Page 278 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 278
— 265
cat okuTlannın başlangıcı) açmaya bitmesi bir çok işlerde olduğu gibi
başlamıştı. Bu kurumlar, ordu leva bu alanda da ilerlemeye engel teşkil
zımını sağlamak, yoksul ve kimse etmiştir. — Cumhuriyet kurulunca
siz kızlara iş bulmak, onlara kadın büyük Atatürk kadın inkllâbı mese
lan ilgilendiren meslekleri öğretmek lesini yaratmış, hızlandırmış, bO •
amacını güdüyorlardı.— tkinci Meş. tün engelleri yok etmiş, böylece kız
rutiyetin ilânından ve bilhassa Balkan ların eğitim ve öğretimine geniş im
Savaşı felâketinden sonra Türk ka kânlar hazırlamıştır. Onun için Cum
dınının hayatı ve eğitimi meselesi ay huriyet devrinde k*ız okullarının
dınlar tarafından ciddî bir tartışma sayısı artmış, kadınlar da erkekler
konusu olarak ele alınmaya başlan gibi yükselme imkânlarına kavuş -
mıştır. Tanınmış yazarlar bu tartış muşlardır Bib: 42(t.
malara karışmışlar, Türk" kadınının
KLAGES, LUDW. (doğ. 1872) ~
cemiyet İçindeki dunımunu açık ve
ZUıih civannda Kllchberg’te çalış
kesin olarak belirtmişlerdir. Meselâ
mış, hayat felseefsi tarafdan, «İfa
Selâhattin Asım B. «Türk kadınlığı
de Bilgisi =r Awidmckslninde» de -
nın tereddisi* adlı eserinde «Ben şu
nilen yeni bilimin kurucusu olan bir
na kaniim ki bilhassa Türk aile ve fevlezof ve psikoloğ. Klages, meta
cemiyetinde kadın şimdiki kadar hiç fizik karakter taşıyan felsefesinden
bir raman yalnız zevk ve şehvet ka
rısı halini almamıştı» diyerek haki ziyade psikoloji ve karakteroloji a-
kî durumu çırçınlak ortaya kovmuş lanlarında yaptığı araştırmalarile ta
nımıştır. Bilhassa Grafoioü (Bmb.)
tur. Balkan yenilgesi felâketini tah
ye dair yazdığı eserlerle dikkati çek
lil eden yazarlar da bu gibi felâ -
miş, bu konuyu aydınlatmış bir ruh
ketlerin sebepleri arasında kadınla
bilimcidir. Karakter meselesini
rımızın acınacak halde bırakılmış
esaslı şekilde inceleyen ve «Karak
olmalarının payı bulunduğunu belir-
ter Bilgisinin Tcmeileri=:Die Grund
tivnrlardı. Bu nevi yazıların da et-
lagen der knrakterlaınde* adlı eseri
kisile 1913 ten sonra kızların eğitim
yazmış olan Ludwig Klages'in fikri
ve öğretimine önem verilmeye baş
ne göre insan kişiliği beden ve ruh
lanmıştır. Meselâ kızlar için liseler,
kız öğretmen okulları açılmava baş denilen hayatsal (vitalen) iki kutup
lanmış, hattâ 1915 yılında İstanbul lu bir bütünden meydana gelir. O,
Darülfünununda kızlara mahsus bu görüsünü şu şekilde anlatmak
muntazam derslere de yer verilmiş tadır «Kişilik sadece hayatsal bir
tir. Yine aynı yıl içinde Darülfünu parçadan ibaret değil, ayrıca buna
nun içinde tnns (kız) DarUlfii**ıına ilâve edilmesi gereken bir Ben’den
adile* bir kimim meydana getirilmiş teşekkül eder. Kısacası kişilik birey
tir. Birinci Cihan Savaşının doğur selliğin ta kendisidir.» Bu tariflere
duğu zorluklar, savaşın yenilge ile göre Klages, karakteı denilince