Page 126 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 126
111
ve teknik alanlarda çalışanları yt- ve bireyleri bunlara uymağa alıştır
tiştirme amacı etrafında toplayan maktır. İşte bu sebepten disiplin me
«Deutsches Institut für technische selesi, eğitsel bir problem haline gel
Arbeitsschulun|{» denilen enstitünün mekte ve şu şekilde tarif edilmekte
^kısaltılmış adı. Bu enstitüde teknik dir: Disiplin bireyin toplumsal çev
okulların öğretim programları tertip reye intibak edebilmesine yaıayacak
lenir, bu okullar için idare adamları tedbirlerin alınması ve bireylerin
yetiştinlir, iş eğitimiyle ilgili gazete bunlara alıştırılmusı demektir. —
ve dergiler için okuma parçaları .ha Gelenekçi eğitbilimin tarihi gözden
zırlanır.— Teknik öğretimle ilgili al geçirilince disiplin telâkkisinin çok çe
manca yazılarda Dinta kelimesine sık şitli olduğu da kolayca anlaşılır. Me
sık rastlanır. selâ bir telâkkiye göre kayıtsız vo
şartsız itaat, bunu sağlamak için her
DİNTER, G. F. (1760 - 1831) —
ne pahasiia olursa olsun baş vurulan
Dresden’de öğıetmen okulu müdür
cezaları uygulamak disiplin sayılır.
lüğü, Berlin’de profesörlük ve eğitim
Eski öğretmen ve eğitken lerin bir ço
müşavirliği yapmış olan bir eğitken.
ğu, bu yolu takip euerek çocuğu e-
Oı sıcak kalplilikle eğitimin bakımla
ilgili taraflarını ve sosyal meselele ğitmeğe çalışırlardı. Bu sebepten on
rini ele alarak hizmet etmiş, bu ba lar İsrarla şu fikirleri savunmuşlar
dır : Disiplinin esası itaattir. Bu da
kımlardan bilhassa ilkokullara büyük
yardımlarda buulnmuştur. Yazılarm- çocuğun doğuştan beraber getirdiği
bir alışkanlık değil, ona öğretilmesi
üa tıpkı filantroplar gibi insanlık ül
küsünü belirtmiş, bunu eğitim ve öğ icap eden bir iştir. Onun için bireyi
retimin temeli yapmağa uğraşmrştır. itaat edebilecek duruma getirmek lâ
zımdır. İtaat insanlığın hayatında
Yazıları Seidel tarafından «Ausge -
wählte pâd. Schriften» adı altında yüzyıllar boyunca süren bir çalışma
nın mahsulüdür. Toplu olacak yaşa
1887/89 da yayınlanmıştıı.
yıştan doğan kültür, cemiyetin istek
DİSİPLİN — Her hangibir toplu lerine ve itaat esasına göre düzen
lukta uyulması lâzım olan kanun lenmiş hayata dayanır. — Zamanla
ve kaidelerin tümü. Her türlü disip bu telâkkiden ayrılan ve me.seleyi
lini sosyal ihtiyaçlar doğurur. Disip başka türlü düşünen eğitkenler or
linle ilgili istekler, kaide ve kanun taya çıktı ve onlar şu fikirleri ileri
lar insan topluluklarının yaşayış tar sürmeğe başladılar : İnsanın serbest
zına, bağlı bulundukları gelenek ve çe hareket edişi de bilinçli bir şekil
Kürenek şekillerine nazaran çok çc- de itaatli olmaktan başka bir şey de
Şillidir. Fakat bunların hepsinin ama ğildir. Kayıtsız ve şartsız hürriyet
cı. bireylerin isteklerini toplumun yoktur. Yalnız bilinçli itaatle körü
‘lileğine aykırı dUşmiyccek şekilde körüne itaat arasında büyük bir fark
düzenlemeğe elverişli tedbirler almak vardır. Kuvvetin veya baskının karşı-