Page 360 - Dünya Eğitimine Yön Verenler - I
P. 360

5. Övgüye değer bilimlerin temellerine hâkim olmalı (dil bilim, tefsir, ha-
               dis, fıkıh ve kelam) ve daha sonra bu bilimlerden birini ya da daha fazlasını
               derinlemesine inceleyerek uzmanlaşmalı.
                  6. Uzmanlaşmak için faydalı konuları seçmelidir, özellikle de ahirette kur-
               tuluşa vesile olan konular seçilmeli.
                  7. Akılda mantıksal sıra taşımaları ve çeşitli disiplinlerin birbirine bağlı
               olması nedeniyle başka konuya geçmeden önce her bir konu bütün ayrıntıla-
               rıyla çalışılmalıdır.
                  8. Yüksek mevkiye ulaşma ya da servet ya da şöhret edinmenin yerine, bu
               dünyanın özündeki mükemmellik ve ahirette Allah’a yakın olma, bilgi kazan-
               ma arayışlarında onların ana amacı olmalıdır.
                  Bu öneriler tasavvuf damgasını taşır ve Gazali’nin daha sonraki düşünce-
               lerini temsil eder.

                  Yukarıdaki uygulamalar erkek çocukları için geçerlidir. Kızlar Gazali ta-
               rafından ve gerçekte eğitimde diğer İslam filozofları tarafından, farklı olarak
               değerlendirilir.

                  Gazali, kadınlara saygı duyulması ve onların eğitilmesiyle ilgili yöntemle-
               riyle bu olumsuz eğilimi örnekliyor. Ona göre kadınların çoğu şüpheli ahlak
               ve sınırlı zekâya sahiptir, erdemli bir kadın nadir görülen bir olgudur. O, ka-
               dınları erkeklere göre daha düşük bir rütbeye yerleştirir ve onlara erkeklere
               itaat etmelerini ve ev içinde kalmalarını tembih eder.
                  O şunu savunur: Kızlar ebeveynlerinden, karıları kocalarından, eğitilme
               hakkı talep edebilmesine rağmen böyle eğitim çok sınırlıdır. Bir genç kız için
               dinin temel bilgilerini öğrenmesi yeterlidir. Bilginin herhangi bir yüce oluşu-
               munu edinmek için çabalamamalıdır, kocasının izni olmadan, bilgiyi aramak
               için ev dışına gitmediği sürece kocası onu eğitmek için görevini yapar. Fakat
               kocası onu eğitmezse o bilgiyi aramak için ev dışına gidebilir ve bunu engel-
               leyen erkek hatalı olacaktır.
                  Gazali eğitim değerlendirmesini çok sayıda ve çeşitli kaynaklara dayan-
               dırmaktadır: O Ibn Miskeveyh ve Ikhwan a-afa’dan (Saflık Kardeşleri) hem de
               fakihlerden alıntı yapar. O geleneğinde çeşitli farklı ve çelişkili unsurları bera-
               berinde getirdi. Onun yazıları fıkıh, felsefe ve tasavvufi mistisizmin bir birle-
               şimidir, tasavvufi unsur yine de hâkimdir.




 358 • DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER                      DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER • 359
   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365