Page 303 - Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü I
P. 303

290 —

       kinci  Meşrutiyet  devrinde  bunlara   politikacı.  Hayatı  Londra’da  geçmiş,
       ilÂve  olarak   Liseler   kurulmuştur   tir.  Görgücülük  (Empirisme)  felsefe­
       (1910-  1911).  Fakat  çok  geçmeden   sine,  akla  uygun  ve  bireysel  eğitime
       bunlarm  adlan  (Sultani)  ye  çev -   çığır açmış olan yani  fazilete ve  ab-
       rildi.  1913  -  14  ders  yılında  Sulta­
       niler,  öğretim  süresi  —ilk  okuldan
        başlamak üzere — on iki yıl olun bir
        bütün  haline  getirildi.  1923  te  An-
       karada  toplanan  birinci  heyeti  İlmi­
        yede  Sultani  adınm  Liseye  çevrilme­
        sine ve  liselerin bir ve  iki  devreU ol­
        mak  üzere  ikiye   bölünmesine  ka­
       rar  verüdL  —İkinci  Meşrutiyet,  dev-
        rindenberi  lisenin  amacı,  görevi,  öğ­
       retim  sakilleri,  idare  tarzı  hakkında
       birçok yazılar  yazıldıjı;  kongrelerde,
       İlmî  heyetlerde.  Maarif  Şûrasında
        tartışmalar  yapıldığı  halde  esaslı
       tedbirler   bulunup   alınamamıştır.
       Onun  için  ilse  dâvası  çözülememiş
                                                Locke
       bir  problem  olarak  ortada  durmak­
       tadır.  Bugünkü  lisenin  görevini  hak­  lâklılığa  bilgiden,  hünerden  daha
       iriyle  yapamadığı  ilgililer  tarafından   üstün değer veren bir eğitken. O,  ku­
       kabul edilmektedir.  Blb:  54. 78, 206,   ramsal  bilgiçliğin  ve  eski  dillerle  il­
       426,  476,  526,  567,  584,  658.  821.  gili  şekilciliğin  aleyhinde  bulunarak
         LITTE,  THEO.  (Doğ.  1880)  —   okullarda  hür  ve  lüzumlu  dünya  a-
       LeIpzIğ’de  profesörlük  yapmış  olan   danıının  yetiştirilmesmi  bir  ideal  o-
       bir  eğitken  ve  filozof.  Onun  kana­  larak  ortaya  atmış;  bunu  gerçekleş­
       atine  göre  pedagojiyi  manevî  bilim­  tirmek  için  de  dilleri  konuşmak
       lerin  bir  disiplini  olarak  mütalâa  et­  ve  kullanmak  suretiyle   öğret  -
       mek  lâzımdır.  Başlıca  eserleri  şun­  meyi, hayatı  temrin  ve  alışkanlık  va-
       lardır:  1.  tndividum  o.  Gemcinseh-   sıtasiyle  öğrenmeyi,  vücudu  günlük
       laft,  1926;  2,  Geschichte  u.  Leben,   idmanlarla  (Tarım  işleri,  doğrama­
       1930;  3.  Möglichkeiten  u.  Grenzen   cılık,  bahçivanlık  bunlar  arasında)
       d.  Pâdagojik,  1926;  4.  Wissenschaft,   sağlamlaştırıp  kuvvetlendirmeyi  tav­
       Bildung, Weltanschaung,  1928;  5. D.   siye  etmiştir.  Locke,  eğitimi  teertib«
       Philoeophi«  d.  Gegenwart,  1927;  6.   denilen  temel  üzerine  yerleştirmek,
       Kant u.  Herder.               tabiî  bir  şekilde  hayatın  fayda  sağ­
         LOCKE,  JOHN  (1632-1704)  —  layıcı  amacına  uygun  olarak  gerçek
       «Lok  ok.*  Ünlü  İngiliz  filozofu  ve  leştirmek,  böyleoe  bireyi  hayata  ha-
                                                                    J
   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308