Page 355 - Dünya Eğitimine Yön Verenler - I
P. 355

Gazali müfredatı iki tür arasında açıkça ayırdı: (a) Zorunlu bilimler, herkes
               tarafından çalışılmalıdır, dil bilim ve edebiyat gibi dinî bilimler ve ilgili veya
               yardımcı disiplinleri içine alır. (b) İsteğe bağlı bilimler, öğrencinin istek ve
               kapasitelerine göre çalışılmalıdır. Bunlar kendi içinde bölünmüştür: Açıklığa
               kavuşmuş bilimler, dört tanedir: Temeller (kitap, sünnet, icma ve sahabenin
               öğretileri); dalları (fıkıh ve ahlak); araçları (dil bilim ve dil bilgisi); aksesuarla-
               rı (okuma, tefsir, fıkıh kaynakları, yıllıklar ve şecere) ve açıklığa kavuşmamış
               bilimler (tıp, matematik, şiir ve tarih).
                  Konuların seçimini düzenleyen kriter öğrenciler ve toplum için kullanış-
               lılığıdır. Bu yüzden, bu geçici dünyanın sıradanlığının yerine, sonsuz ahiret
               dindarlık için elverişli olduğundan dinî konular tercih edilir.
                  Gazali, öğrencilerin konuları onun öğretim içerik ve yöntem anlayışı tara-
               fından sınıflandırılmış üç kategoride seçebileceklerini açıklar:
                  “Övülmeye değer bilgi küçük veya büyük miktarlarda olsa (Allah’ın il-
               miyle onun sıfatları, onun hareketleri, yarattıklarıyla kurduğu kanunlar, ahi-
               reti bu dünyadan daha üstün tutan bilgeliği).
                  Kınanması gereken bilgi küçük veya büyük miktarlarda olsa (büyücülük,
               sihir, astroloji).
                  Belli bir ölçüde övgüye değer bilgi (tefsir, hadis, fıkıh, kelam, dil bilimi, dil
               bilgisi vb.).”

                  O, temel bilimler ile başlamayı önerir: Kur’an, onu takiben sünnet, sonra
               tefsir ve Kur’an bilimleri. Bunlar daha sonra uygulamalı etik-fıkıh, sonra fıkıh
               kaynakları vb. tarafından takip edilmelidir.

                  Gazali, bilginin her bir branşını üç seviyeye böler: Başlangıç, orta ve ileri
               (ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim) ve o her bir seviyede çalışılabilir
               çeşitli bilimler ve çalışma konularının kitaplarını listeler.

                  Gazali’nin gözünde eğitim, sadece bilgiyi öğretmenin vermesi vasıtasıyla
               öğrencinin anlayabildiği ya da anlayamadığı, sonra öğretmen ve öğrencinin
               her birinin kendi yollarına ayrıldığı, işleyen bir süreç değildir. Aksine, öğret-
               men ve öğrencinin eşit bir “etkileşim”le etkilendiği ve yararlandığı, ilk bahse-
               dilen kazanım bilgi vermeye layık olmak ve ikincisi de bilgi edinme yoluyla
               kendini yetiştirmektir.

                  Gazali öğretimin yapıldığı yerlerdeki iklime ve arzu edilir ilişki türlerine
               büyük önem atfetmektedir; bunu yaparken eğitimde İslami gelenekleri de-


               354 • DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER                                                                                                  DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER • 355
   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360