Page 274 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 274
261 —
dni kitap bilgilerini çocuklara, çoğu konferansta «Köy Enstitüsü mezun
zaman basma kalıp belletmek, ez - ları enstitüde öğrendiklerini köyler
berletmek teşkil eder. Onun irin ki de tatbik ©dememektedirler» demek,
tap okulu denilen kurumlarda zihnî tedir. — Okulu kitap okulu olmak
çalışmalar ön plânda yer alır ve bu tan kurtaracak olan öğretmendir. O-
alandaki çabalar katı kaidelerle sı nun için her memlekette canlı, hare
nırlanmış sıkıcı bir yolu takip eder. ketli, yeni ve etkinci okulu yaratmak
Çalışmalar kitap denilen temele da öğretmenlerden beklenmektedir.
yandıkları İçin gerçek hayattan, ta Bİb: 425. 426, 450.
biattan edinilebilecek bilgilere, bil-
giyi iş yaparak iş vasıtasiyle öğren k it a p o k u m a — Kitap, lüzum
meye bu tip okulda yer ve değer ve lu bilgileri nakletmek amaciyle bir
rilmez. Bu sebepten kitap okulu tek araya toplayıp saptayan bir vasıta
cihetli bir okuldur. Etkinci okul dır. Onun sayesinde kitabı yazanın
fikirleri, kendisinin şahsi tavassutu
(B|nb.) taraflıları öğrencileri İş yap
olmaksızın başka insanlara duyuru
maya alıştırarak bu okulun içyapı -
•mı değiştirmeye uğraşmaktadırlar. labilir, yazarın kitaba geçirilmiş o-
lan fikirlerinden isteyenler fayda
■— Bizde ikinci Meşrutiyet devrin -
lanmak imkânlarını bulabilirler. Bu
denberi ilkokul öğretmenlerinin ça
lışmaları sayesinde ilkokul kitap o- sebepten kitap, eğitim ve öğretim a-
kuhı karakterini kaybederek etkinci raçları arasında başta gelir. Fakat
okul haline gelmeye yüz tutmuştur. şunu da kesin olarak bilmek lâzım
Köy Enstitülerinin 1946 yılına dır ki, her ilkel İnsan (çocuk veya
kadar devam eden çalışmaları bu tabiat adamı) yalnız kitap vasıtasiy-
kurumlan kitap okulu olmaktan kur le aydın bir kişi haline gelemez. Bu
tarmıştı, Fakat bu tarihten sonra a- nokta gözönünde tutulmayacak olur,
Iınan bazı sakat tedbirler yüzünden sa kitabın rolü yanlış anlaşılır ve
enstitüler de canlılıklarını kaybet onu yerinde kullanmamak gibi yan
meye başlamışlardır. Hele köy ens lış bir yola sapılır, tş okulu ilkesi
titüsü mezunlarının çalıştıklan köy ne göre eğitime taraflı olanlar da ki
okullarında işlik çalışmaları ve uy- taba saygı gösterirler, onun kaçınıl
Rulama bahçelerile ilgili etkinliklerin maz bir eğitim vasıtası olduğunu ka
»ynı tarihten sonra gevşetilmiş ol bul ederler; fakat her şeyi kitaptan
ması köy okullarının kolayca kitap beklemenin ve onu yanlış kullanma
okuhı haline gelmelerine sebep ola nın aleyhindedirlor. — Çocuğu kü
bilir. Nitekim son zamanlara bu ku- çük yaştan itibaren kitapla temasa
nımları ziyaret ederek incelemeler getirerek ona okuma alışkanlığı ka
yapmış olan Amerikalı Köy Eğitimi zandırmak lâzımdır. Onun için bu
»«manı Prof. Dr. K. Wofford, Yük- günkü okullarda serbes kitap okuma-
•ok öğretmen Okulunda verdiği bir yn önem verilmektedir. Okuma a^