Page 509 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitimi Kuruluşlar ve Tarihçeler
P. 509

4   7 7


       rulun  yazdığı raporda  M.  Eğitimimizle  ilgili  konulara  da  yer -
       verilmiştir.  Raporda bu  konular  şöyle  sıralanmıştır:  1  —  Milli
       Eğitim,  2  —  İlerlemenin  özeti,  3  —  Şimdiki  durum,  4  —  İlk
       okullar,  5  —  Orta öğrenim,  6  —  öğretm en  okulları,  7  —  Yük­
       sek  öğrenim,  8  —  Dışarıya  yallanacak  öğrenciler,  9  —  Sanat
       okulları,  10  —  Ticaret okulları,  11  —  Halk  Eğitimi,  12  —  Baş­
       ka  soravlar,  13  —  vargı  ve  tavsiyeler.
           Bu  raporların  M.  Eğitim  tarihimizde  değeri:
           Millî  Eğitim  işlerimizin  bir  yabancı  uzman  gözüyle  nasıl
       görüldüğünü  belirten  bütün  bu  belgeler,  Millî  Eğitim  tarhi-
       miz  için  başlıca  inceleme  konularından  biridir.
           Yabancı  memleketlerde  incelemeler:
           M.  Eğitim  Bakanlığı  yalınız  yabancı  uzmanlara  inceleme*
       ler  yaptırmakla  yetinmemiş,  kendi  kuruluşları  içinde  çalışan
       memurlardan  bazılarını  yabancı memleketlere yollıyarak bun­
       ları  da,  hele  teknik  öğretim  alanında  araştırmalar  ve  incele­
       melerle  görevlendirmiştir.  «İtalyada orta  derecede  umumî  ve
       meslekî  tedrisat»  hakkındaki  rapor,  bu  türlü  incelemeler
       için  bir  örnektir.

           Başka  Bakanlıkların  türlü  M.  Eğitim  işleri  üzerindeki  düşünceleri
       ve  görüşleri:
           M.  Eğitim  Bakanlığı  bundan  başka  bütün  memleketi
       ilgilendiren  M.  Eğitim  konuları  hakkında,  uygu  yönünden
       bu  konularla  bağlılaşma  halinde  bulunan  başka  bazı  Bakan­
       lıklar  uzmanlarını  içine  alan  komisyonlar  da  kurmuştuşr.
       «Meslekî  tedrisatın  inkişaf  plânı*  hakkında  «1934  -1 9 3 6
       yıllarında  Millî  Müdafaa,  Nafia,  İktisat,  Ziraat  ve  Maarif
       Vekillikleri  ile  Genel  Kurmay  Başkanlığı  mümessillerinden
       teşekkül  eden  bir  komisyonun  hazıaladığı  rapor»  bu  türlü
       komisyonların  çalışma  örneklerindendir.
            M.  Eğitim  Bakanlığı,  1933  yılı  içinde  bütün  Bakanlıklara
       bir  genelge  göndererek  bunda  «Mekteplerimizin  yetiştireceği
       fertlerin,  Vekâleti  celilerince  öğrenmeleri  zarurî  görülen  bil­
       gilerle, almaları  faideli telâkki  buyurulan  itiyatlarının  ana  hat­
       larının  Vekâletimize  bildirilmesine  müsaadei  devletlerini  rica
       ederim»  denilmiş  ve  «B.  Erkânı  Harbiye  Reisliği  ile  Adliye,
        Dahiliye,  Nafia,  Sıhat  ve  İciimaî  muavenet,  Gümrük  ve  İn­
       hisarlar,  Ziraat  vekilliklerinden»  'cevaplar  alınmıştır.
   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514