Page 123 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 123

~    1 0 8   —

         katılacak  bir  eğitim  görmelidir.»  E-   başlanmış,  fakat  ilk  zamanlarda  bu
         ğitim  amaçlarını  ve okulların görevi­  çatışmalar  daha  ziyade  oersıerın  öğ­
         ni  bu  tarzda  analtan  Dewey,  rapo­  retilmesi  proDiemtne  inhisar  ettiril­
         run  dfğer  kısımlarında  bunları  ger­  miştir.  Sonra  bu  konu  buaz  uaha
        çekleştirmek  için  alınacak  esaslı  ted­  genişletilerek  çocuğun  sevk  ve  idare­
        birleri  belirtmektedir.  —  Cumhuri­  sine,  öğıetımle  kiıgıli  işleıin  topuna
        yet devrinde  başarılan  bir çok eğitim   teşmil  edilmeğe  doğru   gidilmiştir.
        işlerinde  bu  UnlU eğitkenin  payı  var­  Eundan  sonra,  öğretilecek  konular,
        dır.  Onun  aydınlatıcı,  sağlam   gö­  öğretimin  şekillen,  öğretme  vasıtası
        rüşleri  sayesinde  Türkiye’de  bilhas­  olarak  kullanılacak  ders  araçları...
        sa  ilk  öğretim  alanında,  öğretmen   gibi  problemler  didaktiğin  ana  ko­
        yetiştirme  hususunda,  hele  köy  ens­  nuları  haline  gelmiştir.  —  Bizde  di­
        titülerinin  1946  ya  kadar  devam  e-   daktikle  ilk  defa  uğraşan   eğitken
        den  çalışmaları  sırasında  yabancı   Selim  Sabit  (Bmb.)  Efendidir.  Bib  t
        uzmanlarca  da  takdir  edilen  de­  363, 50, 98,  111, 220, 224, 551, 666,
        ğerli  işler  başarılmıştır.  —  Dewey  .  198.
        'Sayesinde  bilhassa  ilkokul,  korkulan   DİDEROT,  DENİŞ  (1713-1784)
        bir  yer  olmaktan  çıkmış,  sevilen  bir
                                       —  «didro  ok.»   Fransız  feylozolu
        yuva  haline  gelmiştir.  —  Başlıca  e-
                                       ve  yazan.  Fransada  ve  Avrupada
        serlcri  şunlardır  ;  1.  How  we  think,
                                       seroest  yeni  yeni  fikirlerin,  devriın-
        1910.  2.  The  School  and  Societi^
                                       lerin  tohumunu  atmış  sayılan  meş­
        1899.  3.  Democracy  and  Education.
                                       hur  ansiklopedinin   kurucularından
        —Dewey’in  «Demokrasi  ve  terbiye»,   vo  başlıca  yazıcılarından   Dideıot,
        «Okul  ve  cemiyet*  adlı  eserleri  Avni   «Başvekilden  köylüye  kadar  herke­
        Başman  tarafından  dilimize  çevril­  sin  okumayı,  yazmayı,  hesap  yap­
        miş  1928  de  Maarif  Vekilliği  tara­  mayı  öğrenmesi iyidir.»  diyerek  mec­
        fından  bastırılmıştır   «  Demokrasi   buri  ve  parasız  öğrenim  fikrini  or­
        ve  terbiye  »  nin  yeni harflerle  tekrar   taya  atmrş,  bunu  savunmuş,  hatta
        yayınlanmamış  olması  büyük bir  ek­  daha  da  ileri  giderek  çocukların  o-
        sikliktir.  (bk:  İleri  okul.  Demokrasi   kullarda  bedava  yiyip  içmesini  de
        Ve  eğitim.  Etkinci  okul,  İş  okulu.)   istemiştir.  - O,  18  inci  yüzyılın  en
        Blb  :  363,  292,  301,  425,  497,  704.  kuvvetli  fikir  adamlarından  biri  sa­
          DİDAKTİK  —  Eğitim  biliminin   yılır.  Felsefede  akla  ve  mantığa  de­
        öğretimden  bahseden  kısmı: ders  öğ­  ğil, olaylara  ve  tabiate  dayanmak  l.ı*
        retmenin  metodu:  öğretme   bilimi.   zım  geldiğini  ileri   .sürenlerdendir.
        Sıfat  olarak   kulanıldığı   takdirde   Bib  t  363.
        öğretsel,  öğretki  anlamına  gelir.  17.   DİESTERWEG,  FR.  AD.  w.
        yüzyıldan  itibaren  öğretme  bilimi  ele   (1790  -  1866)  —  Almanya'da  ilkıiğ*
        alınarak  bunun  üzerinde  çalışılmağa  retimc  çığır  açmış, öğretmen  yetiştir-
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128