Page 380 - Dünya Eğitimine Yön Verenler - II
P. 380

Sinema Derneği ve Çocuklar için Cazip Fiyatlı Tatiller” programına başkanlık
               etmiştir.

                  Enfance’ın yönetimi başındaki 14 yıl boyunca Wallon, hep okuyucusunu
               artırmak ve hem milletinden hem de yabancı meslektaşlarına ulaşmak endi-
               şesindeydi. Bu yüzden dergide ünlü psikologların yanında, ilk defa yayım-
               lanmış yazıları olan birçok nörofizyolojist, sosyolog, psikiyatr ve psikanalist-
               lerin katkılarını görüyoruz.
                  Wallon’un Rousseau Eleştirisi

                  Wallon’un son yazısı Jean Jacques Rousseau’nun “Emile”i için bir ön söz-
               dür. Kendisinin kabul ettiği gibi bu seçimle alakalı şaşırtıcı bir şey yoktu çün-
               kü kendisinin yanı sıra Rousseau’nun tüm yazıları da eğitimciler üzerineydi.

                  Onun nasıl bu kadar ünlendiğini hâlâ anlamaya ve açıklamaya çalışıyo-
               ruz. Wallon burada, kendini Rousseau’nun kitabındaki derin gözlemlerin ve
               inandırıcı gerçeklerin yanındaki kafa karıştırıcı belirsizliklerin izini sürmeye
               ve onları incelemeye veriyor. Ve burada “öğretmen ve öğrencilerin, göster-
               mek amacıyla yazar tarafından oluşturulan tamamen hayal ürünü varlıklar”
               olduğuna dikkat çekiyor. Bununla birlikte, olumsuz bazı davranış biçimleri
               onlarda görülebilir, hepsi kurgu olduğu için bu davranışların üzerinde gere-
               ğinden fazla durulmaya gerek yoktur.

                  Bu şüpheleri ifade ettikten sonra, birçok değişmez kurallarını ve ilk olarak
               “çocuğun bugününün geleceğine feda edilmemesi gereğinin onun hiç bitme-
               yecek hakkı” olduğunu gözler önüne sererek Rousseau’nun eğitim teorisini
               ayrıntıyla inceler.

                  Daha sonra, Rousseau’nun, Emile’in son sayfalarında yazdığı “Mutluluğu
               bilmeden birçok tedavi gördükten hemen sonra ölecek hemen her yaştaki in-
               sanları mutlu etmemize izin verin.” diye yazdığı “dokunaklı çağrı”dan alın-
               tı yapar. Arkadan ikinci kural gelir, buna göre “Bütün öğretim zevkle kabul
               edilmeli, beklenmeli ve istenmeli, bir ihtiyacı, bir ilgiyi karşılamalı ve çocu-
               ğun karşılaştığı bir zorluğun çözümünde ona yardımcı olmalıdır.” Ardından
               üçüncü bir kural takip eder ve buna göre “Bütün öğretim pratik gözlem ve
               deneyle doğrulanmalıdır.”
                  Bunun üzerine Wallon Rousseau’nun ve Decroly’nin eğitim pedagojileri
               arasında ve daha genel olarak 20. yy aktif metot savunucularının arasında bir
               karşılaştırma yapar. Fakat her şeyin üstünde, Rousseau tarafından saptanan


 790 • DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER                      DÜNYA EĞİTİMİNE YÖN VERENLER • 791
   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385