Page 5 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitimi Kuruluşlar ve Tarihçeler
P. 5

IV


              bunun  için  elbirliğiyle  uzun  çalışm alara  ihtiyaç  bulunduğunu ileriye sür­
              düler.  Fakat  bu konuşmalardan  beklediğim  edim sel  ilgi hâlâ  gerçekleşe­
              medi.  İleride,  okonom iyi  de  ekliyerek  karşılaştırm aları  tam am lam ak  işi
              de  bana  düşm ektedir:  Bunu  olabild  ği  kadar  başarmıya  çalışacağım .

                  Yine  «Giriş*te  A nayasam ızda  yeralan  altı  devlet  ilkesinden  bahse­
              derken  bu  ilkeleri  anlatm ak  ve  tanım lam ak  için  C.  H.  P. nin  o  zaman
              henüz değişm em iş bulunan  1943 tarihli proğramına dayandım   Anayasalda
              bu  ilkeler  tanımlanmadığı  için,  salt  tanım lam a ve açm a  yönünden  erkte
              bulunan  Partinin  programını  esas  tutmak  gerekiyordu.   Çünkü,  ilk
              form alar  basıldığı  sırada  m em leketim izde  tek  parti  bulunuyordu.  Yine
              bunun  için,  bir  siyasî  partinin  program ındaki  M.  tğitim   görüşleri
              hakkın da  fik ir  verm ek,  bu  proğrarna  konan  eğitimle  ilgili  hükümlerden
              hangilerinin  kanunlaştırılabilm ış  olduğunu  belirtmek  am acıyla.  C.  H.
              P.  nın  proğramından  M.  Eğitimle ilgili  m addeleri de  gösterdim  O zaman
              m em lekette  birden  fa z la   siyasî  parti  kurulmuş  bulunsaydı • bilim sel
              tarafsızlık  kaygısıyla -  ya  yukarıda  kaydettiğim  sınırlar  ve  am açlara
              göre  bunların  hepsinin  proğramlarından  bahsetm ek,  yahut  hiçbirine
              temas  etm em ek  gerekirdi.  Kitap  tekrar  basıldığı  takdirde,  ileride,
              M.  Eğitim  Bakanlığının  takdir  ve  tensibine  göre  bu  iki  yoldan  biri
              tutulacaktır.
                  Güdülen  plâna  ve  proğrarna  göre,  hele  «Giriş»  te  açılan  çığırla  bu
              eser,  bizde  ilktir.  B ir  «deneme*  de  sayılabilir.   « T arih çeleri  biribirine
              bağlıyarak  bir  bütün  halinde  okuyanlar,  M.  Eğitim  tarihimizi,  anaçizgi-
              leriyle  görmeğe  yönelm iş  olurlar.  M eslek  hayatım   boyunca  M.  Eğitim

              tarihim izi  ortaya  koym ak  ihtiyacını  daim a  derinden  duymuş  ve  fırsat
              buldukça  bu  ihtiyacın  karşılanm asını   ileriye  sürmüş  durmuştum.
              Tarihçeleri  yazm aya  çalışırken  bu  işin  çetinliğini  bir  daha  takdir
              etmiş  oldum.  Bazı  önem li  M.  Eğitim  hareketlerim izin  oluş  tarihlerini
              isabetle  tâyin  etm ek  bile  bir  sorav  halindedir.  H ele  hicri  tarihlerin
              yanına  kaynaklarda  aylar  kaydedilm em iş  bulunursa  bunların  m ilâdi
              tarihlere  çevrilm esine  bir  şüphe  karışm aktadır.  H iç  olm azsa  M  Eğitim
              arşivim izi  daha  çok  geciktirmeden  kurmalıyız.  *T arihçe»lerdeki  bazı
              tekrarlam alar,  olayları  biribirine  yerinde  bağlam ak  ihtiyacından  doğ
              muştur.  Okuyanların  bunu,  hoşgöreceklerini,  hattâ  gerekli  bulacaklarını
              umuyorum.
                  Bu  eseri  okuyanların,  düşüncelerini  münasip  görecekleri  şekilde  ve
              açıkça  bana  bildirm elerini  rica  ederim.  K itap  her  basılışında  daha
               olgunlaşacak,  M illî Eğitim im izle ilgili konutlarda  yenilikler, değişiklikler
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10