Page 130 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 130

—   115  —
    8oji  esaslarına  dayanan  yeni  bir   İki  durum  arasında  tezat  varsa,  bun­
    yol  açmış,  değerli  bir  profesördür.   ların  uyandıruikları  duygular  kuv­
    O»  Cumhuriyet devrinde  Devlet  Mat-   vetli  olur.  Birdenbire  zenginin  fa­
    baasile  Gazi  E.  Enstitüsü  Müuürlük«   kir,  yoksulun  zengin  olması   gibi.
    lerinde  de  bulunmuştur.  Başlıca  e-   2.  Elem  ve  felaket,  saadet  ve  lezzet­
    serleri  şunlardır:  Türkiye  coğrafyan,   ten  üaha  şiddetle  duyulur.  Yoksulun
    Büyük  Devletler  coğrafyası,  Coğ-   zenginliği,  hastanın  sağlığı  isteyişi
    f'ifya  Kıraatleri,  Coğrafyaya  hazır*   gibi. 3.  Her hangi  bir  şeyde  orta  ka-
    Bk,  Atlaslar  ve  coğrafya  defterleri...   rarhk  (itidaf)  hazzı  ve   itidalsizlik
    Cnun,  bunlardan  başka  çocukların   elemi  doğurur.  4.  Bir  defa  yaşan­
    ve  gençlerin  genel  bilgilerini  artır-   mış  olan duygusal haller, duygu  kay­
    maya  yarayan  telif  veya   tercüme   bolduktan  sonra  büsbütün  silinip  gik»
    bir  çok  eserleri  vardır.  Bib:  362.  mezler.  5.  Uyarımın  uzayıp  devam
                                   etmesi  veya  aynı  cinsten  olan  bir
      d u y g u  —- Hoş veya kötü  bir  te­
    sir  altında  kalma,  bir  tesir  alma  yc-   duygunun  uzun  müddet  sürmesi,  o-
                                   nun  kuvvetini  azaltır  ve  hattâ  aksi
    Bsı;  dışardan  ruhumuza  etki  yapan   bir  duygu  uyandırabilir.  6.  Duygu­
    veya  içimizde  geçen  olayların  bize   ların  çağrışım  ve  intikal  kabiliyeti
    hoş  gelip  gelmemesi  hali;  tensel  ve
                                   vardır.  Kendisini  sevdiğimiz  bir  kişi­
    tinsel  yaşayışloıöan  her  birinin  in-
                                   nin  dostlarını  ve  arkadaşlarını  da
       ruhunda  yaptığı  akisler,  uyan -   sevmemiz gibi.  —■ Duygular  kaynak­
    dildiği  tesirler.  Her  duygu .olayında
                                   larına  ve   içyapılarına   göre  bazı
    mutlaka  hoşa  giden  veya  gitmeyen   gruplara  ayrılırlar:  1.  Vücudun  or-
    haz  ve  elem  denilen  bir  hal  vardır.   ganhuından  ve  duyulardan   gckn
    Bu  hal  duygu  olaylarını  zihin  olay­  duygular  :  Midenin  vazifesini  iyi
    larından  ayıran  ilk  belirtidir.  Duy-
                                   yapmadığı  zaman  duyulan   sıkıntı,
    8U  olaylarında  bahis  konusu  edilen
                                   temiz  hava  alınınca  duyulan  ferah -
    haz  ve  elemler  manevî  ve  ruhsal  o-
                                   İlk  gibi.  2.  Benlik  duyguları  :  İzzeti
    lan  hazlar  ve  elemlerdir.  Duygunun
                                   nefis,  şeref  ve  haysiyet  duygusu,  gu­
    ikinci  önemli  vasfı  daha  çok  öznel   rur  ve  tevazu  gibi.  3.  Sosyal  duygu -
    olması,  yiini  şahsa  göre  değişmesi­  lar  (Senlik  duyguları)  :  Egoizim  ve
    dir.  Me.sclil aynı  surette  gördüğü hal-   özgecilik  (altruismc),  sempati  ve  an-
    du  onu  .sevmek  ve  beğenmek  mese-   tipati,  do.stluk  gibi.  4.  Ülkü  İle  ilgi­
    '^’‘i  Şahıslara  göre  değişir.  Duygu-   li  yüksek  duygular  :  Aklî  mantıkî
    hu  şah.sa  ve  zamana  göre  değiştik­  duygular  (hakikat,   hayır),  estetik
    leri  için  bunları  bir  takım  kanun-   duygular  (güzellik)  gibi.  5.  Heyecan­
    ‘*ru  bağlamak   mümkün  değildir.   lar  ;  Fazla  sevinç,  fazla  keder,  kor­
    Idylc  olmakla  beraber  duyguların  ku,  öfke  ve  utangaçlık  duyguları  gi­
     '•^1  özellikleri  saptanabilmektedir..  bi.  —  Çocuğun  iyi  duygularını  ge­
     Onlar  şu  şekilde  özetlenebilir:  1.  liştirmek,  ona  zarar  verecek  duygu­
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135