Page 303 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 303
290 —
kinci Meşrutiyet devrinde bunlara politikacı. Hayatı Londra’da geçmiş,
ilÂve olarak Liseler kurulmuştur tir. Görgücülük (Empirisme) felsefe
(1910- 1911). Fakat çok geçmeden sine, akla uygun ve bireysel eğitime
bunlarm adlan (Sultani) ye çev - çığır açmış olan yani fazilete ve ab-
rildi. 1913 - 14 ders yılında Sulta
niler, öğretim süresi —ilk okuldan
başlamak üzere — on iki yıl olun bir
bütün haline getirildi. 1923 te An-
karada toplanan birinci heyeti İlmi
yede Sultani adınm Liseye çevrilme
sine ve liselerin bir ve iki devreU ol
mak üzere ikiye bölünmesine ka
rar verüdL —İkinci Meşrutiyet, dev-
rindenberi lisenin amacı, görevi, öğ
retim sakilleri, idare tarzı hakkında
birçok yazılar yazıldıjı; kongrelerde,
İlmî heyetlerde. Maarif Şûrasında
tartışmalar yapıldığı halde esaslı
tedbirler bulunup alınamamıştır.
Onun için ilse dâvası çözülememiş
Locke
bir problem olarak ortada durmak
tadır. Bugünkü lisenin görevini hak lâklılığa bilgiden, hünerden daha
iriyle yapamadığı ilgililer tarafından üstün değer veren bir eğitken. O, ku
kabul edilmektedir. Blb: 54. 78, 206, ramsal bilgiçliğin ve eski dillerle il
426, 476, 526, 567, 584, 658. 821. gili şekilciliğin aleyhinde bulunarak
LITTE, THEO. (Doğ. 1880) — okullarda hür ve lüzumlu dünya a-
LeIpzIğ’de profesörlük yapmış olan danıının yetiştirilmesmi bir ideal o-
bir eğitken ve filozof. Onun kana larak ortaya atmış; bunu gerçekleş
atine göre pedagojiyi manevî bilim tirmek için de dilleri konuşmak
lerin bir disiplini olarak mütalâa et ve kullanmak suretiyle öğret -
mek lâzımdır. Başlıca eserleri şun meyi, hayatı temrin ve alışkanlık va-
lardır: 1. tndividum o. Gemcinseh- sıtasiyle öğrenmeyi, vücudu günlük
laft, 1926; 2, Geschichte u. Leben, idmanlarla (Tarım işleri, doğrama
1930; 3. Möglichkeiten u. Grenzen cılık, bahçivanlık bunlar arasında)
d. Pâdagojik, 1926; 4. Wissenschaft, sağlamlaştırıp kuvvetlendirmeyi tav
Bildung, Weltanschaung, 1928; 5. D. siye etmiştir. Locke, eğitimi teertib«
Philoeophi« d. Gegenwart, 1927; 6. denilen temel üzerine yerleştirmek,
Kant u. Herder. tabiî bir şekilde hayatın fayda sağ
LOCKE, JOHN (1632-1704) — layıcı amacına uygun olarak gerçek
«Lok ok.* Ünlü İngiliz filozofu ve leştirmek, böyleoe bireyi hayata ha-
J