Page 323 - İçtimai Mektep
P. 323

3 1 5
     şahhaslarla  uğraşır  ve  mücerretleri  onlardan
     alır.
         İçtimai  Mektep’in usul  telâkkisi  eski  okulun
     usul  telâkkisi  karşısında  hemen  bir  garabet
     arzedecek  derecede  hususi  ve  orijinal  bir
     hüviyet  taşıyor.  Şöyle ki;  Sokrat,  hatsi,  tecrübi,
     akli  gibi  türlü  adlar  taşıyan  eski  okul  ve  öğre­
     tim  usullerinin  müşterek  tabiatı  gizli  veya  aşi­
     kâr  bir  telkinden  ibarettir.  Bu  kitabın  münase­
     bet  düşen  yerlerinde  bu  usullerin  kullanılma­
     sındaki  mahzurları  gösterdim.  İçtimai  Mektep
     bir  şahsiyet  mektebi  demek  olduğundan  bu
     şahsiyetin  teşekkülüne  engel  olan  usul  ve  yol­
     larla  elbette  birleşemez.  Onun  için  mihaniki  ve
     marazi  bir  teknikle  birleşmiş  olan  bu  usulleri
     hep  birden  kaldırmıştır.  İçtimai  Mektep’te  usul
     yoktur,  teşkilât  vardır.  İçtimai,  zümrevi  ve
     mesleki  teşkilât  bu  okulun  usulü  demektir.
     Terbiyenin  hedefi  olan  muayyen  tekâmüller
     muayyen  teşkilâtın  mahsulüdür.  Bu  okulda  te­
     kâmül  öğretmen  denilen  telkincinin  müteaddi
     fiillerini  değil,  içtimai  bir  teşkilâta  giren  talebe­
     nin  tavM  hayatının  zaruri  eseridir.
         İçtimai  Mektep  sosyo-psikolojik  bir müşahe­
     denin  başlıca  üç  mühim  vergisini  tam  ve  mü­
     kemmel  bir  surette  temin  ediyor.
         Birincisi:  Bütün  olan  gerçekle  bütün  olan
     hayatla  temas.  İçtimai Mektep’in  öğretim  bölüm­
     leri  içtimai  bölümlerdir.  Bu  bölümlerin  ayırıcı
     çizgileri  hep  meslek  hudutlarına  geçer.  İçtima­
     iyatçıların  müessese,  meslek,  zümre,  içtimai
     birlik  dedikleri  mevzular  bu  okulun  da  hayat
     ve  intibak  mevzularıdır.  Çocuk  için  hareket
     noktası  müşahhas  ve  mudil  olan  cemiyetin
   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328