Page 225 - Dünya Eğitimine Yön Verenler - I
P. 225

veya kısır zekâ oyunlarına girme ihtiyacı duymadı. Aşikâr sertliğine karşın
               hem gençler hem de radikal eğitimciler tarafından beğenildi ve saygı gördü.
               Maurice Debesse, psikoeğitimsel deneyimi sayesinde, araştırmanın moder-
               nizmiyle felsefik gelenekleri birleştirerek, büyük bir ahlaki ve entelektüel du-
               ruşu olanların devrinin sonuna işaret eder.

                  Biyografi ve Kariyer
                   Maurice Debesse Fransa’da Loire bölgesinde Firminy komününde 19 Ka-
               sım 1903 tarihinde doğdu.
                  Debesse’nin kendi yazısıyla: “Müzik dinlemek ve kitap okumak, her zaman
               hayatımın bir parçası oldu, müziğin varlığı, okumama çok seslilik kattı. Baba-
               mın 1. Dünya Savaşı’nda ölmesiyle müzisyen olma hayallerimden vazgeçtim.
               Bununla birlikte, keman, koro yönetmek, kayıtları dinlemek ve konserlere git-
               mek, benzeri tutkular olmaya devam etti. Ben çok erken yaşta alışılmadık bir
               şekilde okumayı öğrendim, annemin -Loire Köyü’nde bir öğretmendi.- yanın-
               da otururken lamba ışığı altında. Küçük şehriye tanelerini alfabenin harfleri
               şeklinde sıralardım. Beş yaşında okumaya ve aynı zamanda müzik teorisini
               öğrenmeye başladım.”

                  Debesse’nin eğitime olan ilgisi, genç bir okul çocuğu olarak, tüm öğret-
               menleri savaşa mobilize olmuşken, Birinci Dünya Savaşı sırasında başlamış
               olabilir. 1919 ile 1922 yılları arasında Montbrison’daki Ecole normale primaire'ye
               (öğretmen koleji) devam etti ve daha sonra 1923 yılından 1925’e kadar Sa-
               int-Cloud’taki Ecole Normale Superieure’de (Yüksek Öğretmen Okulu) çalış-
               malarını sürdürdü. 1927 yılında Châlons-sur-Saône komünündeki öğretmen
               okulunda tarih ve coğrafya öğretmeni olarak atandı ve daha sonra da bu gö-
               revini Dijon’da devam ettirdi. Genç bir öğrenci olarak Debesse, Sorbonne’nun
               önde gelen düşünürleri ile temasa geçti: Bunlar daha sonra bir hekim ve psi-
               kolog olan filozof Henri Wallon ve Emile Durkheim’ın öğrencisi ve sosyolog
               Paul Fauconnet’tı. Her ikisinin de geniş felsefi kültürü ve kişisel erdemleri,
               genç Debesse’nin bilimsel eğilimlerini teşvik etti. Debesse, bir filozof ve psi-
               kolog olan Profesör Henri Delacroix’ın yanında üniversite eğitimine başladı,
               aynı zamanda, Wallon’un klinik araştırmalarından etkilenerek edindiği göz-
               lem tutkusu, onu Henri Piéron tarafından kurulan Psikoloji Enstitüsünden
               dersler almaya yöneltti. Debesse’nin doktora tezine verdiği şekil, bu paralel
               ilgi ve esinlenmelere en çarpıcı örnektir. Delacroix’nın idealist ve entelektüel
               psikolojisinden etkilenerek ortaya koyduğu başlıca tezi, La Crise d’originalité
               Juvenil (Ergen kimlik krizi) iken, tamamlayıcı çalışması ise “Comment étu-


               224 • DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER                                                                                                  DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER • 225
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230