Page 274 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 274

261  —


     dni  kitap  bilgilerini  çocuklara,  çoğu   konferansta  «Köy  Enstitüsü  mezun­
     zaman  basma  kalıp  belletmek,  ez -   ları  enstitüde  öğrendiklerini  köyler­
     berletmek  teşkil  eder.  Onun  irin  ki­  de  tatbik  ©dememektedirler»  demek,
     tap  okulu  denilen  kurumlarda  zihnî   tedir.  —  Okulu kitap  okulu  olmak­
     çalışmalar  ön  plânda  yer  alır  ve  bu   tan  kurtaracak  olan  öğretmendir.  O-
     alandaki  çabalar  katı  kaidelerle  sı­  nun  için  her memlekette  canlı,  hare­
     nırlanmış  sıkıcı  bir yolu  takip  eder.   ketli, yeni ve etkinci okulu  yaratmak
     Çalışmalar  kitap  denilen  temele  da­  öğretmenlerden   beklenmektedir.
     yandıkları  İçin  gerçek  hayattan,  ta­  Bİb:  425.  426,  450.
     biattan  edinilebilecek  bilgilere,  bil-
     giyi  iş  yaparak  iş  vasıtasiyle  öğren­  k it a p o k u m a  — Kitap, lüzum­
     meye bu  tip okulda  yer ve  değer ve­  lu  bilgileri  nakletmek  amaciyle  bir
     rilmez.  Bu  sebepten  kitap  okulu  tek   araya  toplayıp  saptayan  bir  vasıta­
     cihetli  bir  okuldur.   Etkinci  okul   dır.  Onun  sayesinde  kitabı  yazanın
                                    fikirleri,  kendisinin  şahsi  tavassutu
     (B|nb.)  taraflıları  öğrencileri  İş  yap­
                                    olmaksızın  başka  insanlara  duyuru­
     maya  alıştırarak  bu  okulun  içyapı -
     •mı  değiştirmeye  uğraşmaktadırlar.  labilir,  yazarın  kitaba  geçirilmiş  o-
                                    lan  fikirlerinden  isteyenler  fayda­
     ■—  Bizde  ikinci  Meşrutiyet  devrin -
                                    lanmak  imkânlarını  bulabilirler.  Bu
     denberi  ilkokul  öğretmenlerinin  ça­
     lışmaları  sayesinde  ilkokul  kitap  o-   sebepten  kitap,  eğitim  ve  öğretim  a-
     kuhı  karakterini  kaybederek  etkinci   raçları  arasında  başta  gelir.  Fakat
     okul  haline  gelmeye  yüz  tutmuştur.  şunu  da  kesin  olarak  bilmek  lâzım­
        Köy  Enstitülerinin  1946  yılına   dır  ki,  her  ilkel  İnsan  (çocuk  veya
     kadar  devam  eden  çalışmaları  bu   tabiat  adamı)  yalnız  kitap  vasıtasiy-
     kurumlan kitap okulu  olmaktan kur­  le  aydın  bir  kişi  haline  gelemez.  Bu
     tarmıştı,  Fakat  bu  tarihten  sonra  a-   nokta  gözönünde  tutulmayacak olur,
     Iınan  bazı  sakat  tedbirler  yüzünden   sa  kitabın  rolü  yanlış  anlaşılır  ve
     enstitüler  de  canlılıklarını  kaybet­  onu  yerinde  kullanmamak  gibi  yan­
     meye  başlamışlardır.  Hele  köy  ens­  lış  bir  yola  sapılır,  tş  okulu  ilkesi­
     titüsü  mezunlarının  çalıştıklan  köy   ne göre eğitime taraflı  olanlar da ki­
     okullarında  işlik  çalışmaları  ve  uy-   taba  saygı  gösterirler,  onun  kaçınıl­
     Rulama  bahçelerile  ilgili etkinliklerin   maz bir eğitim vasıtası olduğunu  ka­
     »ynı  tarihten  sonra  gevşetilmiş  ol­  bul  ederler;  fakat  her  şeyi  kitaptan
     ması  köy  okullarının  kolayca  kitap   beklemenin ve  onu  yanlış  kullanma­
     okuhı  haline  gelmelerine  sebep  ola­  nın  aleyhindedirlor.  —  Çocuğu  kü­
     bilir.  Nitekim  son  zamanlara  bu  ku-   çük  yaştan  itibaren  kitapla  temasa
     nımları  ziyaret  ederek  incelemeler   getirerek  ona  okuma  alışkanlığı  ka­
     yapmış  olan  Amerikalı  Köy  Eğitimi   zandırmak  lâzımdır.  Onun  için  bu
     »«manı  Prof.  Dr.  K. Wofford,  Yük-   günkü okullarda  serbes kitap okuma-
     •ok  öğretmen  Okulunda  verdiği  bir  yn  önem  verilmektedir.  Okuma  a^
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279