Page 4 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitimi Kuruluşlar ve Tarihçeler
P. 4

Ö  N  S  Ö  Z



            Bu  kitabı,  M illî  Eğitim  Bakanlığının  em riyle  1944  yılının  ikinci
        yansı  içinde  yazm ıya  başlam ıştım .  Aradan  geçen  zamanın  uzunca  sür­
        m esi,  şu  yönden  fay d alı  olm uştur:  Eser  bir  yandan  yazılır, öte yandan
        basılırken  kanun,  tüzük...  gibi  türlü  konutlarım ızda  ve  bunlarla  ilgili
        terim lerim izde değişiklikler belirdikçe bu değişikliklerin gereğine  uyulmuş,
        bunun  için de  müsveddeler geri  alınmış,  yahut  basım  provaları  üzerinde
        işlenm iştir.  Bununla  beraber  ilgili  oldukları  form alar  basıldıktan  sonra
        sonuçlanan  birkaç  konut  değişikliği  de  vardır  ki,  onlardan  ancak
        münasip  bir  yer  bulundukça  bahsedilebilm iştir.
            Terim ler;  A nayasaya  ve  T.  B.  M.  M.  içtüzüğüne,  kanunlara  ve
        öğretimde kabul edilen  kılavuzlara göre kullanılm ıştır.  «Felsefe Terimleri»
        kitapçığında  tsorav»,   *mesuliyet>;  «sorum*,  «problem atik»  karşılığı
        olarak  gösterilm işti.  A nayasa  ve  içtüzük  klavuzunda  «m esuliyet»,  «so-
        rum»la  karşılandığı  için  kitapta  «m esele»  yi,  açıkta  kalan  «sorav» la
        terimledim.  Yine kitapta,  ilkin, «Felsefe  Terimleri* ndeki  «örgenlemek* ten
        alarak,  «teşkilât»  yerine   «örgenlenim »  kullanırken,   kanunlara  bu
        m ânada  «kuruluşlar»  terimi  yerleşm eye  başlayınca  bunu  ötekine  tercih
        ettim.
            Kitabın  «Giriş»inde,  bizde  şim diye  kadar  işlenmemiş  olan  bir  alan
        üzerinde  çalıştım.   O kuyanlar,  oradaki  konuların  çetinliğini  takdir
        edeceklerdir.  Kuruluşunda  ve  gelişm esinde  önem li  bir  yer  aldığım ız
        Türk - Islâm  uyarlığında  eğitimin  toplum la  ve  devletle  ilgisi  konusunda
        ve  Batı  uyarlığını  örnek  tutarak  yenileşme,  kalkınm a  hareketlerine
        girişm em iz  bahsinde  genişçe  durm ak  gerekiyordu.  Islâm  uyarlığının
        geçirdiği  safhaları  dönem lere  ayırdım  ve her  dönem de  eğitimle  devletin,
        yasam anın„  siyasetin  durumlarını  karşılaştırdım .  Bu  karşılaştırm ada
        ekonomiye  de  yer verm ek  istiyordum.  A ncak  İslâm   ve  Türk  ekonom ileri
        üzerinde  pek  az  işlendiği  için,  karşılaştırm alara  eklersem   bu  ekonom i­
        lerden  sathi  bir  şekilde  bahsetm iş  olacaktım ,  ileride  kitap  tekrar  bası­
        lırsa  bu  açığı  giderm ek  için  hazırlanm ayı  tasarladım .  Öte  yandan,
        tanınmış  ekonom icilerim izden  üç  sayın  kişiyle  görüştüm.  Bunlar,  bana
        bir  (T ürk - Islâm   ekonom i  tarihi)  yazmanın  güçlüklerini  hatırlattılar,
   1   2   3   4   5   6   7   8   9