de) ve eğitim
               teorisinin temel problemlerinin incelenmesine ayırdı (genellikle “Zekâ, İstek
               ve Çalışma Kabiliyetinde”).

                  1910 yılından sonra manevi toplum ve başkalarıyla dayanışma farkındalı-
               ğını vurguladı. Öğretmenlerin Ruhu adlı eserinde bu düşünceyi “insan ruhu-
               nun sevilmesi” olarak adlandırdı. Bu yorumun profesyonel şevkin, kendine
               güvenin  ve  okulda  başarının  kaynağı  olduğuna  inandı:  “Eğer  profesyonel
               bilgisi olan ve psikoloji ve eğitim teknik ve yöntemlerine aşina olan ancak
               bu vecibeye sahip olmayan bir öğretmen ile ortalama bilgili ve eğitim eksi-
               ği olmasına rağmen manevi toplum duyusuna sahip ve öğrencilerin ruhunu
               seven ve koruyan bir öğretmen arasında tercih yapılması gerekirse ikincisi
               tercih edilmelidir.” Ancak bu alternatif sadece onun için uygundur çünkü o
               öğretmenlerin mesleğin öneminin ve çalışmalarının sonuçlarının etkisinin
               farkında olmalarını ve bilgilerini geliştirmelerini istemiştir. Bu gereksinimler
               hâlâ günceldir.

                  Aynı zamanda Dawid Polonya’daki eğitim psikolojisi deneylerinin yön-
               temini de etkilemiştir. Çocukların zihinsel içerikleri, hayal güçleri ve gerçek

 220 • DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER                      DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER • 221
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227