Page 412 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitimi Kuruluşlar ve Tarihçeler
P. 412

3 Ö 2

           Darülmuallimininin  de  Büyük  Darülmuallimine  bağlanmış
           olduğunu  anlıyoruz.
               Nizamnamenin  68  inci  maddesinde  şöyle  denilmektedir:
           “Kız  Mekâtibi  sıbyaniye  ve  rüşdiyesine  muallimeler  yetiştir­
           mek  üzere  Derseatette bir  Darülmuallimat tesis olunup Sıbyan
           ve rüşdiye namiyle iki şubeye ve  her şube dahi biri İslâm  ve di­
           ğeri  sunufi  gayri  müslime  mekâtibi  rüşdiyesi  için  yetiştiri­
           lecek  muallimelere  mahsus olmak  üzere  ikişere  daireye  tak­
           sim  kılınacaktır. „  Nizamname  hükmünce  Sıbyan  şubesi­
           nin  öğrenim  süresi  iki,  Rüşdiye  şubesininki  üç  yıldır.  Ni­
           zamnamede  bu  şubelerde  öğretilecek  derslerin  adları  sap­
           tanmış,  Darülmuallimatın  idare  işleri,  öğretmen  kadrosu,
           maaş,  öğrencilerin  kabul  şartları,  hizmet  ödevi  ve bu  ödevin
           yaptırımı  ile  ilgili  konular  hükümlere  bağlanmıştır.  Sıbyan
           şubesinde  okunacak  dersler  arasında  (usulî  talim)  de  vardır.
           71  inci maddede  “Müdire„  ve  “Muallimeler,,  den  bahs  olunur­
           ken,  “Kadınlardan  matlûp  veçhile  muallime  yetiştirilinceye
           kadar  müsin  ve  edip  olmak  şartiyle  zükûrdan  muallim  tâyi­
           ni  caiz  olacaktır,,  denilmektedir.  Kabul  şartlarına  dair  olan
           73  üncü  maddeye  “Darülmuallimata  girmek  ıstiyen  kadınlar,,
           diye  başlanmış  olması  dikkati  çeker.  74  üncü  maddede  Sıb-
           yan şubesini bitirenlerin, kız sıbyan okullarının öğretmenliğine
           “çıkmak,,  yahut  “Rüşdiye  şubesine  geçmek*  şıklarından  bi­
           rini  yeğinlemeleri  isteklerine  bırakılmaktadır.  Darülmualli-
           matı  bitirenlere  de  öğretmenliğe  tâyin  olunmak  yönünden
           başkalarına  “rüchan  hakkı,,  verilmiştir.  (M.  76)
               Nizamnamenin  yukarıda  özetlenen  Darülmuallimin  ve
           Darülmuallimat  ile  ilgili  hükümleri,  öğretmen  yetiştirme  ih­
           tiyacının  ve  “öğretmen  okulu,,  kavramının  gereği  gibi  kav­
           randığını  ve  Darülmuallimin  ile  Darülmuallimat  için  kabul
           edilen  kuruluş  şeklinin  ayni  nizamnamenin  başka  maddele­
           rinde  ilk  ve  orta  öğretim  okulları  için  saptanan  kuruluşlara
           paralel  tutulduğunu  açıkça  göstermektedir.  Nizamnamenin
           ilk  öğretim  faslında  kız  sıbyan  mekteplerinden  ve  kız  Rüş-
           diyelerinden  ayrı  ayrı  bahs  olunduğu  ve  bunlar,  öğretim
           süresiyle  programca ve başka  yönlerden erkek  sıbyan ve rüş­
           diye  okullarına  denk  şartlara  bağlandığı  halde  orta  öğretim
           bahsinde  kızlar  için  ayrıca  idadi  ve sultani  okulları  gösteril­
           memiş  ve  kızların  orta ve yüksek  öğretimi  konusunda  susul-
   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417