Page 278 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 278

—  265


      cat  okuTlannın  başlangıcı)  açmaya   bitmesi  bir  çok  işlerde  olduğu  gibi
      başlamıştı.  Bu  kurumlar,  ordu  leva­  bu  alanda da  ilerlemeye  engel  teşkil
      zımını  sağlamak,  yoksul  ve  kimse­  etmiştir.  —  Cumhuriyet  kurulunca
      siz  kızlara  iş  bulmak,  onlara  kadın­  büyük  Atatürk  kadın  inkllâbı  mese­
      lan  ilgilendiren  meslekleri  öğretmek   lesini  yaratmış,  hızlandırmış,   bO •
      amacını  güdüyorlardı.—  tkinci  Meş.   tün  engelleri  yok  etmiş,  böylece  kız­
      rutiyetin ilânından ve bilhassa Balkan   ların  eğitim  ve  öğretimine  geniş  im­
      Savaşı  felâketinden  sonra  Türk  ka­  kânlar  hazırlamıştır.  Onun  için  Cum
      dınının hayatı ve eğitimi  meselesi ay­  huriyet  devrinde  k*ız  okullarının
      dınlar  tarafından  ciddî  bir  tartışma   sayısı  artmış,  kadınlar  da  erkekler
      konusu  olarak  ele  alınmaya  başlan­  gibi  yükselme  imkânlarına  kavuş  -
      mıştır.  Tanınmış  yazarlar  bu  tartış­  muşlardır  Bib:  42(t.
      malara  karışmışlar,  Türk"  kadınının
                                       KLAGES, LUDW.  (doğ.  1872)  ~
      cemiyet  İçindeki  dunımunu  açık  ve
                                     ZUıih  civannda  Kllchberg’te  çalış­
      kesin  olarak  belirtmişlerdir.  Meselâ
                                     mış,  hayat  felseefsi  tarafdan,  «İfa­
      Selâhattin  Asım  B.  «Türk  kadınlığı­
                                     de  Bilgisi  =r  Awidmckslninde»  de -
      nın  tereddisi*  adlı  eserinde  «Ben  şu­
                                     nilen  yeni  bilimin  kurucusu  olan  bir
      na  kaniim  ki  bilhassa Türk  aile  ve   fevlezof  ve  psikoloğ.  Klages,  meta­
      cemiyetinde  kadın şimdiki kadar hiç­  fizik  karakter  taşıyan  felsefesinden
      bir  raman  yalnız  zevk  ve  şehvet  ka­
      rısı  halini  almamıştı»  diyerek  haki­  ziyade  psikoloji  ve  karakteroloji  a-
      kî  durumu  çırçınlak  ortaya  kovmuş­  lanlarında  yaptığı  araştırmalarile  ta­
                                     nımıştır.  Bilhassa  Grafoioü  (Bmb.)
      tur.  Balkan  yenilgesi  felâketini  tah­
                                     ye  dair  yazdığı  eserlerle  dikkati çek­
      lil  eden  yazarlar  da  bu  gibi  felâ -
                                     miş, bu  konuyu  aydınlatmış bir  ruh­
      ketlerin  sebepleri  arasında  kadınla­
                                     bilimcidir.   Karakter  meselesini
      rımızın  acınacak  halde  bırakılmış
                                     esaslı  şekilde  inceleyen  ve  «Karak­
      olmalarının  payı  bulunduğunu  belir-
                                     ter Bilgisinin  Tcmeileri=:Die  Grund­
      tivnrlardı.  Bu  nevi  yazıların  da  et-
                                     lagen  der  knrakterlaınde*  adlı  eseri
      kisile  1913  ten  sonra  kızların  eğitim
                                     yazmış  olan  Ludwig  Klages'in  fikri­
      ve  öğretimine  önem  verilmeye  baş­
                                     ne  göre  insan  kişiliği  beden  ve  ruh
      lanmıştır.  Meselâ  kızlar  için  liseler,
      kız  öğretmen  okulları  açılmava  baş­  denilen  hayatsal  (vitalen)  iki  kutup­
      lanmış,  hattâ  1915  yılında  İstanbul   lu  bir  bütünden  meydana  gelir.  O,
      Darülfünununda   kızlara   mahsus   bu  görüsünü  şu  şekilde  anlatmak­
      muntazam  derslere  de  yer  verilmiş­  tadır  «Kişilik  sadece  hayatsal  bir
      tir.  Yine  aynı  yıl  içinde  Darülfünu­  parçadan  ibaret  değil,  ayrıca  buna
      nun  içinde  tnns  (kız)  DarUlfii**ıına   ilâve  edilmesi  gereken  bir  Ben’den
      adile* bir  kimim  meydana  getirilmiş­  teşekkül  eder.  Kısacası  kişilik  birey­
      tir.  Birinci  Cihan  Savaşının  doğur­  selliğin  ta  kendisidir.»  Bu  tariflere
       duğu  zorluklar,  savaşın  yenilge  ile  göre  Klages,   karakteı  denilince
   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283