Page 5 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitimi Kuruluşlar ve Tarihçeler
P. 5
IV
bunun için elbirliğiyle uzun çalışm alara ihtiyaç bulunduğunu ileriye sür
düler. Fakat bu konuşmalardan beklediğim edim sel ilgi hâlâ gerçekleşe
medi. İleride, okonom iyi de ekliyerek karşılaştırm aları tam am lam ak işi
de bana düşm ektedir: Bunu olabild ği kadar başarmıya çalışacağım .
Yine «Giriş*te A nayasam ızda yeralan altı devlet ilkesinden bahse
derken bu ilkeleri anlatm ak ve tanım lam ak için C. H. P. nin o zaman
henüz değişm em iş bulunan 1943 tarihli proğramına dayandım Anayasalda
bu ilkeler tanımlanmadığı için, salt tanım lam a ve açm a yönünden erkte
bulunan Partinin programını esas tutmak gerekiyordu. Çünkü, ilk
form alar basıldığı sırada m em leketim izde tek parti bulunuyordu. Yine
bunun için, bir siyasî partinin program ındaki M. tğitim görüşleri
hakkın da fik ir verm ek, bu proğrarna konan eğitimle ilgili hükümlerden
hangilerinin kanunlaştırılabilm ış olduğunu belirtmek am acıyla. C. H.
P. nın proğramından M. Eğitimle ilgili m addeleri de gösterdim O zaman
m em lekette birden fa z la siyasî parti kurulmuş bulunsaydı • bilim sel
tarafsızlık kaygısıyla - ya yukarıda kaydettiğim sınırlar ve am açlara
göre bunların hepsinin proğramlarından bahsetm ek, yahut hiçbirine
temas etm em ek gerekirdi. Kitap tekrar basıldığı takdirde, ileride,
M. Eğitim Bakanlığının takdir ve tensibine göre bu iki yoldan biri
tutulacaktır.
Güdülen plâna ve proğrarna göre, hele «Giriş» te açılan çığırla bu
eser, bizde ilktir. B ir «deneme* de sayılabilir. « T arih çeleri biribirine
bağlıyarak bir bütün halinde okuyanlar, M. Eğitim tarihimizi, anaçizgi-
leriyle görmeğe yönelm iş olurlar. M eslek hayatım boyunca M. Eğitim
tarihim izi ortaya koym ak ihtiyacını daim a derinden duymuş ve fırsat
buldukça bu ihtiyacın karşılanm asını ileriye sürmüş durmuştum.
Tarihçeleri yazm aya çalışırken bu işin çetinliğini bir daha takdir
etmiş oldum. Bazı önem li M. Eğitim hareketlerim izin oluş tarihlerini
isabetle tâyin etm ek bile bir sorav halindedir. H ele hicri tarihlerin
yanına kaynaklarda aylar kaydedilm em iş bulunursa bunların m ilâdi
tarihlere çevrilm esine bir şüphe karışm aktadır. H iç olm azsa M Eğitim
arşivim izi daha çok geciktirmeden kurmalıyız. *T arihçe»lerdeki bazı
tekrarlam alar, olayları biribirine yerinde bağlam ak ihtiyacından doğ
muştur. Okuyanların bunu, hoşgöreceklerini, hattâ gerekli bulacaklarını
umuyorum.
Bu eseri okuyanların, düşüncelerini münasip görecekleri şekilde ve
açıkça bana bildirm elerini rica ederim. K itap her basılışında daha
olgunlaşacak, M illî Eğitim im izle ilgili konutlarda yenilikler, değişiklikler