Page 222 - Dünya Eğitimine Yön Verenler - I
P. 222
cilerini anlamalarını istedi ve bu çalışmanın “ortaklık”, karşılıklı saygı ve gü-
ven fikrine dayanması gerektiğine inandı.
Bu okul sistemi o zamanın çok ilerisindeydi. Dawid’in okul müfredatının
aşırı yüklenmesi ve içeriğin birleştirilmesi diye bahsettiği şey bugün bile tam
olarak gerçekleştirilmiş değildir. Dawid’in duyguları ve istemeyi eğitmek is-
temesine rağmen okul tüm eforunu entelektüel eğitim üzerine yoğunlaştır-
maktadır. Bu bağlamda, Dawid’in hümanistik okul modeli -Bugün biz onu
von Hentig’in yaptığı gibi “insancıl” (eine humane Schule) diye adlandıra-
biliriz.- hâlâ Polonya eğitiminde yenilikçilerin ilgisini çekmektedir. Örneğin,
“Polonya Eğitim Sistemi’nin Yeniden Yapılandırılması için Durum ve Yöne-
limler hakkında Millî Eğitim Uzmanları Komite Raporu”nda etkileri açıkça
görülebilir.
Dawid, modelinin uygulanmasının temel olarak öğretmenlere bağlı oldu-
ğunun farkındaydı. Öğretmenlerin eğitiminin içeriği ve yöntemleri, sosyal ve
vatanperver etkinlikleri, davranışları ve kişilikleri onun kaygılarının merke-
zindeydi.
Onun bilimsel etkinliklerinin ilk bölümünde Dawid için bir öğretmenin
çalışmasının temel faktörü psikolojik ve eğitimsel kuralların bilinmesi ve uy-
gulanmasıydı. Gördüğümüz gibi, Dawid bir araştırmacı olarak tüm enerjisini
bu kuralların ve öğretim teorisinin (çoğunlukla “örnek dersler”de) ve eğitim
teorisinin temel problemlerinin incelenmesine ayırdı (genellikle “Zekâ, İstek
ve Çalışma Kabiliyetinde”).
1910 yılından sonra manevi toplum ve başkalarıyla dayanışma farkındalı-
ğını vurguladı. Öğretmenlerin Ruhu adlı eserinde bu düşünceyi “insan ruhu-
nun sevilmesi” olarak adlandırdı. Bu yorumun profesyonel şevkin, kendine
güvenin ve okulda başarının kaynağı olduğuna inandı: “Eğer profesyonel
bilgisi olan ve psikoloji ve eğitim teknik ve yöntemlerine aşina olan ancak
bu vecibeye sahip olmayan bir öğretmen ile ortalama bilgili ve eğitim eksi-
ği olmasına rağmen manevi toplum duyusuna sahip ve öğrencilerin ruhunu
seven ve koruyan bir öğretmen arasında tercih yapılması gerekirse ikincisi
tercih edilmelidir.” Ancak bu alternatif sadece onun için uygundur çünkü o
öğretmenlerin mesleğin öneminin ve çalışmalarının sonuçlarının etkisinin
farkında olmalarını ve bilgilerini geliştirmelerini istemiştir. Bu gereksinimler
hâlâ günceldir.
Aynı zamanda Dawid Polonya’daki eğitim psikolojisi deneylerinin yön-
temini de etkilemiştir. Çocukların zihinsel içerikleri, hayal güçleri ve gerçek
220 • DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER • 221