Page 323 - İçtimai Mektep
P. 323
3 1 5
şahhaslarla uğraşır ve mücerretleri onlardan
alır.
İçtimai Mektep’in usul telâkkisi eski okulun
usul telâkkisi karşısında hemen bir garabet
arzedecek derecede hususi ve orijinal bir
hüviyet taşıyor. Şöyle ki; Sokrat, hatsi, tecrübi,
akli gibi türlü adlar taşıyan eski okul ve öğre
tim usullerinin müşterek tabiatı gizli veya aşi
kâr bir telkinden ibarettir. Bu kitabın münase
bet düşen yerlerinde bu usullerin kullanılma
sındaki mahzurları gösterdim. İçtimai Mektep
bir şahsiyet mektebi demek olduğundan bu
şahsiyetin teşekkülüne engel olan usul ve yol
larla elbette birleşemez. Onun için mihaniki ve
marazi bir teknikle birleşmiş olan bu usulleri
hep birden kaldırmıştır. İçtimai Mektep’te usul
yoktur, teşkilât vardır. İçtimai, zümrevi ve
mesleki teşkilât bu okulun usulü demektir.
Terbiyenin hedefi olan muayyen tekâmüller
muayyen teşkilâtın mahsulüdür. Bu okulda te
kâmül öğretmen denilen telkincinin müteaddi
fiillerini değil, içtimai bir teşkilâta giren talebe
nin tavM hayatının zaruri eseridir.
İçtimai Mektep sosyo-psikolojik bir müşahe
denin başlıca üç mühim vergisini tam ve mü
kemmel bir surette temin ediyor.
Birincisi: Bütün olan gerçekle bütün olan
hayatla temas. İçtimai Mektep’in öğretim bölüm
leri içtimai bölümlerdir. Bu bölümlerin ayırıcı
çizgileri hep meslek hudutlarına geçer. İçtima
iyatçıların müessese, meslek, zümre, içtimai
birlik dedikleri mevzular bu okulun da hayat
ve intibak mevzularıdır. Çocuk için hareket
noktası müşahhas ve mudil olan cemiyetin