Page 318 - İçtimai Mektep
P. 318

3 1 0
          gitmiş  demektir.  Fizik,  kimya  madde  âleminde
          biyoloji,  psikoloji,  sosyoloji  hayat âleminde sem­
          timizi,  istikametimizi  bulmayı  bize öğretecektir.
          Bunların  aksi  oluyorsa  fena  olmuş  demektir.
          Halbuki  eski  okulun  eski usullerin feci mahsul­
          leri  bütün  dünya  terbiyecilerinin  malûmudur:
          ezberle  bozulmuş  kafalar!  Çünkü  eski  okul
          “nazariye  hayat  için,,  düsturu  yerine  “nazariye
         nazariye  için,,  düsturunu  kabul  etmiştir.
              İçtimai  Mektep’in ahlâkî  teşekküldeki hedefi
         ahlâkî  şahsiyettir.  Eski  okulun  ahlâk  öğretimi
         ve  telkini  yerine  yeni  okul  içtimai  teşkilât kad­
         rosunu  koyuyor.  Niçin  böyledir ? Çünkü ahlâkî
         bir  seciyenin  zümre  mahsulü  olabileceğine
         inanır.  Eski  okul  talebesine  “azim,  sebat, teşeb­
         büs,  hürriyet...^  mefhumlarını  öğretir.  Halbuki
         bu  kavval  nasihatçilere  talebe  aksi  bir  soru
         sorsa,  yahut  bu  ukalâlık  tesiriyle  uyuşa  kıya­
         met  kopar  ve o  itiraz  hürriyetini  tatmış  olan ta­
         lebe  menfur olur,  hiç  olmazsa  gözden  düşer.
         İçtimai  Mektep’in  yaptığı  bu  değildir;  bu  mef­
         humların  gerçeğini  yaşatmaktır.  Sebebi  şudur:
         irade  ferdî  bir  meleke  değildir,  yalnız  başına  *
         fert  tarafından istihsal edilemez, öğretimin  mah­
         sulü  olan  ölü  hisler  esrarlı  bir  istihale  geçire­
         rek  irade  dediğimiz  fiillere kalbolamazlar. Tabi-
         atte  “beden,  fikir,  îıis,  irade,,  diye  ayrı  ayrı
         gerçekler  yoktur ; hareketler, fiiller,  insani  oluş­
         lar  vardır.  Bu  oluşların  dış  şartları  bir  kere
         bulununca  ve  konulunca  irade  netice  yerinde
         zuhur  etmiş  bulunur.  Fertçi  pedagoji  bir  mu­
         hali  diliyor:  insan  ferdinde  olmıyanı  yine  bu
        fertle  vermek!
            Şimdi  İçtimai  Mektep in  muhitiyle  fertçi
        okulun  muhitini  karşılaştırınız.  Ne  görecek-
   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323