Page 126 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 126

111

      ve  teknik  alanlarda  çalışanları  yt-   ve  bireyleri  bunlara  uymağa  alıştır­
      tiştirme  amacı  etrafında  toplayan   maktır.  İşte  bu sebepten disiplin  me­
      «Deutsches  Institut  für   technische   selesi,  eğitsel bir  problem  haline  gel­
      Arbeitsschulun|{»  denilen  enstitünün   mekte  ve  şu  şekilde  tarif  edilmekte­
      ^kısaltılmış  adı.  Bu  enstitüde  teknik   dir:  Disiplin  bireyin  toplumsal  çev­
      okulların  öğretim  programları  tertip­  reye  intibak  edebilmesine  yaıayacak
      lenir,  bu  okullar  için  idare  adamları   tedbirlerin  alınması  ve  bireylerin
      yetiştinlir,  iş  eğitimiyle  ilgili  gazete   bunlara  alıştırılmusı  demektir.  —
      ve dergiler  için  okuma  parçaları .ha­  Gelenekçi  eğitbilimin  tarihi  gözden
      zırlanır.— Teknik öğretimle  ilgili  al­  geçirilince disiplin  telâkkisinin çok  çe
      manca yazılarda Dinta  kelimesine sık   şitli olduğu da kolayca  anlaşılır.  Me­
      sık  rastlanır.                selâ  bir  telâkkiye  göre  kayıtsız  vo
                                     şartsız  itaat,  bunu  sağlamak  için  her
        DİNTER,  G.  F.  (1760  -  1831) —
                                     ne pahasiia olursa olsun  baş  vurulan
      Dresden’de  öğıetmen  okulu  müdür­
                                     cezaları  uygulamak  disiplin  sayılır.
      lüğü,  Berlin’de  profesörlük  ve  eğitim
                                     Eski öğretmen ve eğitken lerin  bir ço­
      müşavirliği  yapmış  olan  bir  eğitken.
                                     ğu,  bu  yolu  takip  euerek  çocuğu  e-
      Oı  sıcak  kalplilikle  eğitimin  bakımla
      ilgili  taraflarını  ve  sosyal  meselele­  ğitmeğe  çalışırlardı.  Bu  sebepten  on­
      rini  ele  alarak  hizmet  etmiş,  bu  ba­  lar  İsrarla  şu  fikirleri  savunmuşlar­
                                     dır  :  Disiplinin  esası  itaattir.  Bu  da
      kımlardan bilhassa ilkokullara büyük
      yardımlarda  buulnmuştur.  Yazılarm-   çocuğun  doğuştan  beraber  getirdiği
                                     bir  alışkanlık  değil,  ona  öğretilmesi
      üa  tıpkı  filantroplar  gibi  insanlık  ül­
      küsünü  belirtmiş,  bunu  eğitim  ve öğ­  icap  eden  bir  iştir.  Onun  için  bireyi
      retimin  temeli  yapmağa  uğraşmrştır.   itaat  edebilecek  duruma  getirmek  lâ­
                                     zımdır.  İtaat  insanlığın  hayatında
      Yazıları  Seidel  tarafından  «Ausge -
      wählte  pâd.  Schriften»  adı  altında   yüzyıllar  boyunca  süren  bir  çalışma­
                                     nın  mahsulüdür.  Toplu  olacak  yaşa­
      1887/89  da  yayınlanmıştıı.
                                     yıştan  doğan  kültür,  cemiyetin  istek­
        DİSİPLİN  —  Her  hangibir  toplu­  lerine  ve  itaat  esasına  göre  düzen­
      lukta  uyulması  lâzım  olan   kanun   lenmiş  hayata  dayanır.  —  Zamanla
      ve  kaidelerin  tümü.  Her  türlü  disip­  bu  telâkkiden  ayrılan  ve  me.seleyi
      lini  sosyal  ihtiyaçlar  doğurur.  Disip­  başka  türlü  düşünen  eğitkenler  or­
      linle  ilgili  istekler,  kaide  ve  kanun­  taya  çıktı  ve  onlar  şu  fikirleri  ileri
      lar  insan  topluluklarının  yaşayış tar­  sürmeğe  başladılar :  İnsanın  serbest­
      zına,  bağlı  bulundukları  gelenek  ve   çe  hareket  edişi  de  bilinçli  bir  şekil­
      Kürenek  şekillerine  nazaran  çok  çc-   de  itaatli  olmaktan  başka  bir şey  de­
      Şillidir.  Fakat bunların  hepsinin  ama­  ğildir.  Kayıtsız  ve  şartsız  hürriyet
      cı.  bireylerin  isteklerini   toplumun   yoktur.  Yalnız  bilinçli  itaatle  körü
      ‘lileğine  aykırı  dUşmiyccek  şekilde   körüne  itaat  arasında  büyük  bir  fark
      düzenlemeğe  elverişli  tedbirler  almak  vardır.  Kuvvetin veya baskının karşı-
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131