Page 431 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitimi Kuruluşlar ve Tarihçeler
P. 431

3 9 9

      bırakılmış  oluyordu.  Daha  sonra,  1912  “Tedrisatı  taliye
      kanun  lâyihası»  na  göre,     orta  öğretim,  “İdadi,,  ve  «Sul­
      tanî»  olmak  üzere  iki  şekilde  tasarlanıyor,  bunların  öğret­
      menleri  de  üçer  dereceye  ayrılmak  isteniliyordu.  Sultanî
      öğretmenliğinin  ilk  derecesinde  bulunan  «muid»  lerin  Darül­
      fünun  ve  Darülmuallimini  âliye  mezunlarından  «intihap  ve
      tâyin»  olunacakları  da  belirtilmişti.  Bundan  başka  öğretmen­
      lerin  “usuli  intihap  ve  tâyinleri  hakkında  -  yukarıda  sözü
      geçen  -  kanun  tasarısı  da  hazırlanmıştı.  Tedrisatı  iptidaiye
      kanuni  muvakkatiyle  «Darülmuallimin  muallimleri ile müdür
      ve  muavinlerinin  Darülmuallimini  aliye  ve  Darülfünun
      mezunlarından  intihap  ve  tayin  olunmaları»  hükme  bağ­
      lanmıştır  (M.  62).
          1915  de  yayımlanan  Darülmuallimin  ve  Darüİmuaİlimat
      Nizamnamesinin  birinci  maddesinde  “îstanbulda  bulunan
      Darülmuallimini  Aliye  ile  Darülmuallimatı  Aliye  iptidai  ve
      ihzari  ve  âli  olmak  üzere  ’  üç  kısmı  muhtevidir.  Vilâyat
      ile    elviyei   gayri     mülhaka       merakizinde       bulunan
      Darülmuallimin        ve   Darülmuallimatlar       yalınız    kısmi
      iptidaiden    ibarettir»   denilmektedir.     Bu    Nizamnameye
      göre,   iptidai   kısmın    öğretim     süresi  Darülmualliminde
      dört,  Darülmuallimatta  beş  yıldır.  Darülmuallimin  ve  Darül-
      muallimatı  aliyenin  ihzarı  kısmında  öğretim  süresi ikişer,  âli
      kısmının  öğretim  süresi  de  üçer  yıldır.  Âli  kısım;  Edebiyat
      tabiyyat  ve  riyaziyat  şubelerine  ayrılmaktadır.  Ali  kısmın
      son  yılları  yalınız  tatbikat  (uygular)  içindir.  Yine  bu  kısmın
      Darülfünun  ile  ilgisine  dair  Nizamnameye  bir  kayıt  konma­
      mışsa  da  beşinci fasılda  her  kısımda okutulacak  dersler  birer
      birer  gösterilirken  “Darülmuallimini  aliyenin  sunufi  aliyesi
      tedrisatı  Darülfünun     tedrisatının  aynidir»  denilmiş  olması
      bu  kısım  öğrencilerinin  meslek  ve  uygu  tekniği  dışındaki
      bilimleri Darülfünun Fakültelerinde öğreneceklerine  bir işaret
      sayılabilir. Darülmualliminin  ve  Darülmuallimatın  ilk  kısmını
     bitirenler,  ilk  okullarda  öğretmen  olacaklardır.  İhzari kısmı
      bitirenler,  Darülmuallimin  ve  Darülmuallimatı  iptidaiyelere
      öğretmen  ve  ilk  öğretim  müfettiş tâyin edileceklerdir.  Âli  kı­
      sım da  Mekâtibi  taliye  ve  Âliye  için  öğretmen  yetiştirecektir.
          Her  Darülmuallimin  ve  Darülmuallimatın  ilk  kısmına
      bağlı  bir  «tatbikat  mektebi»  bulunacaktır.
   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436