Page 123 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 123
~ 1 0 8 —
katılacak bir eğitim görmelidir.» E- başlanmış, fakat ilk zamanlarda bu
ğitim amaçlarını ve okulların görevi çatışmalar daha ziyade oersıerın öğ
ni bu tarzda analtan Dewey, rapo retilmesi proDiemtne inhisar ettiril
run dfğer kısımlarında bunları ger miştir. Sonra bu konu buaz uaha
çekleştirmek için alınacak esaslı ted genişletilerek çocuğun sevk ve idare
birleri belirtmektedir. — Cumhuri sine, öğıetımle kiıgıli işleıin topuna
yet devrinde başarılan bir çok eğitim teşmil edilmeğe doğru gidilmiştir.
işlerinde bu UnlU eğitkenin payı var Eundan sonra, öğretilecek konular,
dır. Onun aydınlatıcı, sağlam gö öğretimin şekillen, öğretme vasıtası
rüşleri sayesinde Türkiye’de bilhas olarak kullanılacak ders araçları...
sa ilk öğretim alanında, öğretmen gibi problemler didaktiğin ana ko
yetiştirme hususunda, hele köy ens nuları haline gelmiştir. — Bizde di
titülerinin 1946 ya kadar devam e- daktikle ilk defa uğraşan eğitken
den çalışmaları sırasında yabancı Selim Sabit (Bmb.) Efendidir. Bib t
uzmanlarca da takdir edilen de 363, 50, 98, 111, 220, 224, 551, 666,
ğerli işler başarılmıştır. — Dewey . 198.
'Sayesinde bilhassa ilkokul, korkulan DİDEROT, DENİŞ (1713-1784)
bir yer olmaktan çıkmış, sevilen bir
— «didro ok.» Fransız feylozolu
yuva haline gelmiştir. — Başlıca e-
ve yazan. Fransada ve Avrupada
serlcri şunlardır ; 1. How we think,
seroest yeni yeni fikirlerin, devriın-
1910. 2. The School and Societi^
lerin tohumunu atmış sayılan meş
1899. 3. Democracy and Education.
hur ansiklopedinin kurucularından
—Dewey’in «Demokrasi ve terbiye», vo başlıca yazıcılarından Dideıot,
«Okul ve cemiyet* adlı eserleri Avni «Başvekilden köylüye kadar herke
Başman tarafından dilimize çevril sin okumayı, yazmayı, hesap yap
miş 1928 de Maarif Vekilliği tara mayı öğrenmesi iyidir.» diyerek mec
fından bastırılmıştır « Demokrasi buri ve parasız öğrenim fikrini or
ve terbiye » nin yeni harflerle tekrar taya atmrş, bunu savunmuş, hatta
yayınlanmamış olması büyük bir ek daha da ileri giderek çocukların o-
sikliktir. (bk: İleri okul. Demokrasi kullarda bedava yiyip içmesini de
Ve eğitim. Etkinci okul, İş okulu.) istemiştir. - O, 18 inci yüzyılın en
Blb : 363, 292, 301, 425, 497, 704. kuvvetli fikir adamlarından biri sa
DİDAKTİK — Eğitim biliminin yılır. Felsefede akla ve mantığa de
öğretimden bahseden kısmı: ders öğ ğil, olaylara ve tabiate dayanmak l.ı*
retmenin metodu: öğretme bilimi. zım geldiğini ileri .sürenlerdendir.
Sıfat olarak kulanıldığı takdirde Bib t 363.
öğretsel, öğretki anlamına gelir. 17. DİESTERWEG, FR. AD. w.
yüzyıldan itibaren öğretme bilimi ele (1790 - 1866) — Almanya'da ilkıiğ*
alınarak bunun üzerinde çalışılmağa retimc çığır açmış, öğretmen yetiştir-